مطالبات مردم، عامل تدوین قوانین دارای بار مالی

رئیس فراکسیون زنان مجلس مهمترین دلیل تصویب قوانین دارای بار مالی توسط مجلس را مطالبات مردم دانست.

به گزارش آتیه آنلاین، فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان مجلس در نشست سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از ابلاغ تا اجرا که به همت پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت که امروز در خانه اندیشه ورزان برگزار شد، بیان کرد: در قانون اساسی همان‌طور که در سیاست‌های کلی هم اشاره شده است، اصولی داریم که به رفع تبعیض ناروا و حمایت از اقشار کم برخوردار تاکید دارد.

وی با اشاره به مترقی بودن اصول قانون اساسی، افزود: قوانینی در کشور وجود داشت مثل قانون ساختار جامع نظام رفاهی کشور که مصوب شد. این قانون مفاد مترقی در رابطه با حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارد.

قاسمپور سخنان خود را با طرح این پرسشی درباره ضروت ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی با توجه به اصول قانون اساسی و مترقی بودن آن و قانون ساختار، ادامه داد.

وی یادآور شد: سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از این جهت برای ما خیلی حائز اهمیت و ضروری است که حدود قانون‌گذاری در حوزه رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی را مشخص می‌کند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به مطالبات زنان در زمینه کاهش سنوات شغلی عنوان کرد: این یک مطالبه است و شاید من قانونگذار بخواهم در خصوص سن بازنشستگی و غیره ورود کنم. اگر سیاست‌های کلی ناظر بر این مسئله، خط و مشی اساسی کشور را مشخص نکند، ممکن است انسجام لازم در حوزه قانون‌گذاری اتفاق نیفتد.

به گفته وی، ساختار حمایتی کشور در مواجه با فقر مطلق و کاهش فقر مطلق، همچنین حمایت از اقشار کم برخوردار، ساختاری جدی است و نهادهای حمایتی این کار را انجام می‌دهند اما اگر سیاست‌های حاکم بر کشور به گونه‌ای نباشد که تعادلی بین حمایت و توانمندسازی برقرار کند، نهادهای حمایتی دچار کج کارکردی می‌شوند.

قاسمپوری سیاست کلی تامین اجتماعی را رافع چند نکته در نظام اجرایی کشور در حوزه تامین اجتماعی اعلام کرد.

وی افزود: هر توسعه اقتصادی که اتفاق می‌افتد، باید یک ملازمه با تامین اجتماعی داشته باشد. نقطه مرکزی و اصل اصلی که می‌تواند به‌عنوان مهمترین بخش سیاست‌ها به آن توجه کرد، نکته‌ای است که در خصوص پیوست تامین اجتماعی به آن اشاره شده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: قانون‌گذار تامین اجتماعی وقتی می‌خواهد برنامه‌ای را اجرا کند، از این پس حتما باید به حدود اجرایی این پیوست توجه داشته باشد. هر طرحی بدون پیوست تامین اجتماعی ممکن است به گونه‌ای متفاوت اجرا شود.

وی تاکید کرد: رویکرد تهیه پیوست تامین اجتماعی برای تمام تصمیمات اقتصادی کشور اصلی است که سیاست‌های کلی به آن توجه دارد. در برنامه‌ای که از دولت به مجلس ارسال می‌شود، باید به این مسئله به‌عنوان یک مسئله جدی توجه شود و اگر توجه دولت کمرنگ باشد، مجلس به طور جدی پیگیری خواهد کرد.

قاسمپوری تاکید کرد: نگاه حمایتی ما جامعیت لازم را ندارد. نهادهای ما عملا از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند اما جامعیتی که اکنون در این سیاست‌ها بر اساس اصول قانون اساسی به آن توجه شده است، وجود نداشته است.

وی افزود: نظام بیمه‌ای ما باید به گونه‌ای باشد که همه افراد برخوردار از بیمه باشند. یکسری مشاغل غیر رسمی داریم و یا اینکه با توجه به جنس برخی مشاغل شاید بیمه کاملی برای افراد در نظر گرفته نشود. بیمه فراگیر به‌عنوان یک مسئله مهم جدی بر اساس سیاست‌های ابلاغی باید دنبال شود.

پیگیری کارآمدی در سیاست‌های ابلاغی

رئیس فراکسیون زنان مجلس بیان کرد: این سیاست‌ها توجه جدی به کارآمدی دارد. به‌عنوان مثال ما در دو سال گذشته مقوله توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را پیگیری کردیم. در این رابطه زیاد گفتگو می‌شود اما اکنون سیستم ما به چه ترتیبی این مسئله را پیگیری می‌کند؟

وی ادامه داد: ما تاکنون نظام چند لایه را پیگیری نکرده‌ایم و سیاست‌های ما نوعا حمایتی است. ممکن است بحث توانمندسازی را هم پیگیری کنیم ولی در عمل، فردی که وارد نگاه حمایتی ما می‌شود، طبق نظام چند لایه باید بررسی شود که آیا فرد این امکان را دارد که روی پای خود بایستد و از سیستم حمایتی ما خارج شود؟

قاسمپوری گفت: باید به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که فرد مستقل شود اما اکنون افراد در سیستم حمایتی رسوب می‌کنند و با مقوله‌ای به اسم پشت نوبتی مواجه هستیم. زیرا بودجه و امکانات ما کفایت پذیرش افراد جدید را ندارد.

وی افزود: ما باید نظام مسایل را با هم ببینیم و به یک معنایی تلاش کنیم فرد روی پای خود بایستد تا بتوانیم افراد نیازمند جدید را تحت حمایت قرار دهیم.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس، نظام بررسی ما در حال حاضر یک نظام کور است و با یک زن ۴۵ ساله مشابه یک زن ۶۵ ساله برخورد می‌کند.

وی افزود: در این نگاه چند لایه، تامین اجتماعی تا حدی برای نهادهای حاکمیتی می‌تواند نقش تنظیم‌گری داشته باشد.

قاسمپوری گفت: ما در سیاست‌های تامین اجتماعی باید تعریف خانوار را به معنای دقیق کلمه مورد توجه قرار دهیم و تامین اجتماعی را برای آحاد افراد جامعه فراهم کنیم. به این مسئله در سیاست‌های کلی توجه شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تصویب قوانین با بار مالی در مجلس یادآور شد:مطالبات مردم مجلس را به سمتی می‌برد که مصوباتی با بار مالی داشته باشد. مجلس طرح تهیه می‌کند و در صورت تایید دولت، تصویب می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: در هر صورت مطالبات وجود دارد. من هرجا مراجعه می کنم بانوان بازنشستگی پیش از موعد را به‌عنوان مطالبه مطرح می‌کنند. من تلاش می‌کنم درباره این موضوع با توجه به سیاست‌های کلی صحبت کنم و شرایط را برای مردم تبیین کرده و شرایط تاب‌آوری صندوق‌ها تشریح کنم.

وی افزود: ضمن اینکه رویکرد من این است که موازنه نقش بانوان در فضای شغلی و خانواده هم برقرار شود.

کد خبر: 50886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =