پرداخت 100درصد مطالبات پزشکان در قالب نسخه الکترونیک

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، خبر از صدور بخشنامه مبنی بر پرداخت ۱۰۰درصدی پرداخت‌ها به مراکز طرف قرارداد داد و افزود: از این به بعد علاوه بر پرداخت‌ ۹۵ درصد سهم ویزیت پزشکان و ۳۰ درصد پرداخت به داروخانه‌های طرف‌های قرارداد در بستر نسخه الکترونیک به صورت آنلاین تا پایان روز، باقی پرداخت‌ها حداکثر طی ۱۰ روز پس از پایان هر ماه پرداخت می‌شود.

دکتر مصطفی سالاری در وبینار نسخه الکترونیک که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و مدیران درمان سراسر کشور از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از اول آبان امسال این نسخه به طور گسترده در مطب‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و واحدهای پاراکلینیک مورد استفاده قرار گرفته است و همه فعالان عرصه درمان می‌توانند از نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی در این سامانه استفاده کنند. برای همه‌گیری این نسخه از میانه راه عبور کرده‌ایم و باید باقی مسیر را نیز طی کنیم.

وی درخصوص اطلاع‌رسانی درباره استفاده از این نسخه گفت: مخاطب ما بخش درمان جامعه است که از طریق بروشورها و کلیپ‌های آموزشی امکان اطلاع‌رسانی وجود دارد و مردم نیز با مراجعه به پزشکان دارای نسخه الکترونیک می‌توانند بدون دفترچه از خدمات درمانی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: گرچه از نظر فنی آمادگی برای ارائه نسخه الکترونیک وجود دارد، اما مشکلات این طرح همواره رصد می‌شود و در مسیر ارتقای نسخه قرار داریم تا نقایص آن به طور کلی برطرف شود.

سالاری با تاکید براینکه مراکز غیرطرف قرارداد نیز باید برای استفاده از نسخ الکترونیک ترغیب شوند، افزود: زیرا قرار بر این است که اگر نسخه‌نویسی در فضای الکترونیک و توسط پزشک انجام نشود، نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها نمی‌تواند سازوکار پرداخت آنلاین داشته باشد و نسخه‌ای قابل پذیرش است که توسط درمانگر انجام شود و این نوع نسخه‌نویسی را مشمول پرداخت سریع و بدون تشریفات می‌دانیم. در غیر این صورت هزینه نسخ در صف معمول کاغذی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان آمادگی دارد برای ساخت اپلیکیشن‌های درمان با بخش خصوصی به ویژه استارتاپ‌ها همکاری کند، گفت: هدف ما این است که نسخه الکترونیک همه‌گیر شود و تنوع نرم‌افزارهایی که توسط استارتاپ‌ها توسط جوانان تولید می‌شود، می‌تواند در این مسیر مفید واقع شود.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی همچنین ایجاد سازوکار مناسب برای اتصال بیمه‌های تکمیلی به اسناد مورد نیاز برای پرداخت به بیمه شدگان را در قالب نسخه الکترونیک ضروری دانست.

سالاری در ادامه خبر از به‌روز رسانی شدن کدهای دارو داد و افزود: در روزهای آینده کدهای دارو در سامانه نسخه الکترونیک بارگذاری می‌شود.

وی با تاکید براینکه اجرای طرح نسخه الکترونیک در راستای اجرای قانون برنامه ششم برای ارائه خدمات الکترونیک است، اظهار کرد: پرداخت‌های به طرف قراردادها در قالب نسخه الکترونیک به موقع خود انجام می‌شود؛ اما اگر کسی به نسخه الکترونیک نپیوندد، پرداختی‌های کاغذی در مدت طولانی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: آمادگی آن را داریم اگر مراکز درمانی برای خرید تجهیزات خود با مشکلاتی مواجه هستند، پس از مذاکره از طریق پرداخت‌های علی‌الحساب، شرایط خرید تجهیزات را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

سقف دستورات پزشکی توسط استان‌ها نظارت شود

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به میزان رشد نسخ الکترونیک صادر شده در استان‌ها در مقایسه با هفته گذشته افزود: بیشترین رشد مربوط به استان‌ها اردبیل با ۴/ ۹ درصد، آذربایجان‌غربی با ۵/ ۷ درصد و ایلام با ۴/ ۶ درصد بوده است.

دکتر شهرام غفاری در این نشست درخصوص نظارت بر عملکرد پزشکان مبنی بر رعایت سقف مجاز صدور دستورات پزشکی در زمینه پاراکلینیک، اظهار کرد: تا مرحله تکمیل نسخه الکترونیک باید سیاستی اتخاذ شود که امکان کنترل اینگونه دستورات فراهم شود.

وی گفت: برای این منظور لازم است نظارت بر عملکرد پزشکان در اختیار مدیریت درمان استان‌ها قرار داده شود؛ زیرا اگر قرار باشد که این نظارت از طریق ستاد اعمال شود با توجه به کلان‌نگر بودن سیاست‌های ستاد، ممکن است پزشکان کل کشور مشمول محدودیت شده و کلیت طرح زیر سوال رود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان با بیان اینکه برای کنترل خدمات پاراکلینیک دو راه وجود دارد، تصریح کرد: یک راه این است که سقف خدمات توسط ستاد مرکزی اعلام شود تا همه پزشکان از آن تبعیت کنند و برای مثال برای انجام اکوی قلب، ۳۰ اکو درنظر گرفته شده است که در صورت عدول از این مقررات سهم پرداخت آنلاین به پزشک قطع شود و دوم اینکه مسئولیت نظارت برعهده مدیریت‌ درمان استان‌ها گذاشته شود تا چنان‌چه پزشکی بیش از ۳۰ اکو داشته باشد، موارد بررسی و پرداخت‌ها در پایان هر ماه انجام شود.

غفاری با تاکید براینکه موارد و مشکلات نسخه الکترونیک تا زمان تکمیل طرح باید مدارا و مدیریت شود، آمار پیشرفت نسخ الکترونیک هر استان را در مقایسه با رشد داخلی و کشوری برشمرد.

نسخه الکترونیک برای ارتقا پایش می‌شود

مدیر توسعه سامانه‌های درمان شرکت خدمات ماشینی تامین در این نشست ضمن تشریح ساختار نسخه الکترونیک، برخی از مسائل این نسخه را که مورد پرسش مدیران درمان استان بود، بررسی و با ارائه پاسخ‌های لازم تصریح کرد: مسائل نسخه الکترونیک همواره پایش می‌شود تا ارتقا یابد.  

اشکان جمشیدوند با بیان اینکه نسخه الکترونیک در دو بخش نسخه نویسی و نسخه‌پچی در بستر اینترنت و بر اساس راهکارهای برخط طراحی و پیاده‌سازی شده است، افزود: در حوزه سامانه نسخه‌نویسی، برای پزشکان، درمانگاه‌ها، دندان‌پزشکان و ماماها که پیش از این نسخه خود را به صورت کاغذی و روی برگه‌های دفترچه صادر می‌کردند، سامانه‌ای طراحی شده است که این سامانه در بستر «جاوا» دارای بانک اطلاعاتی «اوراکل» است.

وی اظهار کرد: همچنین در بستر نسخه‌پیچی نیز به دلیل اینکه پیش از این داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک از سامانه پرتال معاونت درمان استفاده می‌کردند، درصدد شدیم تا سامانه‌ای را ایجاد کنیم که عملیات نسخه‌پیچی انجام شود.

مدیر توسعه سامانه‌های درمان شرکت خدمات ماشینی تامین، طراحی و معماری سامانه‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی را مبتنی بر بانک اطلاعاتی متمرکز برشمرد و گفت: در این بانک اطلاعاتی به شیوه‌های گوناگونی تزریق اطلاعات انجام می‌شود؛ یک سری از اطلاعات مبتنی بر استانداردها و جداول پایه عمومی مشابه جدول دارویی سازمان غذا و داروست. همچنین برای جدول خدمات پزشکی نیز از ازش نسبی خدمات درمانی وزارت بهداشت استفاده می‌شود. در کنار این موارد، جداول پایه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی از قبیل کد مراکز و فیشیه وجود دارد.

جمشیدوند تصریح کرد: در مجموع، قرارداد و خدمات در تعهد سازمان که با مراکز طرف قرارداد اعم از پزشکان، دندان‌پزشکان، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، مراکز پارکلینیک، مراکز سرپایی و بستری بیمارستان‌ها وجود دارد، به صورت سرویس در داخل عملیات و تراکنش‌های سامانه نسخ الکترونیک کنترل می‌شود.

وی افزود: برای مثال پزشک برای نسخه‌نویسی در حالت کاغذی عکس، مشخصات و تاریخ‌ اعتبار دفترچه را ملاحظه می‌کرد؛ اما در نسخه الکترونیک دریافت اطلاعات بیمار از سرویس اسحقاق‌سنجی سازمان استفاده می‌شود. به این معنا که عکس بیمه‌شده و استحقاق درمان او از سامانه دریافت شده و علاوه بر آن اطلاعات پایه‌ای برای مشاهده سوابق درمانی بیمار از معاونت درمان قابل دسترسی است.

او اظهار کرد: با صدور نسخه الکترونیک، به دلیل برخط بودن، نسخ در داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک سراسر کشور قابل مشاهده و آماده استفاده است. بیمار پس از این مرحله به داروخانه یا مراکز پاراکلینیک مراجعه کرده و با اعلام کد ملی نسخه او انتخاب و جزئیات نسخه نمایش داده می‌شود.

مدیر توسعه سامانه‌های درمان شرکت خدمات ماشینی تامین گفت: همچنین در کنار این اطلاعات، سرویس‌های کنترلی در حوزه نسخه‌پیچی دارو اعم از سقف‌های دوره‌ای مصرف دارو، داروهای یارانه‌ای و ... انجام شده و در نهایت دارو تایید می‌شود. همچنین سهم پرداختی سازمان و فرانشیز بیمار مشخص شده و در نهایت اقلام دارویی تحویل بیمار داده می‌شود.

جمشیدوند با اشاره به قرارداد سازمان با بانک رفاه مبنی بر پرداخت سهم طرف‌های قرارداد به صورت روزانه تصریح کرد: در قالب نسخه الکترونیک، پس از پایان روز عملکرد طرف‌های قرارداد محاسبه شده و بر اساس تعرفه‌ خدمات به پزشکان، دندانپزشکان، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها از طریق سرویس بانک رفاه پرداخت می‌شود. همچنین در نهایت تمامی نتایج سامانه در اسناد پزشکی سازمان نهادینه شده تا موارد بازرسی و کنترل شود.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای مدیران درمان استان‌ها مبنی بر بهبود کارایی نسخ الکترونیک ادامه داد: درحال حاضر سامانه نسخ الکترونیک به صورت مستقیم به ثبت‌احوال دسترسی ندارد و عکس و مشخصات بیمار از طریق سامانه‌های حوزه بیمه‌ای و نامنویسی فراخوان می‌شود. اما دریافت اطلاعات به صورت مستقیم از ثبت‌احوال در دست بررسی قرار دارد.

جمشیدوند همچنین درباره مواردی مانند عدم جستجوی نام دارو به فارسی، رفع محدودیت سقف دارو، تغییر گذرواژه و سایر پیشنهادهای مدیران درمان ضمن ارائه توضیح، گفت: این موارد در دست بررسی قرار دارد تا مصرف دفترچه به صفر برسد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وبینار نسخه الکترونیک با حضور مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، معاون درمان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها، مدیران کل درمان مستقیم و غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی و مدیران درمان استان‌های سازمان از طریق ویدئو کنفرانس با حضور کارشناسان حوزه درمان در سالن کنفرانس سازمان تامین‌اجتماعی برگزار شد.

در این نشست، مسائل مرتبط با نسخه الکترونیک همراه با پیشنهادهایی برای بهبود فرآیند نسخه الکترونیک از سوی مدیران درمان استان‌ها مطرح و بررسی‌های لازم انجام شد. پیشنهادهایی درخصوص لیست شدن مشکلات جزئی مرتبط با نسخ همراه با راهکارهای و تجربیات استان‌ها برای انتقال تجارب، انجام مهندسی معکوس طرح نسخه الکترونیک از سطح جامعه به سمت مدیران، فرهنگ‌سازی حذف دفترچه از طریق رسانه‌های جمعی از جمله راهکارهای مورد نظر مدیران درمان استان‌ها بود.

در این نشست همچنین عملکرد استان‌ها و آمار صدور نسخ الکترونیک از سوی مدیران استان‌ها ارائه شد. علاوه بر آن مسائلی در زمینه استحقاق‌سنجی دفترچه‌های درمان، انعقاد قرارداد با داروخانه‌ها برای همکاری با نسخ الکترونیک، عدم امکان جستجوی دارو به زبان فارسی، پشتیبانی از وب‌سرویس نسخ الکترونیک، پیشنهاد پرداخت‌ به داروخانه‌ها به صورت ماهیانه، عدم امکان پذیرش نسخ دارویی بیمارستان‌های هیات‌ مدیره‌ای، تغییر گذرواژه در بستر اینترنت از جمله سوال‌های مطرح شده از سوی مدیران درمان استان‌ها بود.

کد خبر: 4631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =