بهبود کیفیت زندگی بازنشستگان با برنامه‌های پیشگیری

معاون طب ‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل کلینیک‌های دیابت و فشارخون را در مراکز ملکی برمبنای چهار هدف اصلی جلوگیری از ناتوانی بیماران، جلوگیری از مرگ‌ومیر زودرس، برخورداری از لایف‌استایل مناسب و کاهش هزینه‌های درمان عنوان کرد که این مراکز تا پایان سال در حوزه درمان سطح ۲ سراسر کشور احداث می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی، در تشریح روند درمان و پایش سلامت بیماران دیابت و فشارخون، افزود: در کلینیک‌های تخصصی سطح یک بیماران شناسایی و بر اساس گایدلاین‌ها درمان آنها انجام شده و با تشکیل پرونده بیماران مزمن، معاینات ادواری برای آنها انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین بیماران در صورت نیاز به درمان‌های تخصصی مانند کلیه، به سطح ۲ و پزشک متخصص داخلی کلیه ارجاع می‌شود و در این بخش نیز در صورت نیاز به درمان سطح ۳ به پزشکان فوق‌تخصصی مانند نفرولوژی ارجاع می‌شوند. به این ترتیب هدف از ارائه خدمات سطح‌بندی شده، برخورداری از درمان‌های صحیح و اصولی و کنترل عوارض ثانویه و ثالثیه بیماری است.

بازده خدمات سطح‌بندی

معاون طب ‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی مهمترین بازده این خدمات را حفظ سلامت بیماران برشمرد و گفت: علاوه بر آن این خدمت‌رسانی سبب کاهش هزینه‌های اقتصادی ناشی از بیماری‌ها می‌شود؛ زیرا پیشگیری از بیماری‌ها ناتوانی‌های ثانویه بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد و به همان نسبت هزینه‌های درمان نیز کمتر می‌شود.

ایکانی تصریح کرد: همچنین این شیوه کمک می‌کند تا از مرگ‌ومیر زودرس جلوگیری شود؛ زیرا با تشخیص به موقع جلوی خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی گرفته شده و مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر «لایف تایم» بیمار بهبود می‌یابد.

وی افزود: از سوی دیگر «لایف استایل» فرد تحت کنترل قرار می‌گیرد و در نتیجه می‌توان گفت، خدمات سطح‌بندی کمک می‌کند تا با مدیریت بیماری کیفیت زندگی بیماران بهبود یافته و افزایش طول عمر بیماران میسر شود.

کلینیک‌های سطح یک

معاون طب ‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی با اشاره به ضوابط ایجاد کلینیک‌های سطح یک در مراکز درمانی، اظهار کرد: در گام اول، شرط برقراری کلینیک‌های دیابت و فشارخون در بین ۳۱۰ مرکز درمانی سرپایی، برخورداری از چهار پزشک عمومی ‌است؛ به بیان دیگر هرکدام از مراکزی که به جز پزشک رئیس درمانگاه، دارای سه پزشک عمومی ‌باشند، وارد طرح می‌شوند و در این درمانگاه‌های یک پزشک باید دوره آموزشی درمان دیابت و فشارخون را گذرانده باشد. درحال حاضر بیش از ۱۵۰ پزشک، ۷۰۰ پرستار و حدود ۸۰ کارشناس تغذیه این دوره‌های آموزشی را سپری کرده‌اند.

ایکانی گفت: به این ترتیب، ترکیب و پکیجی از خدمات درمانی وجود دارد و بیمار پس از ویزیت بالینی توسط پزشک، از طریق پرستار با علائم هشداردهنده و عوارض بیماری آشنا شده و توسط کارشناس تغذیه درباره نحوه مصرف غذاهای مناسب با بیماری هدایت می‌شود. همچنین بروشورهای خودمراقبتی آماده شده است که در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

کد خبر: 50898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =