لحظات دیدنی در «غیررسمی»

«غیررسمی»، مستندی است با محوریت  دیدارھای غیررسمی مقام معظم رھبری با گروهھای مختلفی از نخبگان فرھنگی، ھنری، ادبی، علمی و اقتصادی که در آن بحثھای دقیقی در ارتباط با مسائل و معضلات کشور به صریحترین شکل ممکن بیان می شود.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از برنامه‌های مستمر رهبری از سال‌های گذشته برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بوده  است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبت‌ها و درددل‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال‌۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه‌ای» برگزار شده است. مؤسسه‌ پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیر رسمی» تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدارهای پنج‌شنبه‌ای» رهبرانقلاب و حاشیه‌های این جلسات پنج شنبه شب گذشته به  روی آنتن رفت.

نخستین قسمت از مجموعه مستند «غیررسمی» اوایل مهر و به عنوان روایتی از دیدار سال 98 راویان دفاع مقدس با ایشان پخش شد، ولی قسمت دوم، درباره مجموعه چندین دیدار بود؛ دیدارهایی با سریال‌سازان تلویزیون، اهالی انیمیشن، مستندسازان جوان، شاعران، نویسندگان، فعالان حوزه کودک و نوجوان، هنرمندان و مبارزان انقلاب، طراحان جوان، گزارشگران و خبرنگاران صداوسیما، فعالان حوزه فناوری نانو و کارگردانان سینما. صحبت‌های ابتدایی مطرح‌شده در این مستند نیز به نوعی معرفی دیدارها بود. خود آقا در این دیدارها می‌گویند بیشتر مشتاق اند بشنوند و مایل نیستند جز چند کلمه‌ای، صحبت کنند.

یکی از بخش‌های قسمت دوم «غیررسمی»، گلایه‌هایی بود که سیروس مقدم کارگردان مجموعه «پایتخت» و مهدی جودی تهیه‌کننده مجموعه «لیسانسه‌ها» درباره مخالف‌ها نسبت به شوخی‌های سریال‌ها مطرح کردند. مقدم گفت سریال‌سازها فقط می‌توانند با موادفروش‌ها و دزدها شوخی کنند، زیرا آن‌ها صنف ندارند و نمی‌توانند اعتراض کنند! در جای دیگری نیز جودی گفت با هیچ کس نمی‌شود شوخی کرد، زیرا به سرعت ناراحت می‌شوند و شکایت می‌کنند. آقا در پاسخ نکته‌ای قابل تأمل را مطرح کردند: «من معتقدم باید شوخی کنید. من به پلیس هم گفتم. چند سال پیش سریالی یا فیلمی بود که نیروی انتظامی [به آن] اعتراض کرده بود. بهشان گفتم بی‌خود اعتراض می‌کنید. به آقایان علما هم سر آن قضیه فیلم «مارمولک» که تبریزی ساخته بود، گفتم که شما به جای این که اعتراض کنید، استقبال کنید. بگویید دستت درد نکند که نشان دادی آدم‌هایی لباس ما را به ناحق می‌پوشند.» ایشان در ادامه با ذکر نکته‌ای درباره شوخی‌ها، تذکر مهمی درباره آن دادند: «من عقیده‌ام این است که شوخی کنیم، منتهی شوخی مودبانه. خلاف حق نباشد و داخلش هتک نباشد.» جودی بلافاصله گفت: «پس ما مجوز گرفتیم» و آقا هم با لبخندی تأیید کردند: «بله، مجوز گرفتید. بروید شوخی کنید»!

توصیه‌هایی که مسئولان باید گوش کنند

یکی از نکات مورد توجه از نگاه کاربران فضای مجازی، پاسخ مقام معظم رهبری به سخنان بهرام عظیم پور، انیماتور و سازنده مجموعه‌های انیمیشنی «سیا ساکتی» است که از ایرادات و سنگ‌اندازی‌ها در کارها انتقاد می‌کند و از رهبر انقلاب می‌خواهد که به مسئولان توصیه کنند هنرمندان را کمتر اذیت و به حرف آن‌ها گوش کنند. مقام معظم رهبری نیز در واکنش می‌گویند: «می‌گویم، اما اگر گوش کنند!» کاربران ایرانی این واکنش را نشان‌دهنده خودبرترپنداری و دنبال سلیقه خود بودن مدیران فرهنگی عنوان می‌کنند.

غیررسمی کی رسمی شد؟

کارگردان مستند غیررسمی درباره زمان رسمی شدن ساخت مستند غیررسمی چنین می‌گوید: «ایده ساخت این مجموعه مستند از اسفند 97 جدی شد و صحبت‌های اولیه انجام شد و طراحی سناریو و طراحی فرم کار به نتیجه نهایی رسید. البته دیدارهای غیررسمی رهبری همواره در سال‌های گذشته استمرار داشته اما از همان سال 95 به این طرف به عنوان جلسات پنجشنبه‌ای معروف شد. این جلسات ابتدا در پاییز و زمستان و پنجشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا بود و کم‌کم به جلسات دائمی هر پنجشنبه با اهالی علم و فرهنگ بدل شد اما هیچ‌گاه رسانه‌ای نمی‌شد و تنها افراد حاضر در جلسات گاهی حاشیه‌نویسی‌هایی درباره این جلسات منتشر می‌کردند.»

او می گوید:اگر من بخواهم توصیف کنم این مجموعه مستند را؛ تلاش ما این بود که بتوانیم یک قدم نزدیکتر بشویم به تصویر واقعی رهبر انقلاب و بتوانیم یک قدم به شناخت واقعی ایشان نزدیک شویم. در دنیا هم همینطور است. به شخصیت‌های سیاسی درجه یک کشورهای دیگر هم که نگاه می‌کنیم هر چقدر سطح و جایگاه آن شخصیت بالاتر است از آن طرف هم خیلی از جلسات و پیگیری‌ها و ملاقات افراد طبیعی است که منتشر نمی‌شود و بخشی از دیدارها منتشر می‌شود. در مورد رهبر انقلاب هم همینطور است.

کد خبر: 4473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =