اشتغال‌زایی بزرگ وزارت کار و کمیته امداد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نهاد تدوینگر و هماهنگ کننده سیاست‌های اشتغالزا در کشور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و تبیین سیاست‌های کلی حوزه اشتغال و ساماندهی بخش‌های مرتبط با بازار کار با تدوین برنامه‌های راهبردی اشتغال در قالب «زیست بوم ملی اشتغال» اقدامات ایجاد اشتغال گسترده را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، افراد ساکن در مناطق محروم همواره به عنوان بخشی از جامعه که در قالب سطوح پایین درآمدی قرار دارند، علاوه بر مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که منجر به شکل‌گیری و توسعه این مناطق شده است، با شرایط ناعادلانه ایجاد اشتغال در این مناطق و به دنبال این شرایط، عدم توزیع مناسب ثروت روبرو بوده اند.

ایجاد فرصت‌های گسترده شغلی و بسترسازی برای بهره‌برداری افراد از این شرایط برای داشتن شغل مناسب، کسب درآمد و تأمین معیشت در واقع خلاء مناطق محروم در دهه های گذشته بوده است و استمرار این شرایط در طول سالها منجر به مشکلات متعدد از جمله عقب ماندگی اقتصادی و شرایط نامناسب معیشتی و همچنین مواردی مانند مهاجرت نیروی کار برای کسب درآمد شده است.

اشتغال ۵۰۰هزار نفری کمیته امداد در مناطق محروم

شنبه هفته جاری در راستای اجرایی کردن ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم کشور، تفاهم نامه ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و با حضور سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با مبنا قراردادن ارائه آموزش های مهارتی به افراد جویای کار در مناطق محروم امضاء شد.

به گفته «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات و برنامه ریزی های گسترده ای در چارچوب اشتغال در کشور صورت گرفته است که طراحی و اجرای زیست بوم ملی اشتغال کشور یکی از این طرح‌ها است که در این قالب توجه به اشتغال افراد جیوای کار در مناطق محروم کشور نیز دیده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مهم حوزه اشتغال و بازار کار در کشور، «مهارت محوری» است و اشتغال محرومان اولویت اول تمام برنامه های اشتغال و اقتصاد کشور است، تصریح می کند: در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حال حاضر علاوه بر مشاوره های لازم، به اشتغال افراد تحت پوشش کمیته امداد، به توسعه و کارآمدکردن مهارت‌هایی که امکان اشتغال آن وجود نداشته نیز توجه شده است.

وزیر کار همچنین اشاره دارد که کمیته امداد در سال آینده متولی اشتغال ۵۰۰ هزار نفر از افراد کم برخوردار در مناطق محروم است که با نگاه به بازار کار و موضوع «اشتغال کم‌سرمایه‌بر» قابلیت انجام خواهد داشت.

«سید مرتضی بختیاری» رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک کمیته امداد امام خمینی(ره) با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اضافه می کند: افق دید سال ۱۴۰۱ در نهاد کمیته امداد، موجب شکل گیری و ایجاد تعداد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سطح کشور در مناطق محروم شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد خواهد شد.

مناطق محروم نیازمند فرصت‌سازی اشتغال

یکی از عواملی که مناطق محروم را در خصوص بهره مندی از فرلصت های شغلی گسترده و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی باز داشته است، عدم بسترسازی در خصوص جذب سرمایه در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار از طریق حضور و توسعه کارخانجات، کارگاه‌ها و نهادهای درآمدزای اقتصادی است.

به طور طبیعی در صورتی که زمینه لازم و زیرساخت‌های مختلف در منطقه‌ای برای جذب سرمایه و حضور کارآفرینان در شکل گیری و ایجاد فرصت های شغلی وجود نداشته باشد، رشد اقتصادی به عنوان بستر توسعه متوازن در آن منطقه سرعت قابل قبولی نخواهد داشت و در این شرایط است که سیاستگذاری برای توسعه کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی برای بهره مندی افراد ساکن در مناطق محروم از اشتغال ایجاد شده می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبنا قراردادن سیاست های اشتغالزا در قالب طرح زیست بوم ملی اشتغال و توجه و تمرکز بر اشتغال در مناطق محروم کشور و همچنین تدوین و اجرای سیاست های اثرگذار رفاهی در این مناطق، می تواند بستر رشد و توسعه این بخش ها در کشور را از مسیر اشتغال دنبال کند و با اجرایی شدن این تصمیمات، طبیعتاً باید شاهد کاهش آثار مخرب ناشی از سیاست های ناکارآمد رفاهی و اشتغال را در مناطق محروم شاهد خواهیم بود.

کد خبر: 46792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =