تسهیل در صدور مجوز فعالیت مشاغل خانگی

مشاغل خانگی به عنوان بخشی از اقتصاد که توانمندی بالایی در اشتغالزایی و تولید و ارائه خدمات دارد، با حمایت های قانونی در چارچوب سیاستگذاری های دولت امکان رشد و توسعه و افزایش اشتغال و همچنین ایجاد بستر برای رونق تولید را خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از مسائلی که افراد برای حضور در بازار کار و فعالیت در حوزه مشاغل خانگی در بخش های مختلف تولید و خدمات در دهه های گذشته با آن مواجه بوده اند، روند فرسایشی صدور مجوز برای فعالیت در قالب مشاغل خانگی است که استمرار این رویه حتی در بسیاری از شرایط منجر به تصمیم گیری برای عدم فعالیت در این حوزه برای افراد شده است.

نگاهی به بسترهای مناسب و ظرفیت‌های مهم شکل‌گیری و توسعه مشاغل خانگی در بازار کار و تولید کشور از جمله نیاز به سرمایه اندک، زودبازده بودن و تغییر سریع و اثربخش فعالیت تولیدی و خدماتی در صورت امکان و همچنین عدم نیاز به تهیه مکان فیزیکی برای فعالیت و البته فعالیت اقتصادی افراد در منزل و حمایت همزمان از خانواده باید در تصمیم سازی دولت ها در خصوص سیاست های بازار کار اثرگذار بوده و حمایت همه جانبه از مشاغل خانگی را به دنبال داشته باشد.

بر اساس سیاستگذاری های کلان حوزه اشتغال در دولت سیزدهم، وزارت تعاون، کار و رفاه با تصمیم سازی در خصوص تسریع و تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب و کار، اقدامات اثرگذار بسیاری را در قالب کاهش مشکلات و موانع صدور مجوزهای فعالیت اقتصادی و تولدی در دستور کار قرار داده است که ارائه راهکارهای مرتبط با ساماندهی و تسهیل صدور مجوز فعالیت مشاغل خانگی از آن جمله است.

تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی در قالب الکترونیک

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید:در دولت مردمی سیزدهم به زودی به جایی خواهیم رسید که مشکل مجوز برای کسب و کار وجود نخواهد داشت و این اتفاق در خصوص مشاغل خانگی با همکاری ستاد ملی مشاغل خانگی در حال انجام است و با همکاری وزارت اقتصاد تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی در قالب مجوزهای الکترونیکی در حال تسهیل است و مصوب شده است که ظرف ۱۰ روز مجوزهای این مشاغل صادر شود

به گفته وی، تسهیل صدور مجوزها را از وظایف «کارگروه توسعه حقوقی و کسب و کار» است و در زمینه صدور مجوز برای مشاغل خانگی، سه گروه وجود دارد؛ اول مشاغلی که طبق قانون، فعالیت در برخی از آنها ممنوع است، دوم مشاغلی که ممنوع نیستند ولی تائید نیاز دارند، سوم اعلان محور که مجاز هستند و تایید نمی خواهد و سیستم فوری به آنها مجوز می دهد.

صدور آنی مجوز فعالیت مشاغل خانگی

«محمود کریمی بیرانوند» سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار سبب رشد منفی جذب سرمایه در کشور شده است و در اولین گام برای رفع این دغدغه مردم، بسیاری از مجوزهای مشاغل خانگی را آنی صادر می کنیم.

وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای حمایت از کارآفرینی در کشور، تصریح می کند:‌ ساماندهی مجوزهای کسب و کار از گام‌های مهم برای تسریع  رونق اقتصادی کشور است.

به گفته کریمی بیرانوند بیست روز تا اجرای سامانه الکترونیکی صدور مجوزهای کسب و کار زمان باقی است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حدود ۵۵۰ مجوز در حوزه کاری خود دارد که بیش از ۹۵ درصد از طریق دبیرخانه مشاغل خانگی صادر می شود.

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اشاره دارد که وزارت مردم، سردمدار تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در کشور است و برای همراهی با سایر دستگاه‌ها نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

به گفته وی بسیاری از مجوزهای مشاغل خانگی ثبت محور و به صورت آنی صادر می شوند و سایر مجوزهایی که نیازمند پاسخ دستگاه‌های ذی‌صلاح است سه روزه نهایی می‌شود.

کریمی بیرانوند، توسعه مشاغل خانگی را راهی مناسب برای افزایش درآمد خانوارها و رفع فقر دانست و اظهار می دارد:‌ عمده مشاغل خانگی در حوزه جهاد کشاورزی در روستاها در حال فعالیت‌اند و لازم است بستری برای قانونمند شدن آنها و تسهیل صدور مجوزها فراهم کرد.

شروط صدور آنی مجوز اشتغال خانگی

«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید: مشاغل فقط با ثبت در درگاه ملی مجوزها و سامانه وزارت تعاون و تعهد به رعایت شرایط کسب و کار می‌توانند بلافاصله فعالیت خود را شروع کنند.

به گفته وی مجوزهای مشاغل خانگی اعلانی است، یعنی آن دسته از مشاغلی که فقط با ثبت در درگاه ملی مجوزها و سامانه وزارت تعاون متعهد به رعایت شرایط کسب و کار می‌شوند  می‌توانند بلافاصله شروع به کار کنند و مجوز پیشینی صادر نمی‌شود.

خاندوزی گفته است: به محض اینکه سامانه وزارت تعاون با درگاه مجوزها متصل شود، در یکی دو ماه آینده همه فعالان می‌توانند به صورت برخط و با صرف زمان و هزینه کمتر کار خود را شروع کنند و همچنین همه دستگاه‌ها باید به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار متصل شود تا روند کار تسریع شود. البته آخرین مهلت قانونی برای این کار ۱۸ اسفندماه است.

زمینه‌سازی اشتغالزایی و تولید با اقدامات دولت

از اقدامات انجام شده توسط دولت و تدوین سیاستگذاری و برقراری هماهنگی بین دستگاهی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اینگونه می توان برداشت کرد که ضرورت توجه به ظرفیت های مشاغل خانگی در بخش های اشتغالزایی و توسعه گستره تولید و ارائه خدمات توسط دولت سیزدهم دیده شده و گام های اساسی در خصوص رفع مشکلات این حوزه مانند صدور مجوزهای فعالیت مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در سطوح مختلف فعالیت های اقتصادی، تولیدی و خدماتی، بدون تردید می تواند راهگشای بسیاری از مسائل مرتبط با اشتغال و تولید باشد و بخش قابل توجهی از افراد جویای کار می توانند از این شرایط برای ایجاد فرصت شغلی و کسب و درآمد، بهره مندی لازم را داشته باشد و طبیعتاً با توجه به وضعیت نرخ بیکاری، امکان کاهش آن با ارائه سیاست های کلان اثرگذار و تسهیل کننده شرایط وجود خواهد داشت.   

کد خبر: 47103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =