حواشی تغییر نماد بصری موزه هنرهای معاصر

تغییر نماد بصری (لوگو) موزه هنرهای معاصر، پس از چند دهه، با واکنش منفی و انتقاد برخی از گرافیست‌ها و کارشناسان هنری مواجه شد و حواشی زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، در نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، در روز ۸ دی  اعلام شد که لوگو و هویت بصری این موزه پس از چند دهه تغییر کرده است. احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره تغییر هویت بصری موزه های بزرگ دنیا پس از گذشتن چندین سال از فعالیت آنها نیز به این موضوع اشاره داشته است که موزه‌های بزرگی چون متروپولیتن و ویتنی نیز چنین تجربه ای را پشت سر گذاشته اند. اما نماد جدیدی که از سوی رضا عابدینی، طراح گرافیک و مدیر هنری معاصر ایرانی، طراحی شده چندان در رسانه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار نگرفت. رضا عابدینی از طراحان و گرافیست های خوشنام محسوب می شود و کارهایش کمتر با انتقاد رو به رو شده است ولی ورودش به مساله موزه هنرهای معاصر تهران که مهم ترین مکان و هویت هنرهای تجسمی در هنر ایران معاصر است، برای او حاشیه های زیادی به دنبال داشته است و حتی به وی هتاکی نیز شده است.

این طراح گرافیک در نشست خبری بیان کرده است: در حقیقت به جای الهام گرفتن از ساختمان موزه از مکان های دیگر موزه، بازدید و هویت بصری جدید را طراحی کردم. لوگویی که هم اکنون برای موزه طراحی شده است به فراخور موضوع روی پوسترهای موزه برای مناسبت های مختلف، بنرهای اطلاع رسانی، پاکت های نامه، کتاب های موزه و….متفاوت است. وی همچنین درباره هویت بصری جدید موزه اظهار کرد: رنگ اصلی هویت بصری موزه رنگ نارنجی است و در کنار آن از رنگ‌های خنثی سیاه، سفید و خاکستری استفاده شده است. رنگ نارنجی ناپخته با رویکرد معاصر بودن استفاده شده است. شاید به نظر می‌رسید باید از رنگ‌های ایرانی مانند اکر، فیروزه‌ای و… استفاده شود تا هویت ایرانی بهتر منتقل شود، ولی ما درباره موزه‌ای صحبت می‌کنیم که بر اساس مدرنیسم شکل گرفت و قرار است فعالیت‌هایی با موزه‌های دنیا داشته باشد.

لوگوی پیشین این مجموعه اما از سوی جواد پویان و بر مبنای معماری ساختمان آن که از «بادگیرهای کویری ایران» الهام گرفته، طراحی شده بود. آثار جواد پویان در نمایشگاه‌های گروهی در موزه هنرهای معاصر تهران، دانشگاه شمال تگزاس و گالری مرکزی شهر دنتون آمریکا، تالار مولوی و گالری مرکزی شهر مشهد به‌نمایش درآمده است. همچنین نمایشگاه‌های انفرادی او در شهرهای دالاس و فورت ورث آمریکا، گالری مرکزی دانشگاه شمال تگزاس، گالری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و گالری لینز شهر وین در اتریش برپا شده است. پویان عضو انجمن طراحان گرافیک تگزاس و انجمن روانکاوی هنری آمریکاست. طراحی نشانه موزه هنرهای معاصر تهران و آرم شبکه دو سیما از جمله آثار شناخته‌شده این طراح است.

واکنش انتقادی طراحان و گرافیست‌ها

به دنبال انتقادات و نارضایتی کارشناسان هنری از این تغییر باربد گلشیری، هنرمند نقاش و برنده جایزه‌های داخلی و بین‌الملی، طراح لوگوی جدید را با ارجاع به «پژواک غربزدگی آل احمد و آسیا» از سوی عابدینی در گذشته و نوع کار جدیدش برای موزه هنرهای معاصر مورد انتقاد قرار داد. این اعتراضات به قدری شدید بود که برخی از لفظ «کودتا علیه لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران» بهره گرفته و تلاش مسئولین موزه هنرهای معاصر را اقدامی ضد هویت برای اثبات بی توجهی به نظر اهالی هنر و مخدوش کردن گذشته خواندند.

در همین راستا ساعتی پیش احسان آقایی در صفحه رسمی موزه هنرهای معاصر در پستی کوتاه به این اعتراضات واکنش نشان داده و از حفظ نشان موزه خبر داده است. او نوشته است: همانگونه که در نشست خبری گفتم، نشان موزه تغییر نخواهد کرد و همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت چنانکه هنوز همان نشان را در شبکه‌های اجتماعی خود بکار گرفته ایم.

موزه هنرهای معاصر تهران که در سال ۱۳۵۶ تاسیس شده از جمله سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است که شامل جامع‌ترین و مهمترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی می‌شود. اما این مجموعه در سال‌های اخیر چندین بار نیز در موارد دیگری، از جمله تخریب و عدم مراقبت مناسب از آن، مورد انتقاد قرار گرفته است. در شهریورماه امسال حجت نظری، ‌ عضو شورای شهر تهران، از فرسایش و خوردگی مجسمه‌های این مجموعه با ارزش «میلیارد تومانی» به دلیل آبیاری نادرست محوطه بیرونی آن خبر داد.

کد خبر: 4809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =