رفع همپوشانی بیمه‌ای برنامه‌ عملیاتی طرح نسخه الکترونیک

حذف دفترچه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی از آبان سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی در مراکز ملکی یزد شروع شد، این برنامه سازمان تأمین‌اجتماعی که در راستای اجرای برنامه نسخه الکترونیک کلید خورد، هدفی همچون صرفه‌جویی در چاپ دفترچه‌های فیزیکی بیمه برای رسیدن به تأمین‌اجتماعی هوشمند داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی ابتدا طرح حذف دفترچه‌های بیمه را از مراکز ملکی خود به تدریج آغاز کرد، این موضوع در نهایت به مراکز طرف قرارداد هم تعمیم داده شد تا اینکه از سال ۱۳۹۹ اجرای نسخه الکترونیک در دیگر بیمه‌ها زمینه اجرایی پیدا کرد و اکنون نسخه نویسی الکترونیکی در حدود ۹۰ درصد بیمه‌ها در حال انجام است.

سازمان تأمین‌اجتماعی که اجرای پروژه مهم ۳۰۷۰ با هدف ارائه ۳۰ خدمت به‌صورت غیرحضوری و کاهش حداقل ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی را به عنوان اساسی‌ترین طرح در راستای هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی در برنامه خود دارد، برای رفع همپوشانی بیمه‌ای نیز تاکنون اقداماتی انجام داده است.

با توجه به اینکه ممکن است هر فردی چند دفترچه بیمه داشته باشد اجرای طرح همپوشانی بیمه‌ای این حق را از این افراد گرفته است تا فقط از یک دفترچه استفاده کنند البته بیمه‌شدگان در این زمینه حق انتخاب دارند که بتواند از بیمه تأمین‌اجتماعی، نیروهای مسلح یا بیمه سلامت بهره‌مند باشد البته اولویت داشتن این موضوع را خود فرد تعیین می‌کند.

دفترچه‌های درمان بیشتر از جمعیت کشور
براساس آمارهای موجود، در کشور با وجود جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری، ۱۲۰ میلیون دفترچه بیمه صادر شده است که این آمارها نشان می‌دهد که هیچ سازوکار اساسی تاکنون در این زمینه وجود نداشته است و اجرای تأمین‌اجتماعی هوشمند و نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی می‌تواند در رفع این همپوشانی های بیمه‌ای اثر مثبت داشته باشد.

وجود همپوشانی بیمه‌ای به این موضوع هم اشاره دارد که هنوز تکالیف سازمان‌های ارائه دهنده خدمات به مردم مشخص نیست پس برای حل این مشکلات به اجرا و شکل دهی هرچه سریعتر نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی در کشور نیاز است تا بسیاری از این مشکلات در کشور حل شود. ‌

شاید اگر نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی در کشور اجرا شود دیگر امکان دریافت خدمات از سوی برخی از افراد از چندین نهاد مختلف امکان‌پذیر نباشد و در واقع همپوشانی بیمه‌ای هم سامان می‌گیرد و اجرای نسخه الکترونیک هم گامی دیگر خواهد بود که با حذف دفترچه‌های بیمه و تشکیل پرونده سلامت سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی را در این زمینه یاری کند.

به همین منظور سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای اقدامات لازم را انجام داده است و سه میلیون همپوشانی بیمه‌ای بین این سازمان و صندوق‌های بازنشستگی تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح و یا بیمه سلامت را رفع کرده است.

اجرای طرح به این شیوه‌ است که دیگر افراد نمی‌توانند چند دفترچه بیمه داشته باشند و به محض مراجعه به مراکز درمانی به صورت سیستمی هشدار داده می‌شود تا آن فرد فقط از حمایت درمانی یک بیمه بهره‌مند باشد.

سازمان تأمین‌اجتماعی برای رفع همپوشانی بیمه‌ای به استناد ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مکلف به این موضوع مهم شده است که اجرای نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی از سال ۱۳۹۹ هم این مساله را بهتر اجرایی کرده است.

حذف دفترچه‌های بیمه، اجرای نسخه الکترونیک و رفع همپوشانی بیمه‌ای همه برای ارائه بهتر خدمات به افراد بیمه‌شده برنامه‌ریزی شده است تا هر فرد بتواند از هر صندوق یا سازمان بیمه‌گری که تمایل دارد و حق انتخاب دارد این خدمات را دریافت کند البته ناگفته نماند که این موضوع به نفع همه صندوق‌های بیمه‌ای هم خواهد بود.

سازمان تأمین‌اجتماعی با بیش از ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی تلاش جدی برای هوشمندسازی خدمات در بخش بیمه‌ای دارد که اجرای پروژه مهم ۳۰۷۰ اساسی‌ترین طرح در راستای هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی است.  

هوشمندسازی در راستای ارتقاء خدمات تأمین‌اجتماعی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی در راستای تحقق عدالت و ارتقای خدمات بیمه‌ای و درمانی به عنوان مهمترین برنامه‌های مهم سازمان تأمین‌اجتماعی است و برای پروژه هوشمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی یکی از راهبردهای اجرایی تحقق اهداف کلان تأمین‌اجتماعی برای تحقق «تحول، عدالت و اعتماد» است.

البته اجرای نسخه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اجرای این طرح است چرا که با این اقدام، تأمین‌اجتماعی برای تمام بیمه‌شدگان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل داده است و از این طریق تمام افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی یک پرونده کامل سلامت به همراه تمام اقدامات خود را خواهند داشت.

از آنجا که تأمین‌اجتماعی پیشرو در ارائه خدمات دیجیتالی است، به همین دلیل افزایش خدمات غیرحضوری و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای تمامی بیمه شدگان پس از توقف صدور دفترچه‌های کاغذی انجام شد.

در راستای اجرای طرح نسخه الکترونیک و تشکیل پرونده سلامت برای بیماران، دسترسی پزشک به سوابق بیماری ممکن شد و این امر نقش اساسی در روند درمان و  بهبودی بیماران دارد. همچنین با حذف دفترچه‌های درمانی بیمه و اجرای نسخه الکترونیک، پرداختی‌های مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان به‌روز شد تا تمایل بیشتری نسبت به ادامه طرح نسخه الکترونیک داشته باشند.

اجرای نسخه الکترونیک طرح مناسبی برای ارائه بهتر خدمات به بیمه شدگان و مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی است و اکنون ۱۰۰ درصد نسخ تولیدی در مراکز ملکی تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی است.

اجرای نسخه الکترونیک اکنون به صورت همزمان در سازمان تامین‌اجتماعی و مراکز طرف قرارداد در وزارت بهداشت و بیمه سلامت در حال اجراست که امیدواریم با تحقق ۹۰ درصدی که این طرح در کشور دارد بتوان خدمات مطلوب‌تر و بهتری به بیمه‌شدگان ارائه داد تا طرح به طور ۱۰۰ درصد در کشور پیاده‌ شود.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 51402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =