پوشش بیمه مشاغل نوپا نیازمند فرهنگ‌سازی است

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، برخورداری از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی را برای آن دسته از فعالان جامعه که فاقد این پوشش هستند، نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح دانست و به ویژه پیدایش مشاغل نوپا و جدید را در دنیا اجتناب ناپذیر توصیف کرد که دیر یا زود در کشور ما نیز ایجا می‌شود و از این‌رو توجه مسئولان را در پذیرش این مشاغل و ایجاد زمینه‌های قانونی و نیز پوشش تامین‌اجتماعی بسیار ضروری دانست.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به اینکه براساس آمار حدود ۷ میلیون شاغل آزاد کشور هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای ندارند، افزود: بسیاری از این مشاغل در حوزه مشاغل نوپایی قرار دارند که براساس نیاز روز جامعه و برمبنای گسترش فناوری اطلاعات ایجاد شده‌اند و در نتیجه نمی‌توان این مشاغل را نادیده گرفت و لاجرم باید در زمینه پوشش بیمه‌ای آن‌ها اقدام کرد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در این سیاست‌ها به ویژه برای برقراری عدالت برای اقشار ضعیف جامعه، شاغلان و کارگران تاکید شده و برخورداری از پوشش بیمه که حق اجتماعی و ابتدایی هر فرد است مورد توجه قرار گرفته است؛ ‌ زیرا آینده هر فرد با پوشش بیمه گره خورده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: از این‌رو باید تمامی مشاغل به ویژه مشاغلی که به تازگی ایجاد شده‌اند، مانند مشاغل اینترنتی و یا مشاغلی مانند حمل‌ونقل که با خدمات اینترنتی گره خورده است، زیر پوشش بیمه درآید. شاید پذیرش برخی از این مسائل برای مسئولان قابل توجیه نباشد؛ اما فعالیت این حرفه‌ها قابل انکار نیست و مردم با این مشاغل ارتباط تنگاتنگ پیدا کرده‌اند.

ابوی تصریح کرد: نباید مشاغل جدید از گردونه بررسی خارج شوند و لازم است مشاغل جدید شناسایی و مورد پذیرش قرار گیرد. حتی معتقدم حوزه‌های امور بین‌الملل وزارت تعاون، در این زمینه فعال‌تر عمل کند؛ زیرا ثابت شده بسیاری از مشاغلی که اکنون در کشورهای خارجی ظهور پیدا کرده‌اند، دیر یا زود وارد کشور ما هم می‌شود و در نتیجه نباید از کنار آن‌ها به راحتی عبور کرد و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای ارائه جایگاه قانونی، مسائل قانون کار و پوشش بیمه انجام شود.

وی افزود: حتی سایر مشاغل مانند پیک‌های موتوری، کارگزاری‌ها، نمایندگان امور اداری، بازاریاب‌ها وجود دارد که از سالیان پیش فعالیت داشته‌اند اما از پوشش بیمه برخوردار نیستند. همچنین در حوزه هنری افرادی به نوعی امرار معاش می‌کنند و درآمدزایی دارند؛ اما متاسفانه از بیمه حداقلی برخوردار نیستند. برخی از ورزش‌کاران نیز اینگونه هستند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران یکی از روش‌های موثر برای برخورداری از پوشش بیمه را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: لازم است به مردم و صاحبان مشاغل آزاد، اطلاع‌رسانی و یادآوری شود که تا چند سال می‌توانند متکی به دستمزد خود باشند و وقتی پای به میانسالی و کهنسالی بگذارند، به طور حتم انرژی و نیروی جوانی را نخواهند داشت تا بتوانند به درآمدزایی خود ادامه دهند و برای مثال یک ورزشکار تا چند سال می‌تواند به ورزش حرفه‌ای بپردازد یا یک هنرمند تا چند سال از دستان یا حنجره خود می‌تواند استفاده کند.  

ابوی با اشاره به عدم پوشش بیمه برخی از کارگرانی که حتی دارای کارفرما هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که برخی کارگران نوجوان و جوان که سرکار می‌روند، کارفرما در بدو ورود، آن‌ها را بیمه نمی‌کند و به صورت آزمایشی به کار مشغول می‌شوند؛ این مسئله به ویژه در مشاغلی که ریسک‌آفرین و خطرآفرین است، می‌تواند عواقبی را برای کارفرماها به دنبال داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه یکی از زمینه‌های قانون‌گریزی کارفرماها، خلاء‌های قانونی است؛ در قانون نظام صنفی کشور و در ماده ۹۲ این قانون، سازمان تامین‌اجتماعی تنها در صورت شکایت هریک از کارکنان واحدهای صنفی می‌تواند بازرسی از کارگاه‌ها انجام دهد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تصریح کرد:‌ این درحالی است که امروزه واحدهای مختلف تولیدی و حرفه‌ای در مکان‌های غیردارای مجوز لازم و در مکان دربسته و ساختمان مسکونی فعالیت می‌کنند و این‌گونه دفاتر تعدادشان بسیار زیاد است.

ابوی ادامه داد: از این‌رو لازم است با آگاهی دادن به افراد شاغل و کارگر که از حقوق خود دفاع کنند و نیز کارفرمایان از عواقب این کار که می‌تواند در اثر ایجاد یک حادثه برای کارگر یا حتی شکایت کارگران پس از اتمام کار برای‌شان ایجاد شود، جلوی این فرارهای قانونی گرفته شود.

کد خبر: 50207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =