کارنامه تأمین اجتماعی در عملکرد به وظایف قانونی

مدیرکل سابق امور مستمریهای سازمان تامین‌أجتماعی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در طی این سال‌ها به وظایف و تکالیف قانونی خود به درستی و با دقت عمل کرده است گفت: معتقدم این وظایف به خوبی توسط سازمان اجرایی شده است.

محمدعلی جنانی در گفت و گو با آتیه آنلاین افزود: هرساله یک تکلیفی را هیات مدیره برای هیات امنای سازمان ارسال می‌کند و هیات امنا آن را تایید کرده و به هیات وزیران ارسال که پس از تایید هیات دولت، تامین‌أجتماعی اجرای آن را در دستور کار قرار می دهد و این به تکلیف و وظیفه سازمان برای اجرا تبدیل می‌شود.
وی اظهار داشت: سازمان تامین‌اجتماعی در حیطه وظایف قانونی نقش خود را به خوبی ایفا کرده است و می دانیم که با توجه به افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت سالمند در کشور، پرداخت مستمریها برای سازمان سنگین‌تر می‌شود پس باید تامین‌اجتماعی به منابع درآمدی مستحکم‌تری وصل شود تا بتواند از عهده پرداخت مستمریها برآید.  
جنانی خاطرنشان کرد: سازمان تامین‌اجتماعی آنچه را که به عنوان قوانین بالادستی بوده، انجام داده است و امیدواریم این شرایط در آینده هم بهتر انجام شود.

نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش تامین‌أجتماعی
وی اظهار داشت: سازمان تامین‌أجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای در کشور نیمی از جمعیت ایران را قبل از تولد تا پس از فوت تحت حمایت و حضانت خود قرار داده است.
جنانی اضافه کرد: تامین‌أجتماعی به عنوان اولین تولیدکننده خدمات بیمه‌ای و  اولین مصرف‌کننده خدمات درمانی و دومین تولیدکننده درمان در کشور شناخته می شود.
وی ادامه داد: خدماتی را که سازمان تامین‌أجتماعی به مخاطبان خود شامل کارفرمایان، بیمه‌شدگان و مستمری بگیران ارائه می‌دهد اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم در مجموع به سه قسمت تقسیم می‌شود که شامل حمایت‌های بلندمدت،  کوتاه مدت و بخش درمان است.

حمایت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تامین‌أجتماعی 
وی خاطرنشان کرد: حمایت‌های بلندمدت شامل مستمریها تحت عنوان مستمریهای ازکارافتادگی، بازنشستگی و مستمری جزیی است، در بحث حمایت‌های کوتاه‌مدت که در قالب خدمات فنی طبقه‌بندی می‌شود شامل اروتز و پروتز، هزینه ایام بارداری، غرامت بیکاری و بیماری، هزینه کفن و دفن و امثال این خدمات هستند.
وی اضافه کرد: خدمات درمانی سازمان تامین أجتماعی در دو حیطه درمان مستقیم با ناوگان درمانی و پلی کلینیکی است که سازمان این خدمات را در سطح گسترده در کشور دارد که در این حوزه براساس قانون الزام از سال ۱۳۶۹ سازمان به صورت مستقیم خدمات خود را به مردم ارائه می‌دهد و درمان غیرمستقیم نیز تامین‌اجتماعی به صورت غیرمستقیم خرید خدمت می‌کند و واحدهای بیمارستانی و مراکز درمانی و بخش خصوصی را طرف قرارداد دارد.

قوانین مربوط به بازنشستگان
مدیرکل سابق امور مستمریهای سازمان تامین‌أجتماعی گفت: در بخش مستمریها سازمان براساس دو ماده قانونی ۷۶ و ۷۷ قانون تامین‌اجتماعی برنامه خود را عملیاتی می‌کند در ماده ۷۶ که چهار بند دارد سازمان نحوه بررسی بازنشستگی را مطرح می‌کند که چهار روش برای کسی که می‌خواهد بازنشسته شود وجود دارد.
وی ادامه داد: در ماده ۷۶ قانون تامین‌أجتماعی موضوع ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن مطرح است، بیمه شده مرد با ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن داشته باشد می‌تواند بازنشسته شود، بند الف این ماده قانونی این موضوع را به ۳۰ سال سابقه و ۵۰ سال سن برای مردان و ۳۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای بانوان مطرح می‌کند.
جنانی افزود: بند دوم این ماده قانونی به موضوع مستمری های مشاغل سخت و زیان‌آور را مطرح می‌کند که نوعی بازنشستگی پیش از موعد است که این نوع بازنشستگی برای سازمان خیلی خطرناک است و سازمان هزینه زیادی برای این افراد پرداخت می‌کند.
وی اضافه کرد: در بند سه این قانون به این موضوع اشاره دارد که کارفرمایان می‌توانند افرادی که بالای پنج سال بیشتر از سابقه مطرح شده یعنی ۳۵ سال سابقه دارند بدون شرط سنی، از این طریق این افراد را بازنشسته کنند که در تبصره چهار ماده ۷۶ نیز بحث بازنشستگی بانوان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن مطرح است.
وی ادامه داد: در ماده ۷۷ مکانیزم احتساب بازنشستگی مطرح است و میانگین حقوق و دستمزدی که ماخذ کسر حق بیمه قرار گرفته است در دو سال آخر می‌تواند میزان مستمری را تعیین کند پس بنابراین سازمان تامین‌اجتماعی براساس این دو ماده قانونی مستمریها و انواع مختلف فرمول بازنشستگی را در دستور کار خود قرار داده است.

موضوعات مرتبط با ازکارافتادگان
مدیرکل سابق امور مستمریهای سازمان تامین‌أجتماعی گفت: این موارد اصلی‌ترین محور حمایت سازمان از مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان است و در بحث از کارافتادگی که ماده ۹۰ کمیسیون‌های پزشکی است و ماده ۷۵ تا ۷۸ همه درباره مستمری ازکارافتادگی است و در صورتی که بیمه شده قبل از اینکه به سن بازنشستگی برسد دو سوم توانایی خود را از دست بدهد سازمان براساس صلاحدید کمیسیون‌های پزشکی وی را مشمول ازکارافتادگی کلی قرار می‌دهد.
وی تاکید کرد: اگر کسی هم به دلیل حادثه ناشی از کار دچار مقطوع نقص عضو شود و حادثه‌ای ببیند، درصد می‌گیرد که پنج تا ۱۰ درصد باشد مستمری به او تعلق نمی‌گیرد اما ۱۰ تا ۳۳ درصد غرامت مقطوع، بین ۳۳ تا ۶۶ درصد مستمری جزیی و ۶۶ درصد به بالا مستمری کلی دریافت می‌کند.
وی با بیان اینکه مستمری ازکارافتادگی به عنوان دومین مستمری و محوری‌ترین  حمایت سازمان در حوزه تعهدات بلندمدت است، اظهار داشت: مستمری در مشاغل سخت و زیان‌آور هم خود داستانی طولانی دارد.

مزایای جانبی مستمری بگیران
جنانی افزود: سازمان تامین‌أجتماعی علاوه بر اینکه کار پرداخت مستمری به افراد مستمری بگیر را انجام می‌دهد از سال ۷۱ در قالب قراردادهایی که با ریاست‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی کرده است یکسری مزایای جنبی هم به همراه مستمریها پرداخت می‌کند.
وی تصریح کرد: سازمان تامین‌أجتماعی همچنین عائله مندی و کمک‌های نقدی و حدود هشت آیتم دیگر را به مستمری بگیران ارائه می‌دهد و چند مرحله هم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام داده است که در سال‌های مختلف این کار انجام شده است.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =