اجرای نسخه الکترونیک کار بزرگی بود

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی با تشریح نقاط ضعف و قوت اجرای طرح نسخه الکترونیک، این طرح را کار بزرگی توصیف کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، شهرام غفاری مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی در نشستی خبری که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم برگزار شد، به تاثیر گرفتن خدمات رسانی حوزه درمان از مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرد.

وی افزود: ما نه تنها خدمات خود در حوزه درمان را کم نکرده‌ایم بلکه هر سال این خدمات را بسط داده‌ایم به نحوی که دامنه پوشش و عمق پوشش آن افزایش داشته است.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۴۳ میلیون بیمه شده در بیش از ۳۷۰ تا ۳۸۰ مرکز درمانی تامین اجتماعی، به‌طور کاملا رایگان درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: خدمات درمانی شامل بستری و سرپایی ارائه شده توسط تامین اجتماعی، به طور میانگین بیش از ۱۵ درصد (بین ۱۲ تا ۱۸ درصد) رشد داشته است.

تشکیل سه هزار پرونده برای زوجین نابارور

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در چند ماه اخیر مصوبه مربوط به زوجین نابارور بود. دغدغه جدی جامعه ما پوشش بیمه‌ای برای این قشر بود. در نهایت پوشش بیمه‌ای زوجین نابارور در شهریور به نتیجه رسید و در آذرماه آن را به صورت رسمی ابلاغ کردیم.

وی افزود: اگرچه بحث بیمه زوجین نابارور در آذرماه ابلاغ شده است اما اجازه گرفتیم که هر کدام از افراد تحت پوشش تامین اجتماعی از اول سال هر خدمتی در این حوزه دریافت کردند، در صورت وجود مستندات هزینه‌هایشان پرداخت ‌شود.

غفاری بیان کرد: ۱۰۰ مرکز خصوصی، دولتی و جهاد دانشگاهی برای درمان ناباروری معرفی شدند. در این مدت کوتاه با ۵۰ مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قرارداد بستیم.

وی افزود: زوجین نابارور تحت پوشش تامین اجتماعی، اگر به مراکز دولتی مراجعه کند، ۹۰ درصد هزینه‌های آنها پوشش داده می‌شود. اگر به بخش خصوصی مراجعه کنند، ۹۰ درصد هزینه‌های عمومی غیردولتی آنها پوشش داده خواهد شد.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: این مصوبه برای افرادی که تمکن مالی ندارند، بسیار مفید است اما از ابتدا و قبل از مراجعه به مراکز، باید از نظر هزینه‌ها شرایط را بررسی کنند.

وی یادآور شد: تامین اجتماعی این توان را نداشت که هزینه‌های بخش خصوصی در درمان ناباروری را پوشش دهد زیرا این هزینه‌ها واقعا بالا است. معتقدم این مصوبه یک امکان برای زوجین نابارور با درآمد متوسط و کم است و فرصت خوبی به حساب می‌آید.

غفاری ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار پرونده در استان‌های مختلف توسط زوجین نابارور تشکیل شده است. خانم‌هایی که زیر ۴۵ سال سن داشته باشد و از زمان ازدواج و تصمیم به بارداری آنها یکسال گذشته باشد، می‌توانند از خدمات این طرح استفاده کنند. با این مصوبه هزینه‌های لقاح داخلی و خارجی را هم می‌توان تحت پوشش قراردهد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم پرونده‌ها، مطمئنا تعداد مراجعان برای تشکیل پرونده بیشتر خواهد شد.

پزشک خانواده باید در کشور ساری و جاری شود

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: پزشک خانواده و نظام احیا باید در کشور ساری و جاری شود. پزشک خانواده هنوز در جایگاه خود قرار نگرفته است به همین خاطر بیمه‌ها برای مدیریت منابع ناچارند اقداماتی انجام دهند.

وی به تشریح نتایج میان مدت راه‌اندازی کلینیک دیابت و فشار خون پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران؛ دیابت یا فشار خون یا هر دو مشکل را با هم دارند.

غفاری افزود: بخش زیادی از جامعه یا دیابت یا فشار خون دارند. بیماران دیابتی هزینه‌های زیادی برای درمان پرداخت می‌کنند. این بیماری عوارض زیادی دارد. اکثر بستری‌ها، ناشی از این بیماری است.

وی ادامه داد: به همین خاطر بیش از ۴۰ مرکز، غربالگری دیابت را انجام دادند. بیماران شناسایی شده به پزشکان متخصص دیگر معرفی می‌شوند که به زنجیره درمان موثر بپیوندند. این اقدام کار بسیار ارزشمندی است.

ایجاد عدالت با درمان رایگان افراد تحت پوشش در نقاط فاقد بیمارستان ملکی

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی به اقدام دیگر سازمان تامین اجتماعی که اجرای آن طی یکسال اخیر آغاز شده است، اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس تصمیمات گرفته شده، قرار شد افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و ما در این مراکز بیمارستان ملکی نداریم، به هر مرکزی مراجعه کنند، به صورت رایگان درمان شوند.

غفاری گفت: بی‌عدالتی دغدغه سازمان تامین اجتماعی بود و همواره در این رابطه از ما سئوال می‌شد که سئوال درستی بود اما برای ایجاد مراکز درمانی فشار روی سازمان بود. با اجرای این طرح، مسئله بی‌عدالتی رفع می‌شود.

وی ادامه داد: این امکان در بیش از ۳۵۰ تا ۳۶۰ شهر فراهم شده است. افراد تحت پوشش می‌توانند از خدمات مراکز دانشگاهی به صورت رایگان در بخش بستری استفاده کنند. افراد ۶۵ سال به بالا هم در مراکز دولتی و دانشگاهی خدمات رایگان می‌گیرند و لازم نیست به مراکز تامین اجتماغی بیایند.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: این دو قلم خدمت بر اساس برآوردها چیزی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان بار مالی برای تامین اجتماعی ایجاد می‌کند.

حذف کاغذ از نظام سلامت

غفاری با اشاره به اجرای طرح پوشش الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی گفت: از اول دیماه طرح حذف کاغذ از نظام سلامت اعمال شد. تا ۲۰ درصد در موارد اورژانس و اضطرار کاغذ پذیرفته شد و در بقیه موارد، کارها باید به صورت الکترونیک انجام می‌شد.

وی افزود: این طرح باعث شد که ۸۰ درصد مراکز طرف قرارداد ما نسخه‌های خود را به صورت الکترونیک ارسال کند. این طرح دستاورد قابل توجهی در سطح دنیا است.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح نسخه الکترونیک چند ایراد داشت، بیان کرد: این طرح، در طراحی و اجرا نواقصی داشت. باعث آزاد و اذیت در سه گروه مردم، ارائه کننده و خود مجری شد.

وی افزود: به نظر من می‌توانست سامانه با طراحی بهتر راه‌اندازی شود تا این مشکلات را هم نداشته باشد. اما به هر حال کار بزرگی بود و بدون مشکل امکان نداشت این طرح را در کشور جلو ببریم.

غفاری افزود: با حمایتی که دولت از این کار کرد و عقب نشینی نداشت، موفق شدیم آن را اجرا کنیم. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نسخه‌های ما به صورت الکترونیکی می‌آید. این دستاورد بزرگی است. کشور باید برنامه‌ریزی کند و مسئولین نظام سلامت و بیمه‌ها از این دستاورد حفاظت کنند که به سادگی دچار خدشه نشود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آسان کردن بحث صدور نسخه الکترونیک عنوان کرد: برای بهبود شرایط باید کدینگ استاندارد داشته باشیم و بیمه‌های تکمیلی از سال ۱۴۰۱ مکلف شوند که به این طرح بپیوندند.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: ۳۸ حوزه تکلیفی در حوزه ساخت و ساز در دست طراحی است. توسعه مراکز جدید سازمان باید هماهنگ با سیاست‌های سازمان در حوزه سلامت باشد تا یک جا انباشت مراکز و یک جا کمبود تجهیزات تحت پوشش سازمان ایجاد نشود. این اقدام در راستای عدالت نیست.

پوشش بیش از ۹۰ درصدی داروهای بیماری‌های خاص

غفاری درباره اقدامات این مجموعه برای پوشش بیمه‌ای داروها عنوان کرد: در تفاهم نامه‌ای که با دولت داریم، فرانشیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو از سقف صفر تا سقف ۷۰ درصد را به عهده گرفته‌ایم.

وی افزود: اگر دکتر دارویی می‌نویسد که تحت پوشش بیمه نیست، باید جور دیگری این مسئله را بررسی کرد.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: داروهای شیمی درمانی از ۹۰ تا ۹۸ درصد تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دارد اما از آنجا که هزینه این داروها بسیار بالاست، همان ۱۰ درصد پرداختی توسط بیمه شده هم عدد زیادی به نظر می‌رسد. ضمن آنکه گاهی از پنج قلم داروی نسخه‌ها، فقط یک قلم تحت پوشش بیمه نیست و موجب نارضایتی بیمه شده را فراهم می‌کند و زحمات ما را بلااثر خواهد کرد.

وی ادامه داد: انصافا پوشش خوبی برای بیماران خاص در نظر گرفته شده است اما رضایت مردم را نتوانستیم به طور کامل جلب کنیم.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نسخه الکترونیک سبب شده است که تخلفات راحت‌تر شناسایی شود. اگر پزشکی بیش از حد استاندارد دارو تجویز کند، در سامانه ما با رنگ قرمز نشان داده می‌شود اما سیستم هوشمند نیست که هشدار بدهد.

وی افزود: نظارت به کمک این سیستم بهتر از روش کاغذی انجام می‌شود. ما به دنبال نشاندن هوش مصنوعی روی سیستم نسخه الکترونیک هستیم.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر قیمت داروها بیش از حد متعارف انجام شود، از طریق نسخه الکترونیک قابل رهگیری است.

وی در پاسخ به پرسشی، حفظ اصرار پزشکی بیمار را جزء حقوق افراد دانست و افزود: رویت پرونده بیمار باید با اجازه فرد انجام شود. برای همین اگر پزشک قصد داشته باشد مشخصات پرونده بیمار را مشاهده کند، پیامکی به گوشی بیمار رفته و آن کد با رضایت بیمار، در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. با این شیوه حریم داده‌های بیمار را حفظ کردیم.

غفاری ادامه داد: ایراداتی به این تصمیم وارد شد. اخیرا به دکترها اجازه می‌دهیم که سابقه مراجعه بیمار به خود را بتوانند مشاهده کنند اما سوابق مراجعه بیمار به دیگر پزشکان نیاز به تایید بیمار دارد.

وی گفت: پزشکان نگران سوء استفاده از کد ملی خود بودند. طبق طراحی سامانه هر نسخه‌ای که با کد ملی پزشک نوشته شود، در قالب پیامک به وی اطلاع داده می‌شود و اگر پزشکان از تعداد زیاد پیامک‌ها شاکی باشند، می‌توانند با حذف تیک مربوطه در سامانه، مانع ارسال پیامک شوند.

مدیر کل درمان سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: روی نسخه الکترونیک باید کار زیادی در بحث نظارت انجام شود. نیاز به جوانانی داریم که داده کاوی و هوش مصنوعی را بلد هستند و می‌توانند در تجزیه و تحلیل اطلاعات به ما کمک کنند.

کد خبر: 48333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =