عملکرد وزارت فاطمی‌امین رو به جلو است

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: باوجود مشکلات و محدودیت‌هایی که عمده آنها خارج از حیطه اختیارات و عملکرد وزارت صنعت است، عملکرد وزارت فاطمی‌امین رو به جلو و خوب بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا در گفت‌وگو با  «محمدرضا شهیدی»   اشاره به چند ویژگی مثبت وزیر صمت افزود: «سید رضا فاطمی امین» پیش از این تجربه کاری در وزارت صمت را داشتند و آشنایی کامل با صنعت دارد.

وی گفت: وی، اعتقاد به برنامه‌ریزی درازمدت داشته و پایبند به اجرای برنامه‌ها است، همچنین ارتباط خوبی با تشکل‌ها و صاحبان صنایع دارد و  رشد صنعت در زمان حضور وی مطلوب بوده است.

این مقام صنفی یادآور شد: در سه سال گذشته وزارت صمت پنج وزیر و سرپرست به خود دیده است و تغییرات پی در پی وزرا امکان برنامه‌ریزی را سلب کرده و سردرگمی در تصمیمات ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی عملکرد ۱۰ماهه وزیر نمی‌توان ارزیابی درستی داشت و باید پذیرفت که در این مدت کوتاه نمی‌توان انتظار معجزه داشت و به همین دلیل از مجلس می‌خواهیم فرصت کافی برای انجام برنامه‌ها به وزیر بدهد.

شهیدی تاکید کرد: موضوع مهم دیگری که نمایندگان مجلس باید به آن توجه کنند این است که همه تصمیم‌گیری‌های موثر بر صنعت در وزارت صمت گرفته نمی‌شود، به طور مثال رشد ۵۷ درصد دستمزد در وزارت تعاون گرفته شد که با تاثیر منفی بر صنعت همراه بود.

وی اضافه کرد: رشد ۶ برابری نرخ موثر گمرکی توسط وزارت دارایی و با  مصوبه مجلس بود و قیمت تمام شده کالا را بالا برد، یا موضوع تاثیر گذار قاچاق کالا را وزارت صمت نمی‌تواند کنترل کند، همچنین این وزارتخانه هیچ کنترلی بر تعاونی‌های مرزنشینان، ته لنجی و غیره ندارد و این موضوع در اختیار وزارت کشور است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور تصریح کرد: همچنین نرخ ارز که از مؤلفه‌های مهم تولید است در حیطه اختیارات بانک مرکزی است و با موارد پیش‌گفته، عوامل موثر بر تولید به طور عمده در اختیار نهادهای خارج از وزارت صمت است.

وی در ادامه به افزایش نرخ برق و قطعی برق برخی از واحدهای تولیدی، همچنین افزایش بهای گاز اشاره کرد که در اختیار وزارتخانه‌های نیرو و نفت است، اما اثر آن تعطیلی برخی از خطوط تولیدی و کاهش تولید و افزایش قیمت تمام شده است.

به گفته شهیدی، دشواری واردات مواد اولیه و تعامل با شرکت‌های خارجی متاثر از تحریم‌ها که سبب شده عمده مواد اولیه را از واسطه‌ها خریداری کنیم و موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود، مرتبط با وزارت امور خارجه و سیاست‌های کلی کشور است.

وی همچنین به بیمه تامین اجتماعی، مالیات و سایر موارد موثر بر تولید اشاره کرد که خارج از تصمیم‌گیری وزارت صمت است و تصریح کرد: این موارد فقط نمونه‌ای از عواملی است که خارج از حیطه نظارتی و سیاست‌گذاری وزارت صمت است. این مقام صنفی تاکید کرد: در این مقطع مجلس باید به کمک دولت بیاید تا مشکلات را کم کند، تغییر وزیر نه‌تنها مطلوب نخواهد بود بلکه به ضرر تولید خواهد شد.

کد خبر: 51219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =