عضویت ۴۰ میلیون نفر در تعاونی‌های کشور

معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۹۴ هزار تعاونی در سطح کشور و گسترده فعالیت و عضویت افراد در این تعاونی ها که بیش از ۴۰ میلیون نفر را شامل می شوند که در حال فعالیت در تمامی حوزه ها هستند باید مورد توجه سیاستگذاران باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، علی مطیع جهانی اظهار داشت: امروز(یکشنبه) در جریان وبینار گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیرهمگانی در قالب مسئولیت اجتماعی و نهادهای میانجی گفت: تعاونی ها در واقع یکسری موسسات دموکراتیک هستند که در راستای تحقق اهداف خود و اعضا گردهم می آیند و شکل گیری سازمانهای مردم نهاد در قالب تعاونی ها در جهان به صورت های مختلف صورت گرفته است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها تعاونی ها نقش اساسی در حوزه اقتصاد را ایفا می کنند و در بخش مسئولیت های اجتماعی نیز فعالیت های گسترده ای دارند. در کشورهایی مانند هند و آمریکا اقتصاد مردمی در قالب تعاونی ها شکل گرفته و بسیاری از بانک ها نیز در جهان با شکل تعاونی مدیریت می شوند و در هند بزرگترین تعاونی ها در بخش هایی مانند کشاورزی در حال فعالیت هستند و در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز اقدامات لازم را دارند.

وی ادامه داد: پیشنهاد این است که بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد و تعاونی به دنبال ایجاد تعاونی های مسئولیت اجتماعی در کشور باشند و در واقع در این راستا همه تشکل ها می توانند در این مورد فعال باشند و اقدامات مسئولیت اجتماعی در قالب های گسترده تری صورت می گیرد و با شکل گیری سازمانی قوی در حوزه مسئولیت اجتماعی در مواقع لزوم به کمک مردم و دولت می آید.

وی گفت: از مزایای فعالیت تعاونی ها در حوزه مسئولیت اجتماعی، عضویت اختیاری و آزاد تعاون، اصل تساوی حقوق شهروندی در قالب اصل بنیادی مسئولیت اجتماعی، کنترل دموکراتیک توسط اعضا، مشارکت اقتصادی اعضاء تعاونی، مقوله خودگردانی و عدم وابستگی تعاونی ها، آموزش، کارورزی و اطلاع رسانی، همکاری بین تعاونی ها و انعکاس ظرفیت تعاونی های فعال اقتصادی و همچنین توجه به جامعه در قالب مسئولیت اجتماعی قابل اشاره است.

مطیع جهانی افزود: تشکیل تعاونی های توسعه عمران شهری و روستایی یکی از برنامه های اساسی در کشور است و تعاونی ها می توانند مشارکت تمامی مردم منطقه را در بخش های مختلف جذب کنند.

وی تصریح کرد: تعاونی های مرزنشین نیز از طریق امرار معاش و تامین نیازهای خود به دنبال هدفگذاری و اقدامات تعاونی در قالب فعالیت های مختلف و مسئولیت اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: جایگاهی که برای عدالت اجتماعی و تحقق اهداف این حوزه در جهان شکل گرفته می تواند به عنوان یک هدف بزرگ در حوزه مسئولیت اجتماعی مطرح شود و این نقش می تواند در سطح کیفی و بدور از هرگونه سرمایه در قالب تعاونی ها با نگاه مردم محور یک نوع مسئولیت جدید را از طریق اعضای جامعه به مردم و همنوعان خود داشته باشند.

وی افزود: اولین شورای سیاستگذاری را در قالب شورای عالی سیاستگذاری در حوزه مسئولیت اجتماعی در بخش تعاون در اتاق تعاون کشور ایجاد کرده و با تدوین شیوه نامه ها در این خصوص، ارسال به تمامی اتاق های تعاون کشور صورت گرفته است.

بیان داشت: بسیاری از تعاونی ها از ادامه فعالیت در حوزه های اجتماعی را در قالب های جدید تعریف شده پذیرفته و از آن استقبال کرده اند.  

کد خبر: 48334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =