لاوروف، تهدید آمریکا بر اخراج سفیر روسیه از واشنگتن را بی‌ادبانه خواند

وزیر امور خارجه روسیه، تهدید دولت آمریکا بر اخراج سفیر روسیه از واشنگتن در صورت عدم صدور روادید مسکو برای محافظان سفیر آمریکا را بی‌دبانه خواند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، پیشتر آناتولی آنتونوف سفیرروسیه در آمریکا گفته بود که اگر مسکو شرایط واشنگتن برای صدور روادید برای محافظان سفیر آمریکا را رعایت نکند، وزارت امور خارجه این کشور او را مجبور می کند تا ماه آوریل آمریکا را ترک کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در برنامه رادیو «سخنان مسکو» این تهدید امریکا را بی ادبانه خواند.

به گفته لاوورف مسکو به ایالات متحده پیشنهاد داده است که همه اختلافات بر سر اموال و تعداد پرسنل دیپلماتیک را «به صفر» برساند و  مذاکرات در این زمینه باید در آینده نزدیک انجام شود.

وی همچنین درباره تهدیدهای واشنگتن برای اعمال تحریم ها علیه روسیه در صورت «تهاجم فرضی» این کشور به اوکراین اظهار نظر کرد.

او اظهار داشت: بسته تحریمی مطرح شده از سوی آمریکا، همراه با تعطیلی کامل سیستم های مالی و اقتصادی تحت کنترل غرب است که در  صورت اجرایی شدن معادل قطع روابط روسیه با غرب خواهد بود.

لاوروف تاکید کرد: موضع ما به طور مستقیم به آنها بیان شد و فکر می کنم آنها این را درک می کنند.

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده 

وزیر امور خارجه روسیه، همچنین شرایط این کشور برای به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده لوگانسک و دونتسک توسط مسکو را اعلام کرد.

 لاوروف در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا روسیه هنوز استقلال جمهوری های دونباس را به رسمیت نمی شناسد، پاسخ داد: موضوع به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده لوگانسک و دونتسک (DPR و LPR) باید در چارچوب موضع ما برای وادار کردن کی یف به تبعیت از توافقات مینسک در نظر گرفته شود. پس از آن همه چیز درست خواهد شد.»

وی یادآور شد که «وحدت و تمامیت ارضی» اوکراین در توافقات مینسک ذکر شده است.  

پیشتر «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین گفته بود که به رسمیت شناختن استقلال کشورهای خودخوانده DPR و LPR از سوی روسیه به معنای خروج مسکو از توافقات مینسک است. در ۱۹ ژانویه، ( ۲۹ دی)   نمایندگان حزب کمونیست فدراسیون روسیه به ریاست گنادی زیوگانوف، پیش نویس درخواست تجدیدنظر مجلس را به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در مورد لزوم به رسمیت شناختن جمهوری های خودخوانده دونباس به دومای دولتی تسلیم کردند.  

روسیه خواهان جنگ نیست

لاوروف همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا در چارچوب پیشنهادات روسیه برای تضمین های امنیتی و واکنش غرب به آن، جنگی رخ خواهد داد؛ گفت: اگر به فدراسیون روسیه بستگی دارد، جنگی رخ نخواهد داد. ما جنگ نمی‌خواهیم، ‌اما اجازه نمی‌دهیم به منافع ما بی‌رحمانه حمله شود، اجازه نخواهیم داد که منافع ما نادیده گرفته شود.»

وزارت خارجه روسیه پیش نویس معاهده ای بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین های امنیتی و توافق نامه ای در مورد اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ ( ۲۶ آذر ۱۴۰۰)   ارسال کرد.

در این سند، طرفین متعهد می‌شوند که تمامی زیرساخت‌های موجود برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خارج از قلمرو خود را از بین ببرند، در برنامه‌ریزی نظامی خویشتنداری کرده و اقداماتی را انجام ندهند که امنیت یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهد. در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن)، ایالات متحده و ناتو پاسخ های کتبی خود را به ضمانت های امنیتی پیشنهادی مسکو به روسیه تحویل دادند. آنها در بیانیه هایی اصول خود را در مذاکرات با مسکو بیان کردند.  

کد خبر: 45074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =