چین خواستار ضمانت امنیت مراکز هسته‌ای اوکراین شد

وزارت امورخارجه چین امروز طرفین درگیر در مناقشه اوکراین را ترغیب کرد تا امنیت مراکز هسته‌ای اوکراین را تضمین کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امورخارجه چین اعلام کرد: «ما شرایط را در اوکراین رصد خواهیم کرد و از تمامی طرفین می خواهیم خویشتن داری و از افزایش تنش خودداری کنند و برای امنیت مراکز مرتبط هسته ای در اوکراین ضمانت دهند.» 

پیش تر چین از محکومیت حمله روسیه به اوکراین و یا نامیدن این اقدام  روسیه به "تهاجم" امتناع کرده بود.  

با این وجود «وانگ ونبین» امروز گفت چین به شدت درباره مسئله اوکراین نگران است.  

ترس از پتانسیل فاجعه اتمی در نیروگاه "زاپروژیا" آژیر خطر را در پایتخت تمامی کشورها در سراسر جهان به صدا درآورده است.  

سخنگوی نیروگاه "زاپروژیا" و شهردار شهر انرگودار اوکراین اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد، در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.

زاپروپژیا، بزرگترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، مجهز به ۶ رآکتور است. پیشتر روسیه، کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را نیز به دست گرفته بود.  

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی (۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.  

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که درخواستی از اوکراین برای ارائه کمک فوری در هماهنگی فعالیت‌ها در ارتباط با ایمنی چرنوبیل و دیگر سایت‌های هسته‌ای دریافت کرده است.

کد خبر: 48158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =