پیروز نهایی وزارتخانه و مجلس است یا اساس‌نامه فدراسیون؟

فردا آغاز ثبت‌نام نامزدها برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال است، جایی که نفرات متعددی برای گرفتن این صندلی باید با هم رقابت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان و پس از مدت زمان طولانی که فدراسیون فوتبال بدون رییس و با سرپرست اداره می‌شد، از فردا (دوشنبه) ثبت نام برای انتخابات فدراسیون فوتبال آغاز خواهد شد تا نفراتی که به دنبال صندلی ریاست این فدراسیون هستند، خود را به طور رسمی وارد رقابت با دیگر کاندیداها کنند.

بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان، نامزدها به مدت یک هفته وقت دارند تا برای حضور در عرصه انتخابات ثبت‌نام و مدارک خود را ارسال کنند؛ پس از آن هم پروسه تأیید صلاحیت‌ها و برگزاری انتخابات در دهم اسفندماه پیش‌روی آن‌هاست تا پیش از پایان سال 99 فدراسیون فوتبال از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.

در این بین و در شرایطی که همه اهالی فوتبال منتظر هستند نفرات داوطلب ریاست فدراسیون فوتبال را بشناسند، موضوعی که بسیار مد نظر قرار دارد و رسانه ها در مدت اخیر بسیار به آن پرداخته‌اند، موضوع بازنشستگی است. گمانه‌زنی‌های فراوانی در این میان مطرح است و هرکس اظهار نظر مخصوص به خود را در این زمینه دارد و مشخص نیست که آیا عدم حضور بازنشستگان تصمیم نهایی وزارت ورزش است یا تبصره‌هایی وجود خواهد داشت که برخی از مدیران با وجود بازنشسته بودند، بتوانند پا به کارزار انتخاباتی بگذارند.

**ماجرای مبهم بازنشستگان!

موضوعی که باعث ایجاد شائبه در این ماجرا شد، اظهارات سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال است. حیدر بهاروند  سرپرست فدراسیون فوتبال در چند روز گذشته به صراحت اعلام کرد حضورش در انتخابات فدراسیون فوتبال بلامانع است و در صورتی که او  با منع قانونی روبه‌رو نشوند باید شاهد حضور او و  البته دیگر بازنشستگان فوتبال ایران در عرصه انتخابات باشیم.

اما استناد اصلی نفراتی که قرار است پا به این رقابت بگذارند چیست. مدتی قبل در حاشیه مجمع سالانه فدراسیون فوتبال موضوعی مطرح شد که تا حدی ابهامات را رفع کرد اما این اظهار نظر از سوی فدراسیون نشینان تایید و تکذیب نشد. در این نشست عنوان شد که : «ملاک و معیار انتخابات فقط اساسنامه است و هیچ شخصی نمی‌تواند برای فوتبال تصمیم‌گیری کند؛ اینکه افراد بیرون نظرشان را بگویند، برای ما محترم است اما فوتبال اساسنامه دارد.»

**علی‌نژاد حضور بازنشستگان را رد کرد!

معاون ورزش حرفه ای و قهرمانی وزرات ورزش اما این ابهامات را به شکل دیگری پاسخ داد  و روز گذشته در گفت‌وگویی عنوان کرد که جایی در انتخابات فدراسیون فوتبال برای افرادی که بازنشسته هستند، وجود نخواهد داشت: «‌تأکید فیفا بود که شروط سنی در انتخابات فدراسیون فوتبال وجود نداشته باشد. طبق تعریف موقت در اساسنامه فعلی فدراسیون این مجموعه یک موسسه با یک شخصیت حقوقی مستقل است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. قوانین در مورد فدراسیون‌ها روشن است و فدراسیون فوتبال با تغییر قوانین در کشورمان یک نهاد عمومی غیر دولتی است. ریاست فدراسیون، یک شغل است و بازنشسته‌ها نمی‌توانند بیایند اما عضویت در هیئت‌رئیسه که یک کار موقت است و شاید در سال فقط ۹ بار جلسه‌اش تشکیل می‌شود. به همین دلیل در خود قانون این ظرفیت دیده شده است. برای کار تمام وقت و اجرایی مثل ریاست بازنشستگی مانع می‌شود، اما برای امور پاره وقت مثل سایر فدراسیون‌ها محدودیتی نیست. طبق قانون بازنشستگان نمی‌توانند رئیس فدراسیون فوتبال شوند اما برای مناصب دیگر محدودیتی وجود ندارد.»

**چه کسی برنده جدال اساس نامه فدراسیون و وزارت می‌شود؟

وزارت ورزش مخالفت خود را با حضور بازنشسته‌ها اعلام کرده است و این نشان از این دارد که موضع قبلی خود را تغییر داده. در آن طرف اما استناد بازنشستگانی که سودای ریاست فدراسیون فوتبال را در سر دارند اساس نامه فدراسیون فوتبال است. همان اساس نامه پر سر و صدا و پر حاشیه‌ای که بارها فوتبال را از پیروزی از قوانین وزارت ورزش نجات داده و باعث شده این فدراسیون راه خودش را برود! حالا اما فدراسیون فوتبال نه تنها با وزارت ورزش و جوانان که با مجلس شورای اسلامی هم طرف است. نمایندگان مجلس و معاون وزارت ورزش و جوانان به صراحت اعلام می‌کنند بازنشستگان نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند. با تمام این تفاسیر وضعیت اینطور نشان می‌دهد که بعید است بازنشستگان و به ویژه حیدر بهاروند که نزدیک به یک سال است سرپرستی فدراسیون فوتبال را برعهده گرفته است به همین راحتی عرصه تصاحب صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را خالی کند. همه چیز هفته آینده مشخص خواهد شد و باید دید در این جدال وزارت ورزش و مجلس برنده خواهند شد یا اساس نامه فدراسیون فوتبال؟

کد خبر: 5029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =