وقتی کوهستان بی‌رحم می‌شود

آنچه جمعۀ گذشته در ارتفاعات تهران و در دارآباد و شمیرانات اتفاق افتاد، حادثه‌ای تلخ بود که لذت برف و کوهنوردی زمستانه را از گروه‌های کوهنوردی گرفت و چندین خانواده را داغدار کرد؛ جمعه‌ای تلخ و سیاه.

به گزارش آتیه آنلاین، ارتفاعات تهران همیشه میزبان گروه زیادی از علاقمتدان به کوه و کوهنوردی است؛ از کوهنوردان حرفه‌ای تا علاقمندانی که مناظر طبیعی و سختی آن را تنها دوست دارند و برای تماشا به کوه می‌روند و شاید فقط برای تفریح آنهم تا دامنه جلو رفته و بالاتر نمی‌روند.

گاهی وقتی پای صحبت‌های کوهنوردانی که به‌شکل حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند و سال‌هاست به‌عنوان راهنما، افراد علاقمند بسیاری را به این طبیعت زیبا برده‌اند، می‌نشینید، علاوه بر خاطرات خوب و نشاط‌آور خود از برخی کوهنوردان تازه‌کار و کم‌تجربه گله می‌کنند؛ چراکه آن‌ها در برخی شرایط جوی، کوله‌بارِ کوه بسته و بی‌گُدار دل به کوه می‌زنند، بی‌آنکه متوجه خطری باشند که در کمین جان خود و همراهانشان نشسته است. آن‌ها می‌گویند برخی افراد پس از چند بار کوهنوردی به گمان این‌که دیگر نیاز به راهنما ندارند، گروهی را نیز همراه خود می‌کنند، تیم تشکیل می‌دهند و جان خود را به خطر می‌اندازند و نمی‌دانند کوه همان‌قدر که زیبا و اعجاب‌انگیز است و سخاوتمندانه مناظر روح‌نوازش را در معرض تماشا و لذت کوهنوردان می‌گذارد به همان اندازه و حتی شاید بیشتر، خطرناک و بی‌رحم باشد.

جمعه سیاه ارتفاعات شمال تهران

آنچه جمعۀ گذشته در ارتفاعات تهران و در دارآباد و شمیرانات اتفاق افتاد، حادثه‌ای تلخ بود که لذت برف و کوهنوردی زمستانه را از گروه‌های کوهنوردی گرفت و چندین خانواده را داغدار کرد؛ جمعه‌ای تلخ و سیاه.

سرما، کولاک و ریزش بهمن، کوهنوردان ارتفاعات تهران را روز جمعه ششم دی‌ماه گرفتار کرد. هشت کشته و مفقودی و نیز تعداد زیادی مصدوم نیز نتیجه تلخ این حادثه بود. هرچند که عملیات نجات ادامه دارد و تعدادی از مفقودشدگان هنوز پیدا نشده‌اند. این در حالیست که به گفته برخی شاهدان عینی در دارآباد، جی‌پی‌اس در این منطقه اغلب مشکل دارد و محل دقیقی را از کاربران نشان نمی‌دهد. گفته می‌شود برخی از حادثه‌دیدگان نیز از اختلال در مکان‌یابی جی‌پی‌اس در روز جمعه خبر داده‌اند.

بیشترین حادثه در «کُلکچال» رخ داد

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی به ایرنا گفته است: تا ظهر شنبه، کشته شدن پنج نفر و مفقودی سه تن قطعی شده است. تعداد مصدومان هم با توجه به اینکه بیشتر آن‌ها به‌صورت سرپایی درمان شدند مشخص نیست و در لیست جمعیت هلال‌احمر هم درج نشده است.

زارعی با اشاره به هشدار فدراسیون کوهنوردی درباره بدی شرایط آب‌وهوای کوهستان نیز بیان کرد: شرایط روز جمعه در این سال‌ها استثنایی بود. به‌طورمعمول، سرما و باد شدید در ارتفاعات بالا وجود دارد و فقط کوهنوردانی به آن روبرو می‌شوند که تجربه و تجهیزات کافی دارند؛ اما دیروز سرما و باد در ارتفاع پایین نیز بسیار زیاد بود و به همین دلیل بسیاری از افرادی که فقط گردشگر هستند و آمادگی کافی ندارند غافلگیر شدند. بیشترین حادثه در «کُلکچال» رخ داد که کوه مرتفعی نیست. بیشتر کشته‌شدگان و مفقودین روی گردنه یا بین اردوگاه تا گردنه کلکچال دچار حادثه شدند که در شرایط عادی، منطقه خطرناکی به‌حساب نمی‌آید. افرادی در این مناطق حضور داشتند که تجهیزات کافی نداشتند و به‌صورت انفرادی صعود کرده بودند. این حادثه نتیجه دست‌کم گرفتن کوهستان بود. نکته دیگری هم در این زمینه وجود دارد. از تابستان قابل پیش‌بینی بود که با توجه به تعطیلی مراکز ورزشی به دلیل گسترش ویروس کرونا، بسیاری از مردم برای اینکه ورزش کنند به کوهستان و طبیعت روی می‌آورند. فدراسیون درباره این موضوع هشدار داده بود. در هفته‌های گذشته هم تعداد کسانی که در کوه‌های شمال تهران حضور داشتند بسیار زیادتر از معمول بود. بسیاری از این افراد هم با لباسی که در شهر می‌پوشند راهی کوهستان می‌شوند که نشان می‌دهد به هیچ‌وجه آمادگی و اطلاعات کافی ندارند. وقتی توفان آغاز می‌شود به این نگاه نمی‌کند که شما کوه‌نورد حرفه‌ای هستید یا نه.

تله‌کابین کار خود را به‌درستی انجام داد

او درباره عملکرد تله‌کابین توچال گفت: هفته گذشته ۲ بار از تله‌کابین استفاده کردم و از نزدیک دیدم که مسئولین آن به‌درستی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و ظرفیت سنجی لازم هم برای اینکه چه تعداد از افراد با تله‌کابین به ارتفاع بروند انجام می‌شد. تعطیلی دیروز هم بر اساس قوانین و با توجه به‌سرعت باد بود. تله‌کابین کار خود را به‌درستی انجام داد و بیشترین ایراد از سوی مردمی است که از مناطق مختلف به ارتفاعات صعود می‌کنند، به امید بازگشت با تله‌کابین. نمی‌توانیم از تله‌کابین ایراد بگیریم. شرایط منطقه به‌قدری سخت بود که هلال‌احمر دستور تخلیه منطقه را داده بود و حتی در منطقه‌ای مثل اردوگاه کلکچال به مراجعین اجازه صعود داده نمی‌شد اما متأسفانه مسیرهای صعود قابل‌کنترل نیست. مردم هم توصیه‌ها را نادیده گرفتند و چنین حادثه‌ای رخ داد.

هرکس از منیریه لباس‌های شیک و رنگارنگ خرید، کوهنورد نیست

رئیس فدراسیون کوهنوردی ضمن هشدار درباره دست‌کم‌نگرفتن این ورزش تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و از مردم پول می‌گیرند و آن‌ها را به کوه می‌برند. در یک گروه کوهنوردی حداکثر ۱۲ نفر با یک مربی باید حضورداشته باشند اما در بسیاری از گروه‌ها این موضوع رعایت نمی‌شود. اگر مردم به‌سلامتی خود علاقه دارند باید از طریق باشگاه‌های دارای مجوز کوهنوردی کنند. هرکسی که از منیریه لباس‌های شیک و رنگارنگ خرید کوهنورد نیست. با این شرایط باشگاه‌ها هم دچار مشکل می‌شوند. در حال حاضر اعتماد مردم به فضای مجازی بیشتر از باشگاه‌ها شده است.

جستجوها برای یافتن مفقودین ادامه دارد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز امروز در گفتگو با ایسنا از آغاز عملیات جستجوی تیم نجات ویژه کوهستان آتش نشانی، به همراه هلال احمر خبر داده و گفته است: در پی حوادثی که طی دو روز گذشته در ارتفاعات کوهستان‌های شمال تهران اتفاق افتاد همکاران هلال احمر زحمات زیادی کشیدند و تعدادی از افراد را از زیر بهمن خارج کردند. 

سیدجلال ملکی همچنین یادآور شد: امروز نیز دو گروه کامل از امداد و نجات ویژه سازمان آتش نشانی با امکانات کامل به همراه همکاران در جمعیت هلال احمر به ارتفاعات کلکچال اعزام خواهند شد و بخش‌هایی که احتمال داده می شود افرادی مفقود شده باشند جست‌وجو خواهند کرد.

این در حالیست که مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز امروز از افزایش تعداد تلفات این حادثه خبر داده و گفت: از صبح امروز تلاش برای یافتن دیگر مفقودی‌ها آغاز شد و آمار تلفات حادثه سقوط بهمن ارتفاعات تهران به ده نفر رسیده است.مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران از هموطنان درخواست کرد که اگر عزیزانشان در ارتفاعات تهران بوده و هنوز بازنگشته اند مراتب را به شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر اطلاع دهند.

هفت نکته طلایی کوهنوردی

mounteverest.net هفت نکته‌ای که در هر کوهنوردی باید همواره مدنظر داشته باشد تا طعمه کوهستان نشود را به ترتیب نام‌برده و شرح می‌دهد:

۱- همواره حرف آخر را خودتان در مورد امنیت بزنید

در وضعیت خطرناک نباید به کسی اعتماد کنید. باید تمرین کنید که در تصمیم‌گیری قاطع باشید و در خصوص تجهیزات، اکسیژن و ... خودتان تصمیم‌گیری کنید. هر مقدار که کوهنورد بی‌تجربه‌تر باشد، در اولین تلاش خود به ارتفاع بیشتری صعود خواهد کرد.

۲- مطیع هوا باشید

در صعودهای طولانی برخلاف پیش‌بینی شرایط خوب، هوای بد ممکن است به‌طور غیرمنتظره‌ای رخ دهد. کوه می‌تواند آب‌وهوای خاص خود را ایجاد کند. پیش‌بینی خوب هوا بدون ایستگاه هواشناسی در قله غیرممکن است. برای پیش‌بینی‌های کلی سیستم هواشناسی به آن‌ها اعتماد کنید، اما همیشه به کوه توجه کنید. طناب‌های ثابت را در هر جای ممکن قرار دهید. قطب‌نما را بیاورید، چراغ امنیتی را در اردوگاه تهیه کنید. از هر راه ممکن خطر را به حداقل برسانید. تغییر هوا اغلب سریع است. ممکن است هوا به‌قدری سرد شود که انگشتان دست و پای خود را حس نکنید؛ بنابراین سعی نکنید ناامید شوید و با همین هوای بد باید کنار بیایید.

۳- از طناب سالم استفاده کنید

در صعود عجله نکنید. قبل از صعود طناب‌های خود را چک کنید که پوسیده نباشد. تقریباً سالانه کوهنوردان به دلیل استفاده از طناب قدیمی در هیمالیا می‌میرند. پیچ طناب‌ها را همیشه بررسی کنید. با نفرات زیادی با یک طناب صعود نکنید. بیش‌ازحد به طناب تکیه ندهید. از برآمدگی و پاهای خود در صعودهای شیب‌دار استفاده کنید.

۴- مایعات کافی بنوشید

مشکلات سلامتی در ارتفاعات بالا مانند سردرد، ورم، سرمازدگی، سردرگمی و مواردی ازاین‌دست در اغلب موارد با کمبود آب بدن و عدم وجود اکسیژن ارتباط دارد؛ بنابراین سعی کنید مایعات به مقدار کافی بنوشید تا دچار مشکلات پزشکی نشوید.

۵- خودتان را بشناسید

از چیزی جز خود ترس نداشته باشید. باید در مواقع اضطراری از خود شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین عملکرد خود را اعمال کنید. بسیاری از احساسات، واکنش‌ها و علائم عجیب‌وغریب در ارتفاع رخ می‌دهد. برای مثال بالا رفتن باعث می‌شود مغز شما اکسیژن کمتری داشته باشد و به این اکسیژن کم واکنش نشان دهد.

در شرایط خطرناک، همه ما واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهیم. برخی وحشت‌زده می‌شوند و برخی منطقی هستند. شما چه واکنشی نشان خواهید داد؟

۶- از وسایل اکسیژن و پزشکی کوهستان مطلع باشید

چه مقدار اکسیژن برای صعود موردنیاز خواهد بود؟ این سوال مهمی است که باید قبل از صعود به آن جواب دهید. همچنین باید نکات پزشکی مهم را بدانید تا در صورت نیاز از آن‌ها بهره بگیرید.

۷- دوری از نقاط بهمن خیز

از مناطق بهمن خیز دوری کنید و سعی کنید سریع ازآنجا عبور کنید. همواره به یاد داشته باشید که بهمن قابل پیش‌بینی نیست! و حتی در بهترین هوا ممکن است بهمن تشکیل شود.

برخی آگاهان در این ارتباط می‌گویند در اغلب کشورهای دنیا امکاناتی برای ثبت حرکت کوهنوردان وجود دارد که از طریق آن، اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند. یک کوهنورد در گفتگو با آتیه آنلاین در این باره می‌گوید: در برخی از کشورها، اپلیکیشن و یا سامانه ثبت اطلاعاتی وجود دارد که اطلاعات کوهنوردان در آن ثبت می‌شود؛ آن‌ها وقتی می‌خواهند عازم کوه شوند، مسیر حرکت انتخابی، تعداد نفرات تیم و خیلی اطلاعات دیگر را که لازم است در اختیار مسئولان مربوطه قرار بگیرد را در آن سامانه وارد می‌کنند و به این ترتیب اگر حادثه‌ای برایشان اتفاق بیفتتد، امدادرسانی سریعتر و آسانتر انجام می‌گیرد.

سودابه زیارتی

کد خبر: 4521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =