معیشت کارگران تحت شعاع نرخ تورم است

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: دغدغه دیرینه و حل نشده کارگران معیشت و امنیت شغلی آنهاست و به جهت عدم کنترل تورم نه تنها دخل و خرج آنها همخوانی ندارد بلکه امنیت شغلی آنها نیز در معرض خطر است.

هادی ابوی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: شورای عالی مزد در دی ماه ۱۴۰۰ براساس  قیمت کالاهای اساسی، سبد معیشت ۹ میلیون تومانی را برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ تعیین کرد تا زندگی معمولی و حداقلی اما عزتمندانه کارگران حفظ شود اما به جهت عدم کنترل و تورم، این مساله هنوز چالش جدی است.

وی با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی نمی تواند در زمینه کنترل تورم و تبعات ناشی از آن  کارساز باشد، افزود: بر این اساس تاکید ما بر این است که بسته های غیرنقدی در قالب تامین اقلام مصرفی کارگران در نظر گرفته شود و اگرچه تامین مسکن هم یکی از برنامه های دولت حاضر است اما امیدواریم برنامه های آنها در این زمینه تحقق پیدا کند.  

ابوی یادآور شد: دولت در حوزه معیشت می تواند از محل هدف مندی یارانه‌ها و همچنین از جنبه تامین مواد غذایی آحاد مردم ، کارگران را به صورت ویژه مدنظر داشته باشد که سفره آنها کوچک تر از وضعیت موجود نشود.

وی بر معاف کردن کارگران از پرداخت مالیات تاکید کرد و افزود: بهترین مالیات دهندگان در کشور حقوق بگیران هستند که پیش از دریافت حقوق، مالیات آنها نیز کسر می شود که جا دارد با بررسی و شناسایی دقیق مشاغلی که  فرار مالیاتی دارنداین امکان فراهم شود تا کارگران  زحمتکش از پرداخت مالیات معاف شوند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: بحث جدی دیگر تشکل ما در حوزه ثبات درآمدی کارگر است، با وجود اینکه کارگران ۷ درصد حق السهم  بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می کنند اما متاسفانه خدمات درمانی متناسبی  دریافت نمی کنند که امیدواریم در جهت مطالبه کارگران در این زمینه اقدامات عاجلی صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است نسبت به حق السهم  ۷ درصدی کارگران تجدید نظر شود یعنی زمینه ای فراهم شود که کارگران  بر اساس  سنوات خدمتی درصد متفاوتی پرداخت کنند؛ مثلا  اگر کارگری مبتدی است در پنج سال اول ۷ درصد و درپنج سال دوم  ۵ درصد و پس از ۱۵ سال ۳ درصد و  در نهایت کارگر ان با بیش از  ۲۵ سال سابقه بیمه پردازی  از پرداخت مالیات معاف شوند.

ابوی ارایه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی را برگ برنده سازمان خواند و افزود: انصافا باید از ایجاد سامانه‌های متنوع و مختلف ارایه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به بیمه شدگان قدردانی کرد و اگرچه نیاز به تکمیل ترشدن و دسترس پذیر تر شدن است اما تامین اجتماعی در این زمینه نمره اش قابل قبول و تحسین برانگیز است وهمچنین سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کاربردی مفیدی است و اشکالات آن شناسایی شده است و خوشبختانه هم اکنون در حال بروزرسانی و ارتقاء فنی است.

کد خبر: 50193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =