عملکرد مطلوب عبدالملکی در تعیین حقوق و دستمزد

عضو شورایعالی کارگری با اشاره به اینکه برقراری مجدد بن کارگری زمینه احیای تعاونی‌های کارگری را فراهم می‌کند، گفت: امسال عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تعیین دستمزدها مطلوب بوده است.

نصرالله دریابیگی عضو شورایعالی کارگری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره وضعیت تعاونی‌های کارگری بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد تعاونی‌های کارگری تعطیل هستند.

وی افزود: علت این مسئله اجرای خصوصی‌سازی و تعطیلی کارخانجات در مازندران است که سبب شده است بیش از ۹۰ درصد تعاونی‌های استان تعطیل شود.

عضو شورایعالی کارگری ادامه داد: پایین بودن قدرت خرید و افزایش قمیت‌ها نیز در این روند تاثیرگذار بوده است.

به گفته وی در حال حاضر تعاون مفهوم خود را از دست داده است و این بخش با کمبود نقدینگی شدید مواجه است. از سوی دیگر قدرت خرید کم کارگران سبب شده است  این قشر فقط به سیر کردن شکم خودشان فکر می‌کنند. حتی برای تامین مایحتاج روزانه با سختی مواجه هستند.

دریابیگی عنوان کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند و زمینه تعطیلی تعاونی‌ها را فراهم کرده‌اند.

وی درباره راهکارهای کمک به تعاونی‌ها گفت: باید وزیر تعاون، بن کارگری را مجددا راه بیاندازد. با راه‌اندازی بن کارگری، تعاونی‌ها می‌توانند حرکتی بکنند و رونق یابند.

عضو شورایعالی کارگری اضافه کرد: دولت باید تلاش کند که قدرت خرید کارگران افزایش یابد. خود دولت باید کالاهای سوبسیددار را از طریق اتحادیه در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد.

وی یادآور شد: امسال با اینکه آقای عبدالملکی و شورایعالی کار نسبت به سال‌های گذشته خوب کار کردند اما باز هم قدرت خرید کارگران نسبت به سبد هزینه واقعی پنج تا شش میلیون تومان پایین‌تر است.

عبدالملکی تاکید کرد: وقتی کارگر مشکل داشته باشد، تعاونی‌اش هم مشکل خواهد داشت. قیمت‌های تعاونی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و در حال حاضر اصلا تعاونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قیمت روغن، برنج و اقلام دیگر که مایحتاج کارگران است و در تعاونی‌ها موجود است، با بازار آزاد هیچ فرقی نمی‌کند در نتیجه تعاونی‌ها به سمت انحلال می‌روند.

عضو شورایعالی کارگری با اشاره به اینکه وضعیت تمام تعاونی‌های کشور مطلوب نبوده و مشابه مازندران است، گفت: اقتصاد ایران سه رکن دارد. رکن اولش مردم است. رکن دوم تعاونی است که ریشه در قرآن و فرمایشات ائمه دارد و به مفهوم تقسیم عادلانه ثروت، مشارکت و اشتغال است. رکن سوم هم دولت است.

وی اضافه کرد: امروز نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور کمتر از ۱۰ درصد است در حالی که باید ۴۰ درصد باشد. این یک معضل برای کشور است.

کد خبر: 50334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =