سلامت کارگران اولویت تامین‌اجتماعی

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره ‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، مشارکت این نهاد را در تأمین سلامت کارگران بسیار چشمگیر عنوان کرد و از آمادگی سازمان برای گسترش خانه‌های بهداشت کارگری خبر دارد که بر اساس آن برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی افزود: تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای کارگران، انجام معاینات ادواری و غربالگری پنج بیماری شایع کشور شامل دیابت، فشارخون، قلبی‌عروقی، ریوی و سرطان از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ۳ هزار و ۸۰۰ «خانه بهداشت کارگری» فعال در سطح کشور، مشارکت تأمین‌اجتماعی را در فعالیت این خانه‌ها بسیار چشمگیر عنوان کرد و ادامه داد: در جلسه‌ای که در تقدیر و تشکر از بهداشت‌کاران خانه‌های بهداشت سراسر کشور برگزار شد و سازمان مشارکت فعال در انتخاب بهداشت‌یاران و تعیین جوایز داشت، وزیر محترم کار، اهتمام ویژه‌ای برای گسترش خانه‌های بهداشت کارگری داشت و دستور داد که این مراکز فعال شود و تعداد آن افزایش یابد. براساس قانون هر کارگاهی که بیش از ۵۰ تا ۵۰۰ کارگر داشته باشد، موظف به احداث «خانه بهداشت کارگری» است.

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم با بیان اینکه خانه‌های بهداشت کارگری، خدمات اولیه بهداشتی را به کارگران ارائه می‌کند، اظهار کرد: در کمیته‌های هماهنگی که از سوی وزارت کار برای پیشبرد اهداف سلامت کارگران تشکیل می‌شود، همواره حضوری فعال داشته و در جلسات آن بارها اعلام کرده‌ایم که سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی آن را دارد که بر اساس ماده (۳۵) قانون تأمین‌اجتماعی، نسبت به تجهیز خانه‌های بهداشت کارگری همکاری و مشارکت داشته باشد.

ایکانی گفت: برای این منظور طرح‌هایی را نیز ارائه کرده‌ایم که کنترل بیماری‌های مزمن، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای کارگران، پیگیری معاینات ادواری و غربالگری بیماری‌های شایع پنج‌گانه شامل دیابت، فشارخون، قلبی‌عروقی، ریوی و سرطان‌ها برای کارگران در خانه‌های کارگر است و برای اجرای این برنامه‌ها، نیز آماده همکاری هستیم.

وی تصریح کرد: با تحقق این اهداف، ‌ سلامت کارگران پایش و از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌شود؛ زیرا بر اساس شعار سازمان بهداشت جهانی انسان سالم، محور توسعه پایدار است و هر چقدر ما در حوزه تولید و محیط‌های کارگری عوامل زیان‌آور محیط را کاهش و ایمنی کارگاه‌ها را افزایش دهیم، سلامت کارگران را تضمین کرده‌ایم و انسان سالم به دلیل توانمندی جسمانی و روانی می‌تواند منشاء توسعه باشد.

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم افزود: از سوی دیگر اجرای طرح‌های پیشگیری و غربالگری می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های درمان شود؛ زیرا اگر این پنج بیماری در مراحل اولیه شناسایی، کنترل و به موقع درمان شود، از عوارض ثانویه و ثالثیه بیماری‌ها جلوگیری شده و در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی می‌شود.

ایکانی اظهار کرد: به طور حتم، این صرفه‌جویی هم به نفع نظام سلامت کشور و نیز به نفع سازمان تأمین‌اجتماعی است که هزینه‌های دارو، درمان سرپایی و درمان بستری بیمه‌شدگان را که بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم برعهده دارد.

وی گفت: برای گسترش همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی با خانه‌های بهداشت کارگری، ۲۳۵ جلسه شورای هماهنگی استان‌ها تشکیل شده و در این راستا بیش از ۹۱۵ مورد، بازدید مشترک با بازرسان کار و بازرسان وزارت بهداشت در حوزه خانه‌های بهداشت کارگری انجام شده است.

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این آمار افزایش یابد؛ زیرا سلامت کارگران از اولویت‌های تأمین‌اجتماعی است و یکی از راهبردهای این نهاد، تأثیرگذاری در ارتقاء ایمنی کارگاه‌ها، بهداشت کارگاه‌ها و بهبود خانه‌های بهداشت کارگری است و همواره با برنامه‌ریزی در تلاش است تا در این زمینه‌ها منشاء اثر باشد.

کد خبر: 50467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =