جهش استقبال از بیمه زنان خانه‌دار در سال‌های اخیر

مدیرکل سابق امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: جهش نسبتا خوبی در چند سال اخیر درباره استقبال از بیمه زنان خانه‌دار صورت گرفته است اگرچه در زمان شروع آن تعداد محدودی از این بیمه استفاده کردند.

احمد پایور در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون به موضوع بیمه زنان خانه‌دار اهمیت داده شده و کار تبلیغاتی روی آن نجام شده است، این استقبال بیشتر شده است و در حال حاضر ۴۳۰ هزار نفر مشمول این بیمه شده‌اند.
پایور در ادامه در بیان تشریح تاریخچه این بیمه اینگونه توضیح داد و افزود: بحث بیمه زنان خانه‌دار از ۳۲ سال پیش تاکنون در سازمان مطرح شده است تا این طرح اجرا شود و در آن زمان بحث اجباری شدن بیمه زنان خانه‌دار مطرح بود که توسط همسر به صورت بیمه اجباری این کار انجام شود و حتی برخی دیگر اعتقاد داشتند که این موضوع باید از شروط عقد باشد.  
وی اظهار داشت: به لحاظ خانوادگی و بخاطر شرایط اجتماعی آن زمان، این بحث جالب نبود از طرفی دیگر هم سازوکار و ضمانت اجرایی آن مشخص نبود که این طرح بیمه زنان خانه‌دار به چه شیوه‌ای می‌خواهد انجام شود و در آن زمان طرح به گونه‌ای بود که فقط مشمول زنانی می شد که همسر داشتند.
وی تصریح کرد: برای کسانی که خودشان سرپرست خانوار یا حتی مجرد بودند این افراد را مشمول نشد بخاطر همین موضوعات طرح بدون اجرا در آن سالها باقی ماند تا اینکه پس از تصویب قانون حرف و مشاغل آزاد این بحث دوباره مطرح شد و سازمان در نهایت به این نتیجه رسید که می‌توانند زنان خانه‌دار هم تحت عنوان یک حرفه ذیل قانون حرف و مشاغل آزاد بیمه شوند.
وی خاطرنشان کرد: البته نه اینکه سازمان این اعتقاد را داشته باشد که خانه‌داری شغل است ولی بیشتر برای اینکه این زنان را پوشش بیمه‌ای بدهد از این قانون استفاده کرد و این بحث بیمه زنان‌خانه‌دار آغاز شد.

وجود ۱۲ میلیون زن خانه‌دار در کشور
پایور با بیان اینکه برای بیمه زنان خانه‌دار چند اتفاق رخ داده است، تصریح کرد: اینکه کسانی بودند که نه سابقه بیمه داشتند که بیمه اختیاری شوند و یا امکان اشتغال نداشتند که بتوانند بیمه شوند، طبیعتا از این قانون استفاده می‌کنند تا بتوانند این زنان هم بیمه تامین اجتماعی شوند.
این کارشناس حوزه تامین اجتماعی ادامه داد: حدود ۱۲ میلیون زن خانه‌دار داریم که این موضوع هم ظرفیت بزرگی برای سازمان تامین اجتماعی است که تعداد بیمه‌شدگان خود را افزایش دهد و هم اینکه کسانی که می‌توانستند از خدمات این بیمه استفاده کنند برای آینده آنان بسیار مفید خواهد بود.
وی معتقد است که زنان خانه‌دار را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد، اظهار داشت: همه این گروهها در این زمینه می‌توانند بهره‌مند شوند و منافعی برای آنها به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: برخی از بانوان بخاطر پوشش بیمه‌ای که همسر آنها دارد این تصور را دارند چون یکی از اعضای خانواده پوشش بیمه‌ای حالا هر نوع بیمه‌ای را دارند دیگر لزومی ندارد که این خانم برای بیمه شدن اقدام کند در حالی که شرایط آنها از همه بهتر است بخاطر اینکه با کمترین قیمت و ساده‌ترین شرایط می‌توانند خودشان را بیمه کنند.
پایور اضافه کرد: شرایط اقتصادی فعلی با یک حقوق کفاف بسیاری از زندگی‌ها را نمی‌دهد و چه بسا اگر این حقوق دو مورد شود شرایط اقتصادی بهتری را شاهد باشند و این بانوان چون درمان را از بیمه همسر از هر نظام بیمه‌ای دریافت می‌کنند و از طرفی فوت و ازکارافتادگی یک ریسک خیلی پایینی نسبت به بازنشستگی دارد، می‌توانند با کمترین رقم و ۱۲ درصد خودشان را بیمه کنند و حتی درمان را هم انتخاب نکنند.
مدیرکل سابق امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: طبیعتا رقم آن نسبت به بیمه کامل با درمان به مراتب خیلی پایین‌تر و کمتر است و این خانم می‌تواند از خدمات بازنشستگی هم استفاده کند و حسن بیمه زنان خانه‌دار این است که هم به اقتصاد خانواده کمک می‌کند و هم اینکه خانم استقلال مالی خواهد داشت و طبیعتا دستش در جیب خودش برای هزینه کردن خواهد بود و متکی به همسر خود نخواهد بود.
این کارشناس حوزه تامین اجتماعی ادامه داد: هم در بیمه اختیاری و اجباری حق انتخاب برای افراد وجود ندارد و رقم بزرگی برای افرادی که می‌خواهند بیمه‌ای را داشته باشند، بزرگ خواهد شد، حسن این بیمه زنان خانه‌دار این است که نرخ و درمان آن قابل انتخاب است.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 51060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =