ایستگاه پایانی جشنواره سی و هفتم موسیقی فجر

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که در ۵ روز میزبان گروه‌های موسیقی بود، سه شنبه آخرین روزش را سپری کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، روز گذشته سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با روی صحنه رفتن گروه‌های مختلف در تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و سالن دهلوی به صورت حضوری اما محدود و ظرفیت ۳۰ درصدی برگزار و به کار خود پایان داد. این جشنواره بجز تهران در ۱۱ استان دیگر هم از جمله کردستان، جنوب کرمان، منطقه آزاد اروند، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان و سمنان برگزار شد. در بخش بین الملل جشنواره نیز هنرمندانی از کشورهای ایتالیا، مصر، افغانستان، هلند و مقدونیه اجرا داشتند که از آن جمله گروه قوالی نجم الدین از افغانستان، نیکولاس فن پوکه و محمد ابوذکری نوازنده مصری ساز عود بودند که در سالن‌های فرهنگسرای ارسباران، نیاوران و وحدت اجرا داشتند.

توقع از جشنواره‌های «فجر» آنچه برگزار شد، نیست

جشنواره موسیقی فجر که مهمترین رویداد موسیقایی کشور است همواره در طول ۳۶ دوره گذشته با فراز و فرودها و انتقادات گسترده ای همراه بوده است. در این دوره نیز به نظر می رسد محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنقدرها از کیفیت جشنواره راضی نبوده است. او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در حاشیه برگزاری جشنواره از توقعاتش درباره جشنواره موسیقی فجر و دبیری جشنواره می‌گوید: «بارها گفتم و الان هم اینجا عرض می‌کنم که توقعات ما از جشنواره‌ها وضعیت فعلی نبوده و حتما باید تفاوت داشته باشد. حالا اینکه دبیر جشنواره موسیقی فجر جوان باشد یا پیشکسوت موضوعی است که باید روی آن بررسی بیشتری داشته باشیم. به هر حال آقای ریاحی از پیشکسوتان ارزنده و یکی از نمادهای موسیقی این سرزمین است که در این دوره هم به ما افتخار داد تا از حضورشان بهره‌مند باشیم. شما مطمئن باشید بنده در طول این ایام هم با هنرمندان و پیشکسوتان و هم با هنرمندان جوان عرصه موسیقی که مخاطبان متفاوت‌تری هم دارند دیدارهای متعددی داشتم و به این دیدارها هم ادامه خواهم داد. چارچوبی که می‌تواند در ادامه کارهایی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهیم مهم باشد.» وزیر در ادامه صحبت‌هایش با عنوان این مطلب که تلاشمان این است که در حوزه سیاستگذاری هم کارها به سمت ارتقای کیفیت و کمیت پیش برود، یادآور می‌شود: «باید بتوانیم به هنر تراز انقلاب نزدیک شویم. من این موضوع را صریح می‌گویم و معتقدم مولفه‌ای است که به ما هویت بخشیده و ضروری است که این جهت‌گیری در آثار ما هم حاکم باشد. شرایطی که بنده و همکارانم تلاش می‌کنیم سال آینده این گرایش و نگاه را در جشنواره‌ها تقویت کنیم.»

این جشنواره فقط سر و صدا دارد!

چندی پیش نیز فرج علیپور، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی لرستان که تا به حال بارها در جشنواره‌ها و فستیوال‌های جهانی حضور داشته است، درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: در گذشته گروه‌های زیادی از شهرستان‌ها در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کردند که در همان جا با یکدیگر آشنا و دوست شده و هر زمان که گروهی اجرا داشت، همه به تماشای آن می‌نشستند و بدین ترتیب با موسیقی هم آشنا می‌شدند. ولی امروز می‌بینیم که جشنواره موسیقی فجر دیگر از کیفیت سابق برخوردار نیست؛ زیرا هر آنچه را که هزینه‌بردار بود مانعش شدند و اکنون در جشنواره تنها سر و صدا است که زیاد است. این هنرمند ادامه می‌دهد: در گذشته زمانی که گروه‌های موسیقی در جشنواره حضور پیدا می‌کردند، دستمزد مشخص و قابل قبول‌تری نسبت به اکنون داشتند. ولی در دوره‌های اخیر شرایط به گونه‌ای دیگر شده است. مثلا چندی پیش با خود من برای برگزاری کنسرت در جشنواره تماس گرفتند و بنا بود در یک سالنِ ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره که با ظریفت کامل هم پر نمی‌شود، به اجرا بپردازم و در نهایت درصدی از فروش بلیط را هم به جشنواره بدهم. از این هنرمند درباه پیشنهاد او برای ارتقای کیفیت برگزاری جشنواره سوال می‌کنیم. پاسخ می‌دهد: حرف ما را گوش نمی‌دهند. خیلی سال‌ها گفته‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم ولی هیچ کدام عملی نشد و تکرار دوباره آن حرف‌ها فایده‌ای ندارد. چه بگویم؟ نگویم بهتر است. در پایان از این خواننده پیشکسوت موسیقی لرستان درباره لزوم برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌پرسیم. می‌گوید: نمی‌دانم، شاید برگزاری آن برای سر و صدا کردن لزومی داشته باشد وگرنه که خیلی سوت و کور است، شور و حال قبل را ندارد و اصلا معلوم نیست جشنواره‌ای هست یا نیست. به خصوص از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، مردم دیگر دل و دماغی ندارند، ناراحت هستند و می‌ترسند در سالن‌ها به تماشای اجرای کنسرت بنشینند.

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار شد. این جشنواره پس از یک دوره برگزاری مجازی به علت شرایط کرونا، در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ـ به مناسبت وفات حضرت زینب (س) ـ برنامه‌ای نخواهد داشت و مراسم اختتامیه هم ۲۹ بهمن خواهد بود.

کد خبر: 46986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =