سینماها در مسیر بازگشایی

پس از کش و قوس ها فراوان و مهار نسبی کرونا در کشور، روز گذشته خبر رسید که سینماها در ۱۹ استان کشور بازگشایی شده اند و در دسترس مخاطبان قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، مشاغل پر خطر و بخصوص سینماها برای جلوگیری از گسترش این ویروس تعطیل شدند؛ سوم اسفندماه ۹۸ بود که وزارت ارشاد با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی تمام برنامه‌های هنری و سینمایی خبر داد. سینماهای سراسر کشور که از ابتدای اسفندماه تا نیمه‌های تیرماه به‌صورت یکسره تعطیل بودند، از اواسط آبان‌ماه نیز علی رغم تدوین پروتکل های بهداشتی توسط سازمان سینمایی، تعطیل شدند و این تعطیلی تا روز گذشته نیز ادامه داشت.

در نهایت طی چند روز گذشته، برخی شهرهای کشور که وضعیت کرونایی آنها زرد شده است، اجازه بازگشایی سینماها را پیدا کردند. با وجودی که این روزها، بیش از ۳۰۰ شهر کشور وضعیت زرد را تجربه می‌کنند، عموم این شهرها، شهرهایی هستند که یا سینما ندارند یا مالکان آن سینماها، فعلا به‌واسطه استهلاک موارد مصرفی ترجیح می‌دهند که در سینماهای خود را باز نکنند. همچنین وضعیت دو استان مازندران و تهران که چندین پردیس سینمایی دارند، نارنجی است و طبق شیوه‌نامه‌های ستاد ملی کرونا، مجاز به بازگشایی سینماها نیستند چراکه هنوز وضعیت ناپایدار و حتی قرمز دارند و به دلیل حضور سینماها در گروه شغلی سه، پس از تغییر وضعیت به زرد اجازه فعالیت خواهند یافت.

منتظر خبرهای خوب درباره بازگشایی سینماها باشید

در همین راستا سخنگوی شورای صنفی اکران با تاکید بر این مهم که ما همچنان تابع قوانین و اطلاعیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، اعلام کرد که بنا بر جلسات انجام شده بین این ستاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخبار خوبی مبنی بازگشایی سالن‌های سینما در راه است و امیدواریم که به زودی شاهد بازگشایی  همه آنها باشیم.

مرتضی شایسته اظهارکرد: در آخرین جلسه شورای صنفی قرارداد فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی «محسن زهتابچیان» اکران خود را از شهرستان‌ها آغاز کرده است. این فیلم می‌تواند پس از بازگشایی سالن‌های سینما در تهران کار خود برای نمایش در این شهر را نیز آغاز کند، سایر آثار نیز که به دلیل بیماری کرونا اکرانشان متوقف شده پس از بازگشایی اکرانشان از سر گرفته می‌شود. شایسته درباره احتمال بازگشایی سالنهای سینمای شهر تهران پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر هم خاطرنشان کرد: هنوز هیچ چیز قطعی نیست اما به احتمال فراوان می توانیم امیدوار به بازگشایی سینماها پیش از جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم باشیم.

احتمال بازگشایی تمام سینماها  قبل از شروع جشنواره فجر

دبیر انجمن سینماداران هم با اظهارامیدواری از بازگشایی سینماها قبل از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: یک جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور رئیس شورای صنفی نمایش و محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی برگزار و در آن صحبت‌های بسیار خوبی مطرح شد. هفته گذشته نیز در جلسه شورای صنفی نمایش راجع به آن بحث شد که شامل پیشنهاد قبلی شورای صنفی نمایش به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی است.

محمدرضا صابری افزود: درباره باز شدن سالن‌های سینما در صورت انتقال به گروه مشاغل سطح ۲ هم باید گفت که دغدغه ما این است که اگر هم سینماها به گروه ۲ منتقل شوند، چگونه می‌خواهیم سالن‌های سینما را باز کنیم. همانطور که پیش از این اعلام کرده بودم، پیشنهادی داده شده تا درصدی به عنوان حمایت مالی به فیلمسازها داده شود، خوشبختانه این طرح مورد موافقت سازمان سینمایی قرار گرفته است و قرار شد این امر را به سینماها ابلاغ کنند.

دبیر انجمن سینماداران تاکیدکرد: منتظر هستیم این دستور ابلاغ شود تا بتوانیم فیلمسازان را راضی به اکران فیلم‌هایشان کنیم؛ البته این را باید بگویم که هنوز اعلام نشده است که سینماها به گروه ۲ منتقل می‌شود یا خیر، اما امکان بسیار زیادی وجود دارد که این اتفاق رخ دهد.

صابری گفت: سینماها در شهرهای زرد می‌توانند کار خود را آغاز کنند، اما ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی پای کار آمده و آثار خود را برای اکران عمومی در اختیار سینماها قرار دهند. اگر پرداخت درصدی به عنوان گارانتی فیلم‌ها و سینماها اجرایی شود، می‌توانیم فعالیت سینماها را با اکران فیلم‌های خوب آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ ماه از بسته بودن سالن‌های سینما می‌گذرد، توضیح داد: امیدوارم بتوانیم قبل از شروع سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سینماها را باز کرده و پذیرای مردم باشیم، چرا که جشنواره فیلم فجر با حضور مردم در سینماها معنا پیدا می‌کند. معتقدم یکی از بهترین مکان‌ها که از امنیت کامل بهداشتی برخوردار است، سینماهاست و باید شرایط برای بازگشایی مجدد سینماها فراهم شود.

کد خبر: 5133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =