تاکید دولت بر استفاده از ظرفیت انجمن‌های کارگری

ضرورت تاسیس تشکلات و انجمن‌های کارگری از زمان شکل‌گیری انقلاب صنعتی در جهان و افزایش اشتغال و ارتباطات گسترده بین کارگر و کارفرما، با تبیین و تدوین قانون کار در کشورهای مختلف دیده شده است و در واقع این نهادهای صنفی کارگری در بخش‌های مختلف بودند که در گذر زمان به تلاش در جهت احقاق حقوق نیروی کار و تعامل با دولت و کارفرمایان در چارچوب قانون کار و روابط کار پرداختند.

به گزارش آتیه آنلاین، وضعیتی که موجب شکل‌گیری و توسعه فعالیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و رفع کننده مشکلات جامعه کار و تولید شده و بستری برای ادامه حضور اثربخش این نهادها در جامعه فراهم می‌کند، ایجاد ارتباط موثر و تعامل آنها در راستای تصمیم‌سازیهای کلان حوزه کار و تولید است.

نگاهی به پیشینه فعالیت این تشکل‌ها در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته، نشان‌دهنده ظرفیت بالای آنها در حل مشکلات در تعامل بین نهادهای کارگری و کارفرمایی و همچنین برقراری ارتباط موثر آنها با نهادهای دولتی و قانونگذاری است.

بهره‌مندی دولت از اندیشه و نظرات تشکل‌های حوزه کارگری و کارفرمایی در در راستای تصمیم‌گیریهای مرتبط با حوزه کار و رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی به عنوان پایه و اساس همگرایی سه ضلع تصمیم گیرنده در حوزه روابط کار، زمینه‌ای برای توسعه و حل مسائل در این حوزه است که با نگاه بخشی‌نگر در حوزه تصمیم‌سازیها امکانپذیر نیست و نیازمند اجرایی شدن تفکر تعاملی در خصوص بهره‌مندی از تجربیات و دانش همه بخش‌های درگیر در حوزه کار خواهد بود.

تاکید وزیر کار بر بهره‌مندی از ظرفیت تشکلات کارگری

«حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در نشست امضای تفاهم‌ نامه اجرایی برنامه ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ضمن تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت و توانمندی انجمن ها و تشکلات کارگری گفت: تا کنون بیش از ۷۱ دستگاه دولتی، حاکمیتی و تشکل‌های مردمی در زیست بوم ملی اشتغال جانمایی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در دامنه زیست بوم ملی اشتغال تاکنون ۲۶ تفاهم‌نامه امضا شده است، بیان داشت: بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها با تشکل‌های مردمی بوده است.

وزیر کار همچنین می گوید: انجمن‌های صنفی کارگران ایران، دارای بیش از ۱ هزار و ۴۰۰ انجمن  هستند. می‌توان در طرح زیست بوم ملی اشتغال از ظرفیت‌های این انجمن، یعنی بخشی از  کارگران متخصصی که هنوز سازماندهی نشده‌اند اما دارای ظرفیت توسعه‌ای هستند استفاده کرد.

عبدالملکی این انجمن را به عنوان یک تشکل بزرگ و مردمی دانست که از همان روزهای نخست فعالیت، همواره یاور و همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های انجمن‌های صنفی، جهت‌دهی به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای، مهارتی و تخصصی است بنابراین می‌توانند بسترهایی برای آموزش‌های مهارتی ایجاد کنند، گفت: هدایت نیروهای متخصص به واحدهای تولیدی از دیگر ویژگی‌های این انجمن‌ها است و این در حالی است که نیروی کار در واحدهای تولیدی و صنوف مختلف مشغول به کار هستند و ظرفیت‌ها را به خوبی شناسایی می‌کنند.

به گفته عبدالملکی با کمک تشکل‌ها، جریان‌های مردمی، پشتیبانی همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد محیط و زیست بوم اشتغال متفاوت در کشور خواهیم بود.

توسعه همکاری با تشکلات کارگری در دستور کار وزارت تعاون

وزیر کار گفته است: در قالب برنامه‌های ارائه شده در راستای هدایت و راهبری این وزارتخانه، توسعه همکاری با تشکل‌های مختلف کارگری، کارفرمایی، بازنشستگان و سایر اقشار مرتبط از اولویت‌های وزارت کار می‌داند.

وی با اشاره به اینکه در قالب برنامه‌های راهبردی-عملیاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم، یکی از مشکلات حوزه روابط کار، عدم استفاده کافی از ظرفیت‌های تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سیاستگذاری عنوان شده است، می‌گوید: این درحالی است که ساختار روابط کار بر اصل سه‌جانبه‌گرایی و همکاری شرکای اجتماعی استوار است.

توسعه تشکل‌ها به شرط تعامل کارگران و کارفرمایان

"علی حسین رعیتی فرد" معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: رشد و توسعه تشکل‌ها در ایجاد تعامل با یکدیگر و همکاری هماهنگ و منسجم در خدمت به جامعه کارگری و کارفرمایی است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا با همکاری نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، در موضوع چندجانبه‌گرایی به وفاق و همدلی برسیم و از بدو مسئولیت سعی کردیم دغدغه‌ها و درخواست‌های همه تشکل‌ها و انجمن‌های عالی را بشنویم و در فضایی از تفاهم و همدلی مشکلات را  رفع کنیم، اضافه می کند: تشکل‌ها چنانچه بخواهند به رشد و توسعه دست یابند باید هماهنگ و منسجم عمل کرده و در شرایطی که جامعه کارگری و کارفرمایی با تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا درگیر است مسائل و مشکلات کارگران را با همدلی و تفاهم پیگیری و رفع کنند.

به گفته وی نگاه وزارت کار همیشه به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در قالب تفاهم و همکاری با یکدیگر است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد به خوبی استفاده کنیم.

آمار تشکلات کارگری و کارفرمایی

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد سازمان‌های فعال در حوزه‌های مرتبط با کارگران و کارفرمایان دارای مجوز فعالیت در سطح کشور افزایش یافته و تازه‌ترین داده‌های آماری وزارت کار در این راستا نشان می‌دهد که در سال گذشته سازمان‌های کارگری، رشد ۵.۵ درصدی داشته و تعداد این سازمان‌ها که با مجوز وزارت کار در حال فعالیت هستند در سال ۱۳۹۹ به ۹ هزار و ۵۸۲  مورد رسیده است.

بر اساس داده‌های مرتبط به فعالیت سازمان‌های کارگری، بیشترین تعداد این سازمان‌ها به ترتیب در استانهای تهران با یکهزار و ۳۸۶، خراسان رضوی با یکهزار و ۱۷۹ و فارس با ۷۹۳ مورد به ثبت رسیده است.

سازمان‌های کارگری و کانون‌های کارگران بازنشسته دارای مجوز قانونی در قالب نهادهایی مانند شورای اسلامی کار، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگری، کانون انجمن صنفی کارگری و نمایندگان کارگران در حال فعالیت هستند.

گفتنی است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۹ هزار و ۵۸۲  سازمان کارگری در سطح کشور فعالیت داشته‌اند که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ رشد ۴۹۹ موردی داشته است و از این بین نماینده کارگران، شورای اسلامی کار و انجمن صنفی کارگری به ترتیب با شش هزار و ۲۰۴، یکهزار و ۹۱۲ و یکهزار و ۳۳۳ مورد، بیشترین تعداد سازمان‌ها و نمایندگان جامعه کارگری را در اختیار داشتند.  

کد خبر: 45816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =