نقش ماما در ارتقای فرهنگ سلامت مردم

کارشناس مامایی بیمارستان تامین‌اجتماعی امام رضا(ع) ارومیه، خدمات مامایی را در ارتقای فرهنگ سلامت مردم موثر دانست؛ زیرا آگاه‌سازی مادران به عنوان سکانداران تربیت خانواده، می‌تواند تضمین کننده سلامت نسل آینده و جامعه سالم باشد و از این‌رو خدمات مامایی را نیازمند حمایت‌های جانبی عنوان کرد.

فریده حسینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به جایگاه مامایی در جامعه، افزود: مردم افرادی را که صادقانه برای‌شان خدمت می‌کنند از یاد نمی‌برند؛ حرفه مامایی نیز از آن دسته از مشاغلی است که به واسطه کمک به تولد نوزاد، در یادها می‌ماند و مادران هیچگاه مامایی را که نوزادشان را به دنیا آورده‌ است، فراموش نمی‌کنند.

وی خدمات مامایی را نیازمند حمایت‌های جانبی دانست و اظهار کرد: ماما خدمات گوناگونی ارائه می‌کند، کنترل بارداری، زایمان فیزیولوژیکی و اموری مانند انجام پاپ‌اسمیر و نوار قلب جنین برعهده ماما است؛ اما این خدمات در کارکرد ماماها دیده نمی‌شود. یک مادر در طول بارداری باید دو مرتبه سونوگرافی انجام دهد؛ درحالی که ماما حق صدور نسخه سونوگرافی را ندارد یا اینکه نوار قلب جنین به نام ماما انجام نمی‌شود؛ همچنین انجام پاپ‌اسمیر به عنوان کارکرد ماما لحاظ نمی‌شود.

کارشناس مامایی بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه، گفت: همچنین جایگاه ماما در ارتقای فرهنگ سلامت مردم موثر است؛ با توجه به اینکه ماما از دوران پیش از بارداری، در طول ۹ ماه بارداری و پس از زایمان با مادران ارتباط دارد، این فرصت مناسبی برای آموزش و آگاه‌سازی مادران است؛ وقتی سواد مادران در حوزه سلامت ارتقا یابد، به طور حتم جامعه نیز سالم خواهد شد؛ زیرا پرورش فرزندان برعهده مادران قرار دارد و فرزند سالم می‌تواند تضمین کننده سلامت نسل‌های آینده باشد.

حسینی با اشاره به شیوع کرونا و نقش ماما در مدیریت این بیماری، تصریح کرد: ماماها با توصیه‌های مناسب، در پیشگیری از ابتلای مادران باردار به کووید۱۹ نقش بسزایی دارند و مراقبت‌های لازم را از مادران مبتلا به این بیماری به عمل می‌آورند؛ اما مهم این است که ماماها علاوه بر مراقبت‌های بالینی، از ابعاد روانی نیز آن‌ها را تقویت می‌کنند و این اطمینان را به مادران می‌دهند که در دوران بیماری کنار آن‌ها هستند؛ زیرا بسیاری از مادران باردار مبتلا به کرونا حتی در نوع خفیف، دچار اضطراب می‌شوند و عواقب این تنش و استرس بسیار بدتر از خود بیماری است و در نتیجه ماماه حمایت‌های روانی لازم را از بیماران به عمل می‌آورند.

وی با ارائه چند توصیه به مادران باردار در شیوع کرونا، افزود: مادران باردار نیز باید همان شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا را رعایت کنند؛ با این تفاوت که رعایت این موازین برای آن‌ها ضرورت بیشتری دارد؛ فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم مراجعه به مکان‌های شلوغ از این موارد است؛ همچنین این مادران سعی کنند تنها در مواقع ضروری مانند مراجعه به پزشک از منزل خارج شوند و حتی پیشنهاد می‌شود که حتی‌الامکان آزمایش خون را در منزل انجام دهند و از مراجعه به مراکز آزمایش که شلوغ است، خودداری کنند. در صورت ابتلا به بیماری نیز باید در اسرع زمان به پزشک مراجعه کنند تا از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

سختی کار مامایی

کارشناس مامایی بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه، با بیان اینکه بخشی از مسئولیت حرفه مامایی مانند پرستاری است، اظهار کرد: انجام اموری مانند بخیه زدن، رگ‌گیری و سایر مسئولیت‌های مادر و جنین همانند مسئولیت پرستاری است؛ اما سختی کار مامایی دو سال و پرستاری ۵ سال است. نیازمند آن هستیم تا سختی کار مامایی نیز افزایش یابد؛ به ویژه اینکه در بخش‌های زنان و زایمان، آلودگی صوتی نیز وجود دارد. همچنین لازم است خدمات مامایی مانند پرستاری، تعرفه‌گذاری شود تا ماماها نسبت به کارشان دلگرم شوند.

تعریف یک خاطره

حسینی با اشاره به یکی از خاطرات دوران حرفه‌ای خود، گفت: همواره بازخوردی که ماماها از مردم دریافت می‌کنند، بسیار شیرین است؛ در مجلسی که حضور داشتم، خانمی به سمتم آمد و شروع به احوالپرسی کرد؛ او را به جا نیاوردم؛ پاسخ داد، ۲۳ سال پیش نزد شما زایمان داشتم و در دامه گفت، هنگام بارداری همه گفتند بچه‌ات نارس است و نمی‌ماند؛ اما شما گفتید، خدا بزرگ است و نگران نباش؛ از این گفته شما آنچنان روحیه خوبی پیدا کردم که ترس و نگرانی از من دور شد؛ حال به شما می‌گویم که فرزندم دانشجوی داروسازی است و به نوعی همکار شما شده است. از شنیدن صحبت‌های او بسیار شادمان شدم و یقین پیدا کردم که هرگونه رفتار و برخورد ماما با بیمار، تا چه حد می‌تواند در زندگی آن‌ها نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: از این‌رو لازم است برای تربیت ماما در جامعه که از عالی‌ترین مقام انسانی یعنی مادر باردار حمایت می‌کند، برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و همچنین نیازهای مامایی رسیدگی و تامین شود.

کد خبر: 50320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =