روایت ریل‌گذاری قطار سینمای ایران در ۴۲ سال

جشنواره فیلم فجر هر سال بهانه‌ای می شود برای بررسی روند فیلمسازی و پیشینه سینمایی کشور، از زمان انقلاب تا به امروز که این روزها در آستانه ۴۲ سالگی قرار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، در هر انقلابی صرفاً نظام سیاسی آن جامعه دگرگون  نمی شود، بلکه همه اجزای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن دستخوش تغییر و تحوّل می‌شود، پس از پیروزی  جمهوری اسلامی در سال ۵۷ نیز سینمای ایران به یک پوست اندازی رسید و با کنار زدن موج فیلم های فارسی دوران پیش از خود به جریان سازی فرهنگی در کشور و منطقه مبدل شد.

 بعد از انقلاب چند سالی طول کشید تا اوضاع سینما کمی سر و سامان پیدا کند  اما با سخن امام خمینی‌ (ره) که فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم جان دوباره‌ای گرفت. امام (ره) از سینمای پیش از انقلاب با عنوان سینمای فحشا یاد می کنند و فرمودند که سینمایی که باعث ایجاد تمدن در جامعه می شد با بی تدبیری باعث انحراف آن شد. در آن زمان سینما شاید به معنای واقعی کلمه جان نگرفته بود اما پس از صحبت‌های امام، جوانان انقلابی بر آن شدند تا با ورود به این عرصه سنگر فرهنگ را بیش از پیش حفظ کنند.

در نهایت در سال ۱۳۶۱ جشنواره‌ فجر با رویکردی متفاوت روی کار آمد تا آثار سینمایی ایران را بررسی و مرور کند و آغازگرنگاهی تازه در تولید فیلم باشد نگاهی که تناسب بیشتری با فرهنگ ملی و تفکر کهن ایران داشته‌باشد.

پس از آن در سال ۱۳۶۲ با تکامل کیفی فیلمسازان دهه پنجاه چون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی تأثیر مثبتی بر روند فیلم‌سازی در ایران به وجود آمد که محصولات بدیعی را آفریدند و تحسین منتقدان جهانی را به همراه داشت. همچنین در این دوره فیلم‌سازان جوانی چون ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی و ابوالفضل جلیلی با تمایلات مختلف پا به عرصه فیلم­سازی گذاشتند و توانستند به صورتی هنرمندانه عناصر این هنر را بکار بگیرند، که بخش مهمی از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های سینمای ما نیز مدیون حضور آنها می باشد. همچنین برگزاری منظم جشنواره‌های حرفه‌ای فیلم در حوزه‌ فیلم‌های داستانی، مستند، کوتاه و انواع جشنواره‌های موضوعی فیلم نیز در ایجاد علاقه به سینما در قشر جوان کشور از یکسو و توسعه این هنر نقش مهمی در این سال ها ایفا نموده‌است.

در واقع می توان گفت تولیدات حال حاضر سینمای ایران هم از لحاظ نگاه به خانواده و فرهنگ خانواده، هم از لحاظ نگاه به جوانها و هم از لحاظ داستانی و محتوایی، نسبت به دهه‌های اخیر جذاب‌تر شده است. آمارهای فروش چندین میلیاردی سینمای ایران در هر سال خود گواهی بر این موضوع است، البته که هنوز سینما برای برقراری ارتباط گسترده با مخاطبان تا نقطه ایده‌آل فاصله دارد اما بدون شک رشد چشمگیری در این سال‌ها داشته که همه آن را باید مرهون فضای ایجاد شده در سینمای بعد از انقلاب دانست.

در همین راستا استاد علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت معتقد است: سینمای ایران بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشت، اکنون هم سیر صعودی را طی می کند. سینمای ایران بسیار رشد کرده است. آدم های با استعداد آمده اند و نفس های تازه‌ای در آن دمیده شده است. کارهای تازه ای در سینما و نمایش دیده می شود و من خیلی امیدوارم به این سینما و نمایش. واکنش های بین المللی هم به خوبی نشان می دهد که اوضاع چگونه است. این جوایزی که سینمای ایران در جهان به دست می آورد، همه و همه نشانه این است که سینمای ایران ویژگی خاصی دارد و یک فرهنگ ویژه و نگاه تازه ای در این سینما مطرح است که ارزش آن را نشان می دهد. در برخی هنرهای دیگر هم هست؛ حتی موسیقی ما هم اینطور است و با اینکه با موانعی روبرو بوده بسیار پیشرفت کرده است. خیلی از جوان ها به سراغ سازهای ایرانی رفته اند و این نشانه رشد است. در همه عرصه های هنر، اتفاقات رو به رشدی افتاده و ولی در عرصه سینما و نمایش، معتقدم پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

از جمله افتخارات فراوانی  که سینمای پس از انقلاب در عرصه جهانی نصیب خود نموده است می توان به موارد زیر اشاره نمود.

•    جایزه بهترین فیلم جشنواره سه قاره نانت، فرانسه، ۱۹۸۵، به فیلم دونده ساخته امیر نادری

•    برگزیده شدن بچه‌های آسمان جزء ۵ نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی در اسکار ۱۹۹۸

•    برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس ۱۹۹۷ عباس کیارستمی

•    برنده جایزه طلایی از جشنواره فیلم توکیو برای فیلم مسافر جنوب ۱۹۹۷ پرویز شهبازی

•    جایزه منتقدین جشنوارهٔ فیلم لندن ۲۰۰۲ برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم رسول صدرعاملی

•    برنده جایزه ویژه  گلدن گلوب در سال ۲۰۱۱ به فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی

•    جایزه اسکار ۲۰۱۲ بهترین فیلم خارجی زبان برای فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی

•    جایزه قرقاول طلایی جشنواره  فیلم کرالا هند درسال ۲۰۱۳ برای بهترین فیلم پرویز مجید برزگر

•    برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن برای فیلم فروشنده ۲۰۱۶ اصغر فرهادی 

 •  برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ شهاب حسینی

کد خبر: 4970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =