دیابت و فشارخون، عامل ۹۶ درصد ازکارافتادگی

معاون طب ‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، خبر از بررسی اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع منجر به ازکارافتادگی در سراسر کشور داد که ماحصل این تحقیقات براساس دموگرافی جمعیتی در سراسر کشور نشان داده است، بیش از ۹۶ درصد ازکارافتادگی ناشی از بیماری‌های دیابت و فشارخون و عوارض این دو بیماری است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر مازیار ایکانی با تأکید بر اینکه تلاش بر این بود تا رویکرد جدید و دکترین «سلامت‌محور» سازمان حمایت و تقویت شد، به انجام تحقیقات انجام شده در حوزه درمان اشاره کرد و افزود: این تحقیقات نشان داد که بیشترین آمار مراجعه به مراکز سرپایی، مربوط به بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون است و بیشترین هزینه دارویی در درمان سرپایی نیز مربوط به خدمات دارویی این بیماران است.

وی اظهار کرد: همچنین معلوم شد، بیش از ۶۰ درصد بستری‌هایی که در مراکز بستری اتفاق می‌افتد، ناشی از عوارض ثانویه و ثالثیه مربوط به تداخل این دو بیماری است که در اثر همپوشانی، عوارض شدیدی را برجای می‌گذارد.

معاون طب‌کار، پیشگیری و کمیسیون‌های تامین‌اجتماعی گفت: کشف این حقیقت، نشان می‌دهد که اگر اقدامات مؤثر در کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها در کل نظام سلامت کشور، به عمل آید، در درازمدت نه‌تنها منجر به افزایش سلامت افراد جامعه می‌شود، بلکه هزینه‌های درمان را نیز کاهش می‌یابد.

شایع‌ترین علت ازکارافتادگی

ایکانی تصریح کرد: با انجام چند پژوهش دیگر ابعاد این دستاورد، بیشتر نمایان شد؛ به این ترتیب که برای نخستین‌بار در سازمان، اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع منجر به ازکارافتادگی را در کشور در هر استان بررسی کردیم و بر اساس دموگرافی جمعیتی متوجه شدیم، شایع‌ترین علت ازکارافتادگی در تمامی‌ استان‌ها به دنبال بیماری‌های ناشی از دیابت و فشارخون و عوارض این دو بیماری ایجاد می‌شود.

وی افزود: برخلاف این تصور که حادثه ناشی از کار علت شایع ازکارافتادگی تلقی می‌شود، به صراحت می‌توان گفت، حادثه ناشی از کار تنها ۳ درصد عوامل ازکارافتادگی را تشکیل می‌دهد و بیش از ۹۶ درصد ازکارافتادگی، ناشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر و حوادث غیر کار است.

کد خبر: 46713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =