رقابت بر سر «قهرمان»

در روزهای گذشته فیلمبرداری فیلم سینمایی «قهرمان» آخرین ساخته اصغر فرهادی کارگردان محبوب و پر افتخار ایرانی به پایان رسید اما هنوز مشخص نیست که  این فیلم در کدام جشنواره رونمایی خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، اصغر فرهادی تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار که دو بار با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورده است، «قهرمان» فیلم نهم خود را با بازیگران و عوامل ایرانی ساخته است.

در واقع ساخت فیلم قهرمان به‌دلیل شیوع کرونا مدتی با وقفه روبه‌رو شد؛ اما با فراهم شدن شرایط ساخت، فرهادی ترجیح داد در مراحل ساخت خللی وارد نشود و فیلم‌برداری در شیراز انجام گیرد. ضمن اینکه محسن تنابنده، امیر جدیدی و فرشته صدرعرفایی همراه سارینا دختر فرهادی بازیگران «قهرمان» هستند  چند بازیگر بومی از شیراز نیز در این فیلم حضور دارند که یکی از آن‌ها نقش محوری در داستان دارد. گروه تولید فیلم قهرمان پس از پایان فیلمبرداری  برای انجام کارهای فنی فیلم راهی تهران شدند تا مراحل تدوین و صداگذاری انجام گیرد با این حال و  با توجه به وسواس فرهادی در مراحل فنی فیلم‌هایش بعید است «قهرمان» به جشنواره فیلم فجر امسال برسد.

این در حالی است که به تازگی برخی از رسانه‌های ایران، دوستداران سینمای اصغر فرهادی را امیدوار کرده بودند که فیلم «قهرمان» را می‌توانند در زمستان امسال در جشنواره فجر خودمان تماشا کنند. اما شواهد و قراین ماجرا حکایت از این دارند که به احتمال زیاد این فیلم در یکی از دو جشنواره برلین یا کن رونمایی خواهد شد. اصغر فرهادی عادت دارد مخاطبانش را تا لحظه آخر و هنگام اکران فیلم، منتظر نگاه دارد و به این دلیل هنوز معلوم نیست «قهرمان» چگونه فیلمی است و می‌تواند مناسب کدام جشنواره‌ها باشد. با این حال زمان فیلمبرداری «قهرمان» آن را در رادار جشنواره‌های برلین و کن قرار داده است.در واقع بعد از «چهارشنبه‌سوری» فستیوال‌های کن و برلین با هم رقابتی سنگین برای اولین نمایش فیلم‌های فرهادی آغاز کردند که در مواقعی مانند اولین نمایش فیلم‌های «درباره الی» و «جدایی» این رقابت را جشنواره برلین برد و در مورد فیلم‌هایی مانند «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» هم اولین رونمایی فیلم در جشنواره کن صورت گرفت.

در این میان جشنواره برلین را که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، تا حد زیادی می‌توان شکست‌خورده رقابت عنوان کرد. اول اینکه احتمالا «قهرمان» تا یک ماه و نیم دیگر آماده نمایش نمی شود و دومین عامل هم اینکه جشنواره برلین به تازگی اعلام کرده که امسال به شکل همیشه برگزار نخواهد شد (به شکل مجازی در زمستان و البته با حضور تماشاگران در خرداد آینده)، پس می‌توان گفت رونمایی از «قهرمان» را جشنواره فیلم کن خواهد برد این یعنی که اصغر فرهادی برای چهارمین بار در بخش مسابقه کن حضور خواهد داشت. در حقیقت رسانه‌ها نوشته‌اند که اگر در سه ماهی که تا بهار آینده مانده، اوضاع کرونایی دنیا عادی شود و شاهد برگزاری جشنواره کن ۲۰۲۱ در سواحل جنوبی فرانسه باشیم، این امیدواری نیز وجود دارد که «قهرمان» اصغر فرهادی را نیز در آن فستیوال ببینیم.

در هر حال، فرهادی همواره از چهره‌های محبوب جشنواره کن بوده و چند فیلم خود را در این رویداد معتبر رونمایی کرده است؛ از جمله «فروشنده» که در ۲۰۱۶ دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) را برد و «گذشته» و «همه می‌دانند» که در ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ در بخش رسمی حضور داشتند. اگر «قهرمان» تا اوایل بهار ۱۴۰۰ آماده نمایش شود، می‌تواند چهارمین حضور فرهادی در بخش مسابقه کن باشد.

باید منتظر ماند و دید فرهادی که کلکسیون جوایز داخلی و خارجی را دارد، فیلم را مستقیم به جشنواره های الف دنیا می فرستد؟ شاید هم به طور مستقیم اکران شود که اصلا با ادامه موج های کرونا سرنوشت این فرضیه هم مشخص نیست.

کد خبر: 4698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =