زندگی اتفاقی به نام ساختن انسان فرهنگی است

جشن روز ملی جمعیت امروز به همت ادارت کل غرب، شرق و شهرستان های استان تهران در سالن نگین غرب سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین، صمداله فیروزی مشاور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی دراین جشن با ابراز خرسندی از حضور در جمع خانواده کارکنان سازمان تامین اجتماعی گفت؛ خدمت شما بزرگواران در حوزه‌های مختلف تامین اجتماعی مصداق کارکردن و تلاش عاشقانه است، سازمان تامین اجتماعی عبادتگاه است، ثمره خدمت عاشقانه کارکنان تامین اجتماعی که بستر آسایش و آرامش را برای بیمه‌شدگان فراهم می‌کند قطعا مزدی چند برابر از سوی پروردگار برای شما به دنبال دارد، پس قدر دانستن این نعمت و فرصت لازم و ضروری است.  
وی بااشاره به شیب تند جمعیت کشور به سوی سالمندی بر ضرورت فرزندآوری تاکید کرد وافزود: یکی از لذت‌ها و نعمت‌های دنیا داشتن فرزند است و نباید داشتن فرزند بیشتر را چنین تصور کنیم که موجب عسر وحرج می‌شود فرزند با خودش برکت به همراه دارد.  
فیروزی تصریح کرد: زوجین دارای یک فرزند نه تنها خودشان را از لذت عاطفی و معنوی فرزند بیشتر محروم می‌کنند بلکه به تنهایی فرزندانشان در آینده رضایت می‌دهند.  
وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۱۲ جمعیت سالمند کشور به بیش از ۱۲ میلیون نفر می‌رسد، افزود: ما سالمندان آینده کشورهستیم و اگر در توالی ما جمعیت جوان قرار نگیرد کسی نخواهدبود که از ما مراقبت کند، منافع‌اجتماعی وعاطفی ایجاب ‌کند نسبت به جمعیت کشور حساس باشیم و فرزندآوری را جدی بگیریم که اگر جمعیت کشور یکدست سالمند شودمشکلات متعددی پیش روی کشور خواهد بود.


انسان فرهنگی است که اگر فرزند داشته باشد با فرزندش رشد می‌کند
حجت الاسلام والمسلین سرلک استاد دانشگاه و و روانشناس در بخش دیگری از این جشن گفت: اصل ایده کاهش جمعیت از متفکری به نام لوتوس است، او بر اساس محاسبات ریاضی به این نتیجه رسیده‌است که ما منابع‌انسانی محدود و جمعیت مشخصی داریم این منابع انسانی را اگر واحدهایی تقسیم کنیم به سرانه مشخصی می‌رسد و تنها راه پیشگیری از چالش‌های تخصیص منابع را جلوگیری از افزایش جمعیت اعلام کرد. ایده وی در دنیا مطرح شد و بسیاری از این کشورها این ایده را بر اساس محاسبات ریاضی درست پنداشتند و به همین جهت نرخ جمعیت در بسیاری از کشورها از جمله ایران سیرنزولی پیدا کرد و اوایل دهه ۷۰ بر کافی بودن یک یا دو فرزند در کشور تاکید شد. آن قدر فرهنگ فرزند کمتر بر ذهن و وران جامعه تسلط پیدا کرد حتی بیمه فرزند سوم را لغو کردند.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: حتی در کشور پرجمعیتی مانند چین بعد از اینکه ایده لوتوس اجرایی شد این کشور با چالش‌های جدی روانی واقتصادی مواجه شد.
این روانشناس با تاکید بر اینکه زندگی فقط عدد نیست، افزود: در زمینه فرزندآوری اغلب مشکل جدی بحث اقتصادی از طرف مردم مطرح می‌شود. اعدادمان در مشکلات اقتصادی درست است، اما عملیات محاسبه نادرست است. ما خدا را در معادلات زندگی‌مان کمرنگ کرده‌ایم. معادلات ما به علاوه خدا به نتیجه دیگری ‌رسد. به قدر ایمان و ‌بندگی‌مان از چتر خدایی او بهره‌مند می‌شویم؛ هراندازه شاکر باشیم و از ‌داشته‌هایمان بگوییم در اوج محرومیت‌ها و فقر، آرامش خواهیم داشت.  


وی تاکید کرد: زندگی اتفاقی به نام ساختن انسان فرهنگی است نه انسان اقتصادی. انسان اقتصادی قربانی محرومیت‌ها و ناکامی‌ها حتی در اوج داشته‌ها می‌شود، انسان فرهنگی است که اگر فرزند داشته باشد با فرزندش رشد می‌کند واگر خدا به او فرزند نداد به شیوه دیگری رشد می‌کند. انسان فرهنگی یعنی محاسبه دنیا به علاوه آخرت در تصمیم گیری برای فرزندآوری، برای شغل و... و اگر از دروازه شکر وارد شویم لذت همه داشته‌هایمان را خواهیم برد. صرف فرزندآوری کفایت نمی کند بلکه باید بتوانیم نسبت‌ها و روابط بین فرزندان را نیز مدیریت کنیم.

کد خبر: 50737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =