آسان‌ترین راه برای پایان جنگ عقب‌نشینی سربازان روسیه است

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت راحت‌ترین راه برای پایان رویارویی روسیه و اوکراین عقب‌نشینی تمام سربازان روسیه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، و آغاز اقدام جدی دیپلماتیک برای یافتن راهکار است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، استولتنبرگ در نشست خبری بعد از جلسه وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل هشدار داد که ممکن است جنگ روسیه و اوکراین سال‌ها به طول بیانجامد و کلید دستیابی به راه‌حل سریع در دست پوتین است. 

وی ادامه داد: آسان‌ترین راه برای پایان دادن به این رویارویی برای پوتین این است که همه سربازانش را عقب ببرد، به درگیری پایان دهد و در اقدام دیپلماتیک جدی برای یافتن راهکاری حاضر شود. 

استولتنبرگ افزود: آنچه ما می بینیم بازآرایی و بازاستقرار نیروهای روسیه در شمال اوکراین و انتقال این نیروها به سمت شرق این کشور است. انتظار داریم درگیری گسترده دیگری در دونباس روی دهد. به همین دلیل است که متحدان ما امروز بر فوریت ارائه کمک های بیشتر تاکید کردند. 

وی ضمن هشدار در مورد طولانی شدن درگیری گفت که مردم اوکراین پیش و بیش از همه آسیب می بینند اما قطعا با ادامه جنگ احتمال سرایت درگیری به مناطق خارج از اوکراین نیز وجود دارد، ناتو بر همین اساس می‌خواهد از تشدید درگیری جلوگیری کند. 

دبیر کل ناتو همچنین گفت که ناتو وقایع مناطق مختلف جهان را با دقت زیر نظر دارد و افزود: می دانیم چین علاقه ای به محکوم کردن وقایع اوکراین ندارد، این چالشی جدی برای ماست. تحریم هایی که توسط متحدان ناتو و شرکای ما اخیرا اعلام شد، بی سابقه و سنگین است.  

استولتنبرگ در مورد کمک ها به اوکراین نیز گفت که بسته کمک های جدید برای کمک به مردم اوکراین به منظور دفاع از خانه و وطن شان و عقب راندن نیروهای روس به این کشور اهدا می شود و شامل کمک های مالی و انسان دوستانه است. 

وی از توضیح در مورد انواع کمک های تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو به اوکراین خودداری کرد و گفت: بهتر است در مورد جزئیات این کمک ها و نوع مشخص سامانه ها به طور مشخص سخنی گفته نشود، اما متحدان ما طیف گسترده ای از سامانه های مختلف را (در اختیار اوکراین) قرار می دهند. 

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز بعد، یعنی ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد چهل و دومین روز خود شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم های مختلف به این اقدام روسیه واکنش نشان داده اند. واقعه شهر بوچا و کشته شدن ۳۵۰ تا ۴۰۰ غیرنظامی در شهری تحت اشغال نیروهای روسیه، طی روزهای گذشته موجب تشدید تحریم ها شد. در حالی که مسکو دست داشتن در این اقدام را رد می کند و سازمان ملل برای بررسی مساله برای روشن شدن عاملان آن فراخوانده است، کشورهای اروپایی انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و کرملین را عامل آنچه برخی «جنایت جنگی» می خوانند، دانسته اند.

کد خبر: 49481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =