شناخت جامعه، لازمه سیاستگذاری در مسئولیت اجتماعی است

یک پژوهشگر حوزه اجتماعی گفت: وقتی از سیاستگذاری اجتماعی صحبت می کنیم باید بدانیم در چه شرایطی آن را باید طرح کنیم و باید راهکارهای درستی برای برقراری ارتباط با جامعه ایجاد کنیم. اگر مسئولیت اجتماعی احساس تعهد باشد، واقعیت این است که برای پذیرش آن باید فضا را به طور کامل شناسایی کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین، سید موسی پورموسوی، پژوهشگر حوزه اجتماعی در جریان وبینار گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیرهمگانی در قالب مسئولیت اجتماعی و رفاه جوامع محلی اظهار داشت: نکته مهم در حوزه مسئولیت اجتماعی  این است که آیا برای جامعه هدف، تعریف درست و ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی را ارائه داده ایم.

وی اظهار داشت: ما در ارتباط با شناخت مسائل اجتماعی باید تشخیص درستی از این مسائل داشته باشیم تا تحلیل مناسبی در این بخش ارائه دهیم. جامعه روشنفکری ما به دنبال طرح مفاهیمی است که جامعه از آن آگاهی کمی دارد و در این خصوص فاصله بین جامعه نخبگی و عرصه عمومی ایجاد می شود.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی اضافه کرد: وقتی از سیاستگذاری اجتماعی صحبت می کنیم باید بدانیم در چه شرایطی آن را باید طرح کنیم و باید راهکارهای درستی برای برقراری ارتباط با جامعه ایجاد کنیم و اگر مسئولیت اجتماعی احساس تعهد باشد، واقعیت این است که برای پذیرش آن باید فضا را به طور کامل شناسایی کنیم.

پورموسوی تصریح کرد: اگر جامعه ایران را در گذشته تحلیل کنیم، می بینیم که این جامعه با داشته هایی که بدست آورده سعی داشته است که مسئولیت اجتماعی تبیین کند که این مهم ابتدا در خانواده و سپس در جامعه مطرح و ارائه می شود. باید بدانیم که مسئولیت اجتماعی در رابطه با جوامع محلی باید تعریف می شود و در واقع مخاطب ما جامعه محلی است و این جامعه باید با واژه اعتماد ارتباط برقرار کند تا مدیریت محلی در ساماندهی و جهت گیری موفقیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که وظیفه اصلی حکومت دادن اطلاعات و آگاهی به مردم است و در واقع باید فضا برای گسترش آگاهی در جامعه توسط حکومت فراهم شود و نتیجه این مهم مشارکت برای توسعه و پیشرفت است و در واقع مسئله مشارکت از موارد مهم در حوزه اجتماع است.

پورموسوی همچنین بیان داشت: اگر نفع عمومی را در جامعه شاهد باشیم، مشارکت مردم به شکل معناداری صورت می گیرد و به این دلیل باید برای جوامع محلی به دنبال پاسخ اجتماعی باشیم. اگر بررسی ها مبتنی بر آنچه باشد که دارای خوانش اجتماعی است، مردم واکنش های مثبتی نشان می دهند. سازمان های در سطح محلی به شرط اینکه پاسخگو باشند، می توانند به سمت موفقیت حرکت کنند.

وی عنوان کرد: مدیریت محلی بدون شک از مشکلات مردم می تواند گره گشایی داشته باشد و با استفاده از این ظرفیت می توان پیشرفت ها را در مناطق مختلف حاصل کرد. غفلت از ظرفیت های اجتماعی و عدم بهره گیری از ظرفیت های قانونی در کشور می تواند راهبردهای مختلفی در برون رفت از مشکلات مرتبط با حوزه رفاه مطرح کند.

وی در ادامه افزود: اگر در دانشگاه مفاهیمی را تولید می کنیم باید به دنبال تطبیق و هماهنگی این مفاهیم با واقعیت های اجتماعی باشیم و در مسیر دستیابی به عدالت اجتماعی باید به دنبال رفع ضعف اتحاد در اجتماع باشیم و همچنین افزایش اعتماد عمومی را نسبت به سیاست‌های دولتی و البته ارتقاء سطح آگاهی و مشارکت را در دستور کار داشته باشیم.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: در جوامع محلی باید به سمتی حرکت کنیم که مسئولیت اجتماعی از طرف دولت و مردم نهادینه شود و در ارتباط با جوامع محلی آگاهی بخشی منجر به انسجام و اعتماد سازی می شود و پیشرفت در جوامع محلی را به دنبال خواهد داشت.

اقدامات بنیاد علوی در راستای مسئولیت اجتماعی

رسول محمدقلی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنیاد علوی در ادامه وبینار گفتگوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در قالب مسئولیت اجتماعی و رفاه جوامع محلی گفت: برنامه و پروژه ها جهت پاسخگویی به مسائل اصلی و محوری در مناطق و روستاها باید طراحی شود.

وی اظهار داشت: ما در قالب فعالیت های بنیاد علوی در هر منطقه ای که وارد می شویم صندوق های خرد محلی را در مقیاس منطقه ایجاد می کنیم و در واقع این یک اقدام در راستای توان افزایی است.

وی افزود: صندوق های خرد محلی در واقع ظرفیتی برای توانمندسازی افراد در راستای ایجاد کسب و کارهای محلی است و بنیاد علوی در حال حاضر در بیش از ۴۰ شهرستان در حوزه های مختلف در حال فعالیت است.

محمدقلی ادامه داد: تمام اقدامات در دست اقدام بنیاد علوی در شهرستان بر عهده افراد ساکن در شهرستان ها و روستاها است و موضوعات حول محور آبادی و پیشرفت توسط افراد محلی صورت می گیرد.

وی بیان داشت: در هر منطقه حضور بین ۳ تا ۵ ساله توسط بنیاد علوی صورت می گیرد و تشکیل تعاونی های آبادانی و پیشرفت در مناطق مختلف صورت می گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنیاد علوی اضافه کرد: در حال حاضر بنیاد علوی در حدود ۲هزار روستا در تمام استانهای کشور در حال اقداماتی جهت توانمندسازی در راستای پیشرفت و آبادانی است.

وی ادامه داد: شرکت های بنیاد مستضعفان دارای کارگروهی جهت شناسایی محرومان و اقدام در راستای اقدامات پایدار در مناطق هستند که ۸۰ درصد هزینه های مسئولیت اجتماعی در این خصوص هزینه می شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بنیاد علوی همچنین گفت: شرکت های مختلف در راستای مسئولیت های اجتماعی باید به آسیب های ناشی از فعالیت خود نسبت به ساکنان مناطق جوار آنها حساسیت داشته و اقدامات لازم را در خصوص مسئولیت اجتماعی به این مناطق اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: جایی که مردم پای کار نباشند ما در بنیاد علوی وارد اقدامات لازم نمی شویم که البته تا به حال با این اتفاق مواجه نشده ایم. در سالهای اخیر با سعی و خطا در راستای ساماندهی اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی در بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان موفق به ارائه یک الگوی موفق در این حوزه شده ایم.

کد خبر: 48309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =