۲۲ هزار هکتار عرصه نهالکاری خوزستان در آستانه خشک شدن است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نسبت به خشک شدن ۲۲ هزار هکتار از نهالکاری‌ها در کانون‌های ریزگرد هشدار داد و گفت: تاکنون کمتر از ۳۰ درصد برنامه‌های پیشنهادی طرح مقابله با گرد و غبار انجام شده و کمتر از یک دهم اعتبارات پیش بینی شده برای این طرح اختصاص یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، سیدحمید میرعلایی در کارگروه گرد و غبار خوزستان با حضور معاون اجرایی رییس جمهور در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از فعالیت‌های بیولوژیک طرح مقابله با گرد و غبار، به دلیل کمبود اعتبار و کمبود آب، شدیدا آسیب دیده و نیاز به واکاری مجدد دارند.

وی خواستار تامین آب طرح تثبیت کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان شد و افزود: ۲۲ هزار هکتار نهالکاری نیاز شدید به آب دارند که ۱۷ هزار هکتار از آنها در کانون‌های ریزگرد شماره ۳ و ۴ است و اگر بصورت فوری آب به آنها نرسد خشک شده و تلاش چند ساله هدر می‌رود.

میرعلایی اضافه کرد: آب مورد نیاز ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌ها قرار بود از کانال‌های آبرسانی پورشریفی و کوت امیر تامین شود اما این اتفاق نیفتاد و ناچار شدیم با تحمیل هزینه‌های فراوان با تانکر آبرسانی کنیم.

به گفته وی، عملیات تثبیت این کانون‌ها به یک مترمکعب آب نیاز دارد که در صورت حل مشکل کانال پورشریفی از این محل و در غیراینصورت از مکانی دیگر باید تامین شود.

معاون منابع طبیعی خوزستان همچنین با بیان اینکه امسال هیچ اعتباری برای این طرح اختصاص نیافت افزود: برای مهار کانون‌های گرد و غبار در مدت پنج سال، سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود، این در حالی است که در این سال‌ها تنها ۳۹۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است که معادل یک دهم اعتبارات پیش بینی شده است.

وی خواستار تصویب یک ردیف اعتبار دائمی برای طرح مقابله با گرد و غبار شد تا این طرح تداوم یافته و تکمیل شود زیرا برنامه‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی برای مقابله با گرد و غبار باید به صورت تکمیلی اجرا شود در غیراینصورت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

میرعلایی به مصوبه هیات دولت برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها در سال ۹۵ نیز اشاره کرد و گفت: کارگروه‌های استانی مدتی است ضعیف شده و مشکلی از ما حل نمی‌کند.

وی وسعت کانون‌های گرد و غبار خوزستان با منشاء رسی را ۳۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: برای تثبت ریزگردهای با منشاء داخلی که شامل هفت کانون است، برنامه‌ریزی‌ شد که شامل مدیریت چرا و قرق، نهالکاری و بوته‌کاری، مرطوب سازی، غنی سازی بود.

میرعلایی در ادامه با اشاره به پیشرفت پروژه‌های طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان اظهار داشت: تاکنون کمتر از ۳۰ درصد برنامه‌های پیشنهادی طرح مقابله با گرد و غبار انجام شده است.

وی افزود: ۳۰ درصد کانون‌ها نهالکاری و یک درصد بوته‌کاری انجام شده که به دلیل شرایط سخت منطقه نمی‌توانیم بگوییم کار بطور کامل درست انجام شده است.

میرعلایی اضافه کرد: مدیریت چرا و قرق بصورت ۱۰۰ درصد و مدیریت رواناب ۶۰ درصد اجرا شده، همچنین آبشویی و مرطوب سازی که قرار بود در سطح ۶۳ هزار هکتار انجام شود به دلیل چند خشکسالی هیچ پیشرفتی نداشته است.

بر اساس این گزارش، رییس جمهور به مرتضوی معاون اجرایی خود برای پیگیری وضعیت ریزگردها در سفر به خوزستان دستور ویژه صادر کرد.

این نشست در پی گرد و غبار شدید که از جمعه گذشته تاکنون، سراسر خوزستان و برخی استان‌های کشور را فراگرفته برگزار شد.

عملیات مهار کانون‌های ریزگرد بعد از طوفان‌های شدید گرد و خاک در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و وارد شدن خسارت های بسیار به خوزستان به دلیل قطع همزمان برق و آب و تلفن، آغاز شد.

اولویت این طرح کانون شماره ۴ در شرق و جنوب شرق اهواز بوده که ۱۱۲ هزار هکتار وسعت دارد.

کد خبر: 48445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =