سلامت کارگران پایش می‌شود

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به فعالیت ۳ هزار و ۸۰۰ «خانه بهداشت کارگری» فعال در کشور، مشارکت تامین‌اجتماعی را در فعالیت این خانه‌ها بسیار چشمگیر عنوان کرد که برای این منظور طرح‌هایی نیز ارائه شده است تا پنج بیماری شایع در کشور، کنترل و غربالگری شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی با بیان اینکه خانه‌های بهداشت کارگری، خدمات اولیه بهداشتی را به کارگران ارائه می‌کند، افزود: در کمیته‌های هماهنگی وزارت کار بارها اعلام کرده‌ایم که سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی آن را دارد که بر اساس ماده (۳۵) قانون تأمین‌اجتماعی، نسبت به تجهیز خانه‌های بهداشت کارگری همکاری و مشارکت داشته باشد. بر اساس قانون هر کارگاهی که بیش از ۵۰ تا ۵۰۰ کارگر داشته باشد، موظف به احداث «خانه بهداشت کارگری» است.

وی اظهار کرد: برای این منظور طرح‌هایی را نیز ارائه کرده‌ایم که کنترل بیماری‌های مزمن، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای کارگران، پیگیری معاینات ادواری و غربالگری بیماری‌های شایع پنج‌گانه شامل دیابت، فشارخون، قلبی‌عروقی، ریوی و سرطان‌ها برای کارگران در خانه‌های کارگر است و برای اجرای این برنامه‌ها، نیز آماده همکاری هستیم.

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی، گفت: با تحقق این اهداف، ‌ سلامت کارگران پایش و از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌شود و هر چقدر ما در حوزه تولید و محیط‌های کارگری عوامل زیان‌آور محیط را کاهش و ایمنی کارگاه‌ها را افزایش دهیم، سلامت کارگران را تضمین کرده‌ایم و انسان سالم به دلیل توانمندی جسمانی و روانی می‌تواند منشاء توسعه باشد.

ایکانی تصریح کرد: از سوی دیگر اجرای طرح‌های پیشگیری و غربالگری می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های درمان شود؛ زیرا اگر این پنج بیماری در مراحل اولیه شناسایی، کنترل و به موقع درمان شود، از عوارض ثانویه و ثالثیه بیماری‌ها جلوگیری شده و در هزینه‌های درمان صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: به طور حتم، این صرفه‌جویی هم به نفع نظام سلامت کشور و نیز به نفع سازمان تأمین‌اجتماعی است که هزینه‌های دارو، درمان سرپایی و درمان بستری بیمه‌شدگان را که بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم برعهده دارد.

توجه تأمین‌اجتماعی به بهداشت حرفه‌ای

معاون طب‌کار و پیشگیری درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی، با بیان اینکه در زمینه مسائل بهداشت حرفه‌ای، در گذشته، تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان غرامت‌پرداز تعریف می‌شد، اظهار کرد: «متولی حوزه‌های ایمنی، وزارت کار؛ خانه‌های بهداشت کارگری، وزارت بهداشت و خسارت‌پرداز، سازمان تأمین‌اجتماعی بود؛ در چند سال اخیر و در دوره مدیریت جدید، رویکرد «سلامت‌محور» به عنوان یک رویکرد غالب در سازمان به جای «درمان محور» مطرح شد.

تشکیل کمیته کاهش حوادث

ایکانی در ادامه خبر از طرح برنامه‌های خلاقانه برای حفظ سلامت کارگران در محل کار از سوی تامین‌اجتماعی داد و گفت: تشکیل کمیته کاهش حوادث شغلی در سطح استان‌ از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود؛ در این کمیته که با حضور نمایندگان مدیریت درمان و اداره ‌کل تأمین‌اجتماعی، اداره تعاون و وزارت بهداشت تشکیل می‌شود، آمار حوادث شغلی استان بررسی و نقاط حادثه‌خیز شناسایی می‌شود. به این ترتیب، با ورود به آن عرصه و کشف علت‌ها، امکان رفع مشکلات وجود دارد.

کد خبر: 50299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =