تاثیر بازاریابی در برند شدن هتل‌ها و مکان‌های گردشگری

رییس انجمن مدیریت کسب و کار ایران گفت: ما نباید صرفا به دنبال فروش کالا باشیم بلکه باید با مدیریت تجربه مشتریان برای آنها خاطره‌سازی کنیم که تعریف این خاطرات در میان مردم سبب افزایش مشتریان شود؛ پس مهم‌ترین مسئله خوشنودی مشتریان است به نحوی که آنها از شما و برند شما تعریف کنند که البته تبلیغ مشتریان از ما و برند ما در واقع تبلیغ نیست بلکه تایید است.

به گزارش آتیه آنلاین، پرویز درگی، مدرس دانشگاه و رییس انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه علم مارکتینگ در دنیا پیشرفت‌های زیادی داشته است، افزود: طی سال‌های اخیر در ایران نیز از لحاظ تولید منابع علمی از جمله کتاب، سمینار، مشاوره و پژوهش‌های تحقیقات بازار و تبلیغات پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بودیم به جرات می‌توان گفت که با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که وجود دارد فاصله بین اساتید حوزه بازاریابی ایران و جهان زیاد نیست ولی برای پیاده‌سازی شرکت‌ها با شاخصه جهانی، فاصله داریم.

هتل هما پیشتاز در پیاده‌سازی بازاریابی نوین برندینگ

پرویز درگی ادامه داد: یکی از دلایل تفاوت زیاد بین ایران و جهان این است که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در ایران دولتی هستند، طبیعی است که در این صورت انتخاب‌ها نیز بر اساس روابط صورت می‌گیرد ولی در این بین شرکت‌هایی نظیر گروه هتل‌های هما هستند که برای آموزش و پیاده‌سازی بازاریابی نوین برندینگ، پیشتاز و پیشقدم می‌شوند.

وی تصریح کرد: برخی از شرکت‌های بخش خصوصی در کشور از چند سال گذشته وارد این حوزه شدند که توانستند نتایج مطلوب را کسب کنند ولی برخی دیگر نیز همچنان در تفکرات سنتی خود باقی مانده‌اند. با توجه به مصائب و مسائل موجود که از محیط به شرکت‌ها وارد می‌شود، چنانچه بازاریابی نوین جدی گرفته نشود بسیاری از این شرکت‌ها طی چند سال آتی وضعیت خوبی نخواهند داشت و شاید تعداد قابل توجهی از آنها نیز حذف خواهند شد.

اولین گام مارکتینگ؛ تحقیقات بازاریابی است

درگی تاکید کرد: مباحث بازاریابی در هر برهه‌ای از زمان کاربرد دارد زیرا اولین گام مباحث مارکتینگ؛ تحقیقات بازاریابی است. زمانی که که فردی در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار است اولین اقدام آن، تصمیم‌گیری است که برای این تصمیم‌گیری به اطلاعات نیاز دارد که این اطلاعات در نتیجه تحقیقات بازاریابی حاصل می‌شود.

رییس انجمن مدیریت کسب و کار ایران افزود: پس از تصمیم‌گیری باید بازارهای هدف خود را مشخص کرده، استراتژی‌های لازم را تدوین و در روح و روان مشتریان جایگاه‌سازی کنیم که همه این مباحث به مشاوره متخصص بازاریابی نیاز دارد. پس از انجام این موارد است که وارد سیاست‌گذاری بازاریابی شده و پس از آن نیز با سازماندهی لازم، نسبت به جذب و آموزش افراد اقدام کنیم. آخرین گام این فرآیند؛ کنترل‌ است که با بررسی ایرادات و اصلاح و تغییرات لازم این فرآیند را به سرانجام می‌رسانیم. همه شرکت‌ها اعم از سنتی و مدرن باید از این دانش استفاده کنند زیرا انتخاب برای رفتن به سمت بازاریابی نوین یک اختیار نیست بلکه یک اجبار است.

آمادگی برای معرفی محصول در بازار

درگی عنوان کرد: هر علمی یک آزمایشگاه دارد، آزمایشگاه بازاریابی و محل پیاده‌سازی «علم مارکتینگ» در خود «بازار» است. افرادی که به سمت این رشته می‌آیند باید آمادگی این را داشته باشند که محصولات خود را در بازار و در معرفی بین رقبا به نحو احسن ارزش‌آفرینی کنند که آنها آن محصول یا شرکت را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های ما به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک سری دانشگاه‌ها وظیفه تولید مفاهیم علمی است ولی یک سری آموزشگاه های مهارتی و وابسته به سازمان فنی و حرفه‌ای هستند که کارشان؛ تبدیل مفاهیم به مهارت است؛ پس توصیه بنده به فرزندان و عزیزانی که وارد حوزه مارکتینگ می‌شوند این است؛ چنانچه در دانشگاه آموزش مارکتینگ دیدند نباید فقط به آن اکتفا کنند بلکه باید پس از تعلیم مفاهیم در آموزشگاه‌ها، دوره‌های کاربردی و مهارتی را در آموزش‌های وابسته سازمان فنی و حرفه‌ای سپری کنید تا بدین طریق، این مفاهیم علمی را به مهارت تبدیل کنید.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: زمانی که دانشجوی رشته مکانیک با کار عملی و تعمیر خودرو کار خود را پیش می‌برد پس دانشجوی رشته مارکتینگ باید بپذیرند که صرفا ارتقا دانش، آنها را در بازار توانمند نخواهد کرد پس باید در کنار آن مهارت خود را ارتقا دهند.

تعریف مشتری از محصول شما تبلیغ نیست بلکه تایید است

وی در پاسخ به اینکه آینده بازاریابی در ایران را چگونه می‌بینید با اشاره به اینکه برند یعنی آبرو، اعتبار، حرمت و مدیریت کل تجربه مشتریان؛ گفت: امروزه مردم برند را انتخاب می‌کنند، بازاریابی مسیر رسیدن به برندهاست چنانچه بخواهیم بازاریابی و برندینگ را مقایسه کنیم باید عرض کنم که «بازاریابی» جاده‌ و «برندینگ» مقصد است و باید سازمان‌های ما از تمامی آموزش‌ها استفاده کنند تا در روح و روان مشتریان بمانند و مشتریان به سفیران این برند در میان سایر افراد تبدیل شوند.

 رییس انجمن مدیریت کسب و کار ایران تاکید کرد: ما نباید صرفا به دنبال فروش کالا باشیم بلکه باید با مدیریت تجربه مشتریان برای آنها «خاطره‌سازی» کنیم که تعریف این خاطرات در میان مردم سبب افزایش مشتریان شود. پس مهم‌ترین مسئله خوشنودی مشتریان است به نحوی که آنها از شما و برند شما تعریف کنند. تبلیغ مشتریان ما از ما و برند ما در واقع تبلیغ نیست بلکه تایید است.

کد خبر: 5408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =