همه طرف‌ها در وین در تلاش برای شفاف‌سازی مواضع هستند

یک مقام کاخ‌سفید اعلام کرد که همه طرف‌ها در مذاکرات وین در تلاش برای شفاف‌سازی مواضع خود در خصوص سخت‌ترین مسائل هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، این مقام کاخ سفید که نامش بیان نشده است، روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران رسانه های بین المللی گفت که تغییری در مذاکرات وین ایجاد نشده است.

این مقام در پاسخ به این سوال که آیا طرف ها به توافق رسیده اند یا خیر؟ گفت از  زمان اظهارات معاون سخنگوی کاخ سفید که گفته بود "در این مرحله نهایی، همه طرف ها در تلاش برای شفاف سازی مواضع خود در خصوص سخت ترین مسائل هستند"، تغییری در مذاکرات ایجاد نشده است.

درحالی که طی ساعات گذشته اظهارنظرهایی درباره پایان مذاکرات وین مطرح شده است، یک منبع آشنا با فضای گفت‌وگوها اظهار داشت که موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است.

این منبع پنجشنبه شب با بیان این مطلب تکرار کرد تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود.

پیشتر رئیس هیات مذاکره کننده روسیه و فرانسه با انتشار پیام‌هایی در توئیتر تلویحا از اتمام مذاکرات وین گفته بودند. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نوشته بود: یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است

فیلیپه اره‌را رئیس هیات فرانسه هم با انتشار تصویری از هیات مذاکره کننده سه کشور اروپایی از آنچه او تلاش «طاقت فرسا» آن‌ها طی ۱۱ ماه گذشته خوانده بود، تشکر کرد.

استفنی القاق نیز عصر پنجشنبه در توئیتی نوشت: ما به توافق خیلی نزدیک هستیم. همه طرف‌ها به طور سازنده تحت رهبری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند و اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم پیشتر در توئیتی نوشت: همه اکنون روی آخرین مراحل حیاتی متمرکز شده‌اند. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل باقی مانده حل و فصل شود.

وی افزود که برای عبور از مسائل باقی‌مانده تلاش مضاعفی لازم است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

کد خبر: 48129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =