فعالیت ۴۰۰ مرکز مشاوره اشتغال در سراسر کشور

معاون مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مهمترین اقدامات این دفتر را تهیه اطلس اشتغال عنوان کرد که با دستور و راهبرد وزیر کار تهیه شده و براساس آن نقشه اشتغال‌آفرینی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور استحصال شده است؛ همچنین به گفته او درحال حاضر ۴۰۰ مرکز مشاوره در زمینه‌های گوناگون شغلی فعالیت دارند که متقاضیان کارآفرین را راهنمایی می‌کنند.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، فاطمه شهرابی فراهانی در نمایشگاه «دستاوردهای شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» که در ساختمان این وزارتخانه درحال برگزاری است، با اشاره به اقدامات و دستاوردهای دفتر توسعه کارآفرینی، افزود: برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر از اقداماتی است که انجام آن از گذشته تاکنون برعهده دفتر توسعه قرار دارد که اجرای آن نیازمند بازدیدهای مکرر و داوری‌های شایسته است.

وی اظهار کرد: همچنین راه‌اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان از دیگر اقدامات این دفتر به شمار می‌رود که در این باشگاه، مهارت‌های کارآفرینان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و پی‌گیری این امور نیز در مدت شش ماه اخیر ادامه داشت.

معاون مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، افزود: از سوی دیگر زمینه‌سازی فعالیت مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی از دیگر وظایف است، تا افرادی که خواهان ایجاد کسب‌وکار یا توسعه کسب‌وکار خویش هستند، بتوانند از مشاوره‌های تخصصی بهره‌مند شوند. درحال حاضر ۴۰۰ مرکز مشاوره در زمینه‌های گوناگون کشاورزی، صنعتی، خدماتی، عمومی و ... در سراسر کشور فعالیت دارند. مجوز فعالیت این مراکز از سوی اداره‌کار وزارت کار صادر می‌شود.

شهرابی درخصوص ضرورت ایجاد مراکز مشاوره اشتغال، گفت: بسیاری از افراد برای کسب اطلاعات در زمینه راه اندازی مشاغل به اداره‌های کل وزارت کار در استان‌ها مراجعه می‌کردند؛ با توجه به اینکه ارائه مشاوره نیازمند برخورداری از اطلاعاتی در زمینه مزیت و ظرفیت‌های استانی، وضعیت بازار شهرستان‌ها و مسائل حقوقی کسب‌وکار است، ورود مشاوران خبره در این عرصه ضروری بود.

وی تصریح کرد: از این‌رو مراکز مشاوره با هدف ارائه مشاوره‌های تخصصی راه‌اندازی شد و خداراشکر تعداد این مراکز در استان‌ها افزایش یافته و در سراسر کشور فعالیت دارند.

معاون مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، با بیان اینکه مراکز مشاوره از سال گذشته در چهار قالب فعالیت می‌کنند، ادامه داد: برخی از این مراکز تنها وظیفه ارائه مشاوره را برعهده دارند؛ گروهی دیگر فضای کار اشتراکی را در اختیار افراد صاحب ایده قرار می‌دهند. قالب دیگر به عنوان کافه کارآفرینی فعالیت داشته و خدمات مشاوره را در فضای متفاوت ارائه می‌کنند و قالب آخر، مراکز شتاب‌دهنده هستند که تیم‌های راهنمایی را تشکیل داده و هدف آن‌ها ایجاد اشتغال پایدار برای بنگاه‌ها است.

کاهش زمان صدور مجوز مراکز مشاوره

شهرابی افزود: در شش ماه اخیر با توجه به دستور وزیر کار، صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره به سه روز کاهش یافته است؛ پیش از این روند ثبت درخواست و بررسی مدارک این متقاضیان حتی تا ۶ ماه نیز به طول می‌انجامید؛ اما اکنون فرآیند ارائه مجوزها تسهیل شده و متقاضیان تنها باید مدارک خود را به ثبت برسانند و نظارت بر کار پس از ارائه مجوز انجام می‌شود. این مسئله کمک به ایجاد شتاب در صدور مجوزها شده است.

ثبت ۴ هزار ایده اشتغال

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شناسایی ایده‌های برتر کارآفرین و اشتغال‌زا به عنوان یکی دیگر از اقدامات دفتر توسعه کارآفرینی در مدت شش ماه اخیر، اظهار کرد: برای این منظور، در ماه دی از طریق فراخوان از جوانان خواستیم تا چنان‌چه ایده‌ای دارند که می‌تواند به اشتغال کشور کمک کند، آن را در سامانه‌ای که طراحی کرده بودیم، به ثبت برسانند.

معاون مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، گفت:‌ علی‌رغم اینکه تصور می‌کردیم کسی از این طرح استقبال نکند، زیرا ایده یک مسئله شخصی است و امکان کپی از آن وجود دارد، میزان استقبال از طرح بسیار چشمگیر بود و در مدت محدود ۲۰ روزه طرح، بیش از ۴ هزار ایده به ثبت رسید.

شهرابی تصریح کرد: پس از غربالگری ایده‌ها حدود ۳۳۰۰ ایده برای داوری ارسال شد و برای این منظور دو داور ایده‌ها را بررسی کرده و از میان آن‌ها حدود ۳۰۰ ایده امتیاز برتر را کسب کردند و برای داوری در سطح ملی منتقل شدند.

وی ادامه داد: در مرحله سوم داوری از جمع ۳۰۰ ایده، ۶۰ ایده استخراج و با حضور داروان تخصصی بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و ... یکایک ایده‌ها بررسی و ابهامات آن با تماس با ایده‌پرداز برطرف و داوری شد. نتیجه اینکه از بین ۶۰ ایده، ۱۵ ایده انتخاب شده است که در نظر است تا در همین نمایشگاه روز چهارشنبه اعلام شود.

معاون مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، با اشاره به معیارهای ارزیابی ایده‌ها، افزود: داشتن نوآوری و نیز اشتغال‌زایی از معیارهای مهم انتخاب ایده‌ها به شمار می‌رود؛ از طرفی امکان اجرای ایده باید وجود داشته باشد. درنظر است تسهیلاتی در زمینه تامین منابع مالی ایده‌ها به عنوان هدیه از سوی وزیر کار فراهم شود.

طراحی اطلس اشتغال

شهرابی طراحی اطلس الگوهای اشتغال را یکی دیگر از دستاوردهای مهم دفتر توسعه کارآفرینی بیان کرد و گفت: این نیز طرح نویی بود که با دستور و راهکار وزیر کار انجام شد؛ براین اساس اکنون در کل کشور تمامی نهادهای مرتبط با اشتغال استحصال شده است؛ زیرا بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها در زمینه اشتغال فعالیت می‌کردند که بسیاری از آن خبر نداشتند و از طرفی موازی کاری انجام می‌شد؛ برای مثال، کمیته امداد، سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی، وزارت کار و ... در زمینه اشتغال فعالیت دارند که با استحصال این نهادها حدود ۷۰ دستگاه مرتبط با اشتغال شناسایی شد.

وی اظهار کرد: سپس با مراجعه حضوری به یکایک این نهادها که از سوی همکاران انجام شد و با کسب اطلاعات، حدود ۲۰۰ مدل یا الگوی اشتغال تهیه شد که از سوی ۵۶ دستگاه ارائه می‌شود. این اطلاعات در مجموعه‌ای به عنوان اطلس قرار گرفته است و حتی برش‌ها و زیرمجموعه‌های استانی و شهرستانی این مراکز نیز مشخص شده و درحال تکمیل است.

طراحی سامانه اشتغال

معاون مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، ادامه داد: همچنین سامانه‌ای طراحی شده است که با انجام یک کلیک، می‌توان متوجه شد که در کدام استان، کدام شهرستان، کدام دستگاه، چه طرحی را برای اشتغال انجام می‌دهد و چه مقدار اشتغال‌زایی دارد. بنابراین در این اطلس می‌توانیم متوجه شویم که هر دستگاهی در زمینه اشتغال چه کارهایی را انجام می‌دهد و به این ترتیب، نه تنها همپوشانی‌ها معلوم می‌شود، بلکه می‌توان متوجه شد که برخی از گروه‌ها بدون توجه برای ایجاد اشتغال هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نام «وزارت مردم» شنبه ۷ اسفند ماه با حضور حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار و رفاه اجتماعی و علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در ساختمان وزارت کار افتتاح شد.

این نمایشگاه که با هدف انعکاس خدمات معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه برگزار شده است، از ۷ لغایت ۲۰ اسفند در مرکز نمایشگاه‌های وزارت مردم واقع در ساختمان مرکزی - خیابان آزادی- از ساعت ۸ صبح لغایت ساعت ۲۰ برپا و بازدید برای عمومی آزاد است.

کد خبر: 48332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =