وانگ یی: چین در سال ۲۰۲۰ قاطعانه از برجام حمایت کرد

وزیر خارجه چین با تشریح دیپلماسی کشورش در سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: در سال گذشته میلادی پکن قاطعانه از برجام دفاع کرد و به اتفاق جامعه جهانی در برابر همه عواملی که ناقض قطعنامه های شورای امنیت بودند مقاومت کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «وانگ یی»  در گفت‌وگو با رادیو بین المللی چین که روز شنبه منتشر  شد افزود: چین همچنبن در سال گذشته ابتکارات سازنده ای در ایجاد بستر جدیدی برای گفت و گوی چند جانبه در منطقه خلیج فارس ارائه کرد.

او گفت: ما همچنین قاطعانه از آرمان عادلانه فلسطین حمایت کرده ایم و به جهت صحیح «طرح دو کشور» پایبند هستیم.

وی ادامه داد: پکن همچنین از دو هدف اصلی رسیدن به عاری شدن شبه جزیره کره از سلاح  هسته ای و ایجاد سازوکار صلح در شبه جزیره حمایت می کند.

وزیر خارجه چین در مورد افغانستان نیز گفت: ما در سال ۲۰۲۰ همچنین آشتی داخلی افغانستان و اجماع منطقه ای مربوط به افغانستان را جمع آوری و از مذاکرات داخلی افغانستان حمایت کردیم.

وانگ گفت: سال ۲۰۲۰ سالی بود که دیپلماسی چین با مشکلات زیادی روبرو شد .

وزیر خارجه چین گفت: شیوع ناگهانی کرونا  «دکمه توقف» مبادلات آفلاین بین کشورها را فشار داد، اما دیپلماسی چین در برابر مشکلات متوقف نشد، در برابر چالشها عقب نشینی نکرد و در مقابل مسائل مهم صدای خود را از دست نداد. برجسته ترین نکته، «دیپلماسی مجازی» رئیس جمهوری بود.

به گفته وی در سال ۲۰۲۰ رئیس جمهوری چین به شیوه دیپلماسی مجازی، ۸۷ بار با رهبران خارجی و روسای سازمانهای بین المللی دیدار و گفتگو و در ۲۲ رویداد مهم دو جانبه و چند جانبه شرکت کرد.

او گفت: شی جین پینگ در  دیپلماسی  مجازی به صراحت گفت که ویروس هیچ مرزی نمی شناسد و بیماری همه گیر تفاوتی بین نژادها قائل نمی شود بشر جامعه ای با سرنوشت مشترک است. ما باید با پایبندی بر روحیه علمی، مشارکت بین المللی در پیشگیری و مهار و همکاری در زمینه واکسن را تقویت کنیم و مشترکاً یک «دیوار آتش» جهانی علیه همه گیری بسازیم.

وانگ یی گفت که دیپلماسی چین پس از پشت سر گذاشتن تجربه همه گیری کرونا، گرما، احساس و تأثرات بیشتری در اختیار دارد طی این همه گیری، وزارت امور خارجه چین در سراسر جهان در وضعیت جنگی قرار گرفت و به عنوان «مسافری در مسیر معکوس»   قاطعانه  از هموطنان خارج از کشور محافظت کرد.

,وی در مورد حمایت چین از مبارزه جهانی با همه گیری اظهار داشت چین نخستین کشوری بود که همه گیری را به جهان گزارش داد، بزرگترین تبادلات مجازی ضد همه گیری را انجام داد و اولین کشوری بود که واکسن را به عنوان یک کالای عمومی جهانی وعده داده است.

وانگ یی همچنین اشاره کرد که همه گیری کرونا هنوز در جهان ادامه دارد و جبهه دیپلماسی یک کار سخت در زمینه پیشگیری از ورود مبتلایان  از خارج  و حفاظت و کمک به شهروندان خارج از کشور انجام می دهد و همچنان در حد توان خود به کشورها و مناطق نیازمند کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که چین در طول تاریخ، جنگ و آشفتگی را تجربه کرده و سختی تلاطم و ارزش صلح را میداند. ما صمیمانه امیدواریم که مسائل داغ، دیگر کانون توجه نشوند و در نهایت صلح را گفتگوهای مسالمت آمیز رقم بزند.

وزیر خارجه چین همچنین اظهار امیدواری کرد کشورهای بزرگی که در مسائل داغ مختلف نقش اساسی دارند بتوانند منافع خودخواهانه را کنار بگذارند، از منافع حیاتی و رفاه مردم در منطقه و جهان دفاع کنند و با مسئولیت شناسی، نقش سازنده ای در حل اختلافات ایفاء کنند.

کد خبر: 4905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =