خطر از دست رفتن مشاغل حوزه معدن

عضو سازمان نظام مهندسی ایران تورم بالا در بخش معدن را عاملی برای کاهش تمایل ورود سرمایه‌گذاران و استمرار فعالیت‌های معدنی اعلام کرد.

امیر اسماعیل شاهسوارانی، عضو سازمان نظام مهندسی ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره تاثیر تورم بالای ۱۰۷ درصد پاییز امسال بر فعالیت‌های معدنی و اشتغال در این حوزه بیان کرد: بنا بر نظر برخی از کارشناسان، تورم سنگین در تولید بخش معدن می‌تواند یکی از عوامل مهم در کاهش تمایل ورود سرمایه‌گذاران اقتصادی و استمرار فعالیت در این بخش باشد.

وی افزود: مسایل مختلفی بر فعالیت‌های معدنی اثرگذار است. از جمله می‌توان به زمان‌بر بودن اعطای مجوزها و صدور پروانه‌های فعالیت‌های معدنی اشاره کرد.

شاهسوارانی گفت: بوروکراسی اداری به حدی طولانی است که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و سود مد نظر معدنکاران را از بین می‌برد.

وی افزود: این مسایل تاثیر مستقیم و بسزایی بر تمایل فعالان معدنی و اقتصادی برای انجام معدنکاری دارد.

عضو سازمان نظام مهندسی ایران درباره عوامل موثر بر تورم بخش معدن گفت: اگر معدنکار قصد سرمایه‌گذاری مجدد برای توسعه اکتشاف معدن خود را داشته باشد، افزایش هزینه‌های فعالیت‌های اکتشافی در سال جاری، بر تورم تولید آن تاثیر خواهد داشت.

شاهسوارانی ادامه داد: اکتشافات معدنی پرریسک‌ترین فعالیت معدنکاری است و هزینه‌های زیادی را برای به ثمر رسیدن می‌طلبد. تامین ماشین‌آلات حفاری، تامیرات دستگاه‌های اکتشافی، فعالیت نمونه‌گیری و شناسایی ذخایر و مسائل مربوط به نیروی کار همگی بر افزایش هزینه‌ها به‌طور مستقیم اثر دارند.

وی بیان کرد: برای کنترل تورم در بخش معدن ابتدا باید تورم عمومی جامعه کنترل شود.

لازم به یادآوری است: بر اساس آمارهای سال ۹۹ که برای نخستین بار در کشور انجام شد، شمار شاغلان در واحدهای معادن و صنایع معدنی در هفت ماهه اول این سال ۵۹۸ هزار و ۹۴۶ نفر به ثبت رسید که با احتساب جمعیت ۲۳ میلیون نفری شاغل در کشور معادل ۲.۶ درصد کل شاغلان کشور را به خود اختصاص می‌داد. بنابراین بروز مشکل در این بخش می‌تواند اثر چشمگیری بر از دست رفتن اشتغال در کشور داشته باشد.

وزارت صمت قصد دارد با فعال کردن معادن کوچک و متوسط و تسهیل صدور مجوز این معادن، زمینه تحریک اشتغال و تولید بیشتر در بخش معدن را فراهم کند.

کد خبر: 48441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =