۸۰ درصد نسخه‌پیچی داروخانه‌ها الکترونیک است

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به حذف کامل نسخ کاغذی از ابتدای دی‌ماه امسال که شامل سربرگ پزشک و دفترچه‌های درمانی است، از افزایش ۲۲ درصدی صدور نسخ الکترونیک توسط پزشکان خبر داد؛ به گونه‌ای که صدور نسخ الکترونیک از میزان ۶۸ درصد تا پایان آذرماه به ۸۳ درصد تا پایان دی ماه رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر شهرام غفاری افزود: صدور نسخه الکترونیک در داروخانه‌ها نیز رشد ۴۱ درصدی داشته است؛ یعنی میزان نسخه‌پیچی الکترونیک داروخانه‌ها از ۵۶ درصد تا پایان آذرماه امسال به حدود ۸۰ درصد در پایان دی‌ماه رسیده است.

وی افزود: این میزان در نسخ الکترونیک پاراکلینیک برابر با ۵۲ درصد نسبت به نسخ آذرماه بوده است. هم‌اکنون ۶۵ درصد نسخ پاراکلینیک به صورت الکترونیک ارائه می‌شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک مانند هر تغییری قطعا دارای اشتکالاتی در ابتدای راه است، افزود: کندی یا قطعی موقت سامانه که منجر به معطلی بیمه‌شدگان می‌شود، یکی از مهمترین معضلات سیستم‌های الکترونیک کشور به شمار می‌رود که با افزایش پهنای باند و ارتقای ظرفیت‌های مخابراتی این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

غفاری همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد امنیت اطلاعات در حوزه الکترونیک، افزود: صیانت اطلاعات بیماران توسط مراجع ذی‌صلاح بررسی شده و حفظ حقوق بیماران در خصوص محرمانگی اطلاعات آنها درون سیستم پرونده الکترونیک سلامت از طریق تدوین قوانین و استانداردهایی میسر شده است؛ لازم است از یک‌سو دسترسی کاربران و بیماران به اطلاعات فراهم و از سوی دیگر راه‌های امنیتی حفظ حقوق بیماران را تأمین شود.

وی افزود: این دسترسی کاربران در قالب خواندن، نوشتن و مرتب کردن اطلاعات باید کنترل شود که در این زمینه ابزار کنترل دسترسی و سطح دسترسی رمزگذاری و تدوین شناسه‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی افزود: معتقدم؛ باید در این زمینه قوانین جدیدی تدوین کرد و اگر قرار است که ‌(HER)ها به وسیله هر دو بیماران و متخصصان بالینی استفاده شود، رعایت جنبه‌های پزشکی قانونی در آن ضروری به نظر می‌رسد. از آنجا که سیستم (HER) مخزن اطلاعات مربوط به بیماران است، باید به گونه‌ای طراحی شود که به مسأله امنیت و محرمانگی اطلاعات خدشه‌ای وارد نکند و تنها افراد مجاز و با اختیارات محدود قادر به استناد باشند. می‌توان گفت، تدوین استانداردها، قوانین و راهنماها از جمله مهمترین راهکارها در حفظ حقوق بیماران است.

کد خبر: 48724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =