رییس سازمان جنگل ها: بیشترین ارتباط منابع طبیعی با مردم در بخش مرتع است

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مرتع با دامنه پهناور از مهمترین بخش های سازمان جنگل ها محسوب می شود و بیشترین ارتباط و پیوند با مردم چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ اقتصادی و سیاسی در این بخش وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور روز سه شنبه بصورت ویدئو کنفرانس در جلسه کارگروه ملی مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ در استان های زاگرسی که در اصفهان برگزار شد، افزود: سازمان جنگل ها متولی مراتع کشور است و ما وظیفه مرتع‌داری داریم نه دامداری و باید حفظ، احیا و اصلاح خاک و پوشش گیاهی مرتع مورد توجه باشد.

منصور تصریح کرد: مرتع داری تلفیقی با کارکردهای متجانس در دستور کار سازمان است و مرتعدار باید چهار وظیفه اصلی حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری را در مرتعداری مورد توجه قرار دهد و اگر این اقدامات از سوی او انجام نشود از توصیف مرتعداری خارج شده است و در این گونه مواقع رفتار سازمان با اشخاصی که تمامی رسالت ها در مرتع و مرتعداری را انجام می دهد با کسی که در انجام این وظایف کوتاهی نماید متفاوت خواهد بود.

وی تاکید کرد: مرتعدار باید بخوبی توجیه شود که در قبال گرفتن مجوز چرای دام از سازمان، چهار وظیفه خود در حفظ، احیا، اصلاح و توسعه از مراتع را بخوبی انجام دهد.

رییس سازمان جنگل ها همچنین گفت: تخلفات در منابع طبیعی می بایست جنبه پیشگیرانه داشته باشد. ابتدا با توجیه و فرهنگ‌سازی  و سپس اخطار و در صورت عدم تمکین تشکیل پرونده قضایی صورت پذیرد.

منصور تاکید کرد در این زمینه یگان حفاظت منابع طبیعی و دفتر آموزش و ترویج و دفتر حقوقی باید با دفتر امور مراتع هماهنگ شوند.

او خاطر نشان کرد: همکاری تنگاتنگ سازمان امور عشایر با سازمان جنگل‌ها بسیار ضروری است و تامین علوفه توسط عشایر در ایام خشکسالی اثر خود در مراتع را به وضوح نشان خواهد داد.

این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه تصریح کرد: مدیران کل امور عشایر و ادارات کل منابع طبیعی بایستی با هم کاملا هماهنگ شوند زیرا هر یک اگر از وظایف خود عدول کنند این ضعف بر همه جوانب اثر خواهد گذاشت.

منصور همچنین گفت: محوریت استانداران در کارگروه استانی نقش بی بدیلی است و موضوع مرتع به دلیل مسایل اجتماعی به تنهایی از طریق سازمان قابل رسیدگی نیست و باید با همکاری استانداران و دستگاه های مربوطه انجام شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به تفاهم نامه ایجاد شده بین یگان حفاظت و دفتر امور مراتع اشاره کرد و گفت: یگان حفاظت هنگام کنترل کوچ عشایر حتماً باید لباس فرم سازمانی به تن داشته و دارای برگ ماموریت و کارت شناسایی باشد و عشایر باید احراز هویت کنند تا در این مسیر سوء استفاده صورت نگیرد.

مسعود منصور در باره تمدید پروانه چرای افراد متوفی نیز گفت: توراث وقتی معنا پیدا می کند که دامدار در عرصه داشته باشد و تنها زمانی این پروانه انتقال پیدا می کند که وارٍث کار دامداری داشته باشد که البته رعایت این موارد به شکل کامل در بند ۴۸ شیوه نامه اجرایی مرتع آمده است.

بر اساس این گزارش، اتمام ممیزی مراتع تا پایان سال جاری، قرارداد با جوامع محلی، تعاونی ها و دانش آموختگان منابع طبیعی در قالب بند ب ماده ۲۹، تبیین اثر بخشی طرح های مرتعداری در مراتع کشور و بهره برداری ضابطه مند از محصولات فرعی مرتع از دیگر مواردی بود که رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بصورت ویدئو کنفرانس در جلسه  کارگروه ملی مدیریت و کنترل چرای دام تاکید کرد.

کد خبر: 45546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =