زیست بوم ملی اشتغال با اولویت ظرفیت مناطق

در راستای اهداف طرح زیست بوم ملی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولید از منظر اشتغال و با اولویت توانمندیها و ظرفیت های مناطق مختلف کشور دیده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در قالب سیاست های زیست بوم ملی اشتغال نگاه صرفاً اقتصادی به موضوع تولید برداشته شده و اشتغال به عنوان پایه اساسی تولید مدنظر قرار گرفته است.

این طرح در واقع طرح مصوب ستاد ملی اشتغال در قرارگاه رفاه مردم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در آن اولویت اشتغال‌ متناسب با مزیت‌های ملی، محلی و منطقه‌ای و مبنا قرارگرفتن تعاملات و فعالیت های کسب و کار جوامع محلی است که در این طرح، توجه و تمرکز بر تولیدات با اشتغالزایی بیشتر مورد تمرکز قرار گرفته است.

همچنین ایجاد هماهنگی، همدلی و همفکری دستگاه‌های متولی اشتغال در قالب یک نظام واحد به نام «زیست بوم ملی اشتغال» شکل گرفته  است که در این راستا، بخش دولتی کار حاکمیتی انجام می‌دهد، بخش عمومی غیر دولتی کار توسعه‌ای و بخش خصوصی نیز کار عملیاتی رابرعهده دارد.

با توجه به تعاریف درنظر گرفته، زیست بوم ملی اشتغال مدلی برای تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف جهت ایجاد اشتغال در سطح کشور است که در این خصوص ۲۶ توافقنامه برای مشخص کردن وظایف دستگاه‌ها تنظیم شده تا براساس آن یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ تحقق یابد.

گفتنی است که تکمیل زنجیره ارزش و نسبت اشتغال و تولید و همچنین بهبود وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته از دیگر کارکردهای زیست بوم ملی اشتغال به عنوان سیاستگذاری مرتبط با ایجاد اشتغال در کشور است که متضمن دو بخش می شود که یکی روش‌های ایجاد اشتغال و بخش دوم هماهنگی‌هایی است که باید بین دستگاه‌های مختلف روی دهد.

بر اساس برنامه ریزی های مندرج در زیست بوم ملی اشتغال، دو گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته به عنوان مخاطب درنظر گرفته شده و هدف این است که برای افراد بیکار شغل ایجاد شده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته بهبود یابد که در این خصوص دستگاه‌های دولتی مباشرت کار تولید و اشتغال انجام نمی‌دهند بلکه زمینه را برای بخش خصوصی تسهیل می کنند.

در دولت سیزدهم به مساله اشتغال و تولید توجه شده و زیست بوم ملی اشتغال الگو و چارچوبی برای اشتغال درنظر گرفته شده است که در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم رونمایی شد و در این زیست بوم، ۷۱ دستگاه در کنار هم قرار دارند تا اهداف اشتغال را محقق کنند.

زیست بوم ملی اشتغال و ایجاد یک میلیون ۸۵۰ هزار شغل

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: برای منابع زیست بوم ملی اشتغال، ۳۲ هزار میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای و ۱۶۰ میلیارد تومان هم تسهیلات درنظر گرفته شده است و این سیاست‌ها برای تحقق هدفگذاری یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی از شهریور ماه امسال تا شهریور ماه ۱۴۰۱ ایجاد تدوین شده است.  

به گفته عبدالملکی ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و در اولویت هستند اما برای آن‌هایی که اشتغال ناپایدار و غیر رسمی دارند هم باید برنامه‌ریزی شود. دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ناامید از کار داریم که اگر چرخ اشتغال به گردش در بیاید متقاضی کار می‌شوند.

وزیر کار در جلسه‌ی دوم شورای عالی اشتغال درباره اقدامات دولت سیزدهم برای اشتغال گفت: فعالیت زیست بوم ملی اشتغال، ایجاد ۲۱۵ هزار فرصت شغلی جدید طی ۳ ماهه پاییز۱۴۰۰ در سامانه رصد، توافق با ۲۶ دستگاه‌ها برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل طی ۱۸ ماه از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اشتغال است.

عبدالملکی اضافه می کند: بر اساس آمار خالص، بیمه شدگان تامین اجتماعی ۱۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است، با این حال ۷ الی ۸ میلیون مشاغل غیررسمی در کشور به ثبت رسیده که بیمه ندارند و تا زمان تکمیل زیست بوم اشتغال، اتکای ما برای نرخ بیکاری بر داده‌های مرکز آمار است.

اشتغال مناطق بر اساس آمایش سرزمینی

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: زیست بوم اشتغال کشور طراحی شده تا با استفاده از این ظرفیت و آمایش سرزمینی اشتغال مورد نظر و موثر در هر شهرستان و استان با توجه به اولویت‌های منطقه‌ای حاصل شود.

علی‌حسین رعیتی‌فرد در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فارس با اشاره به اینکه این وزارتخانه ابردستگاهی است که در حوزه‌های مختلف وظایفی داشته و فعالیت گسترده‌ای دارد، اضافه می کند: بیش از ۱۱ میلیون نفر از جامعه بیمه شده کشور که با افراد تحت تکفل جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر  جزء جامعه هدف خدمات این وزارتخانه‌اند و خدمات‌رسانی درست این وزارتخانه سرمایه اجتماعی را افزایش و عدم خدمات‌دهی مناسب به شدت نارضایتی در جامعه دامن خواهد زد.

به گفته وی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم ارائه خدمات در حوزه اشتغال است و پیگیری ویژه برای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در مسیر ایجاد اشتغال دستورکار اصلی شورای عالی اشتغال کشور است تا اشتغالزایی مدنظر دولت سیزدهم محقق شود.

رعیتی فرد معتقد است که یکی از راهکارهای اصلی تحقق عدالت اجتماعی تنظیم درست روابط کار است و با تنظیم درست روابط کار به نحوی که نه کارگر و نه کارفرما متضرر شود می تواند سرمایه اجتماعی را تقویت و به دغدغه نیروی کار و کارفرمایان نیز پایان داد.

طرح‌های اشتغالزایی نیازمند سیاستگذاری بلندمدت

اساسی‌ترین برنامه دولت در قالب سیاست‌های اشتغالزایی به ایجاد فرصت‌های شغلی میلیونی در چهار سال تصدی دولت، در قالب زمینه‌سازی برای ایجاد چهار میلیون شغل معرفی شده است و در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه‌ها در راستای ایجاد اشتغال و موضوعات مرتبط برنامه‌ریزیهای گسترده‌ای داشته است که در قالب برنامه‌هایی مانند زیست بوم ملی اشتغال، سامانه‌های فعال سیاست بازار کار، سامانه جامع کاریابی و برخی دیگر از اقدامات دیگر اجرایی شده است.

با نگاه به سیاست ها و برنامه های بلندمدت وزارت کار در خصوص ایجاد شغل که ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی در طول دوره چهارساله دولت را شامل می شود، اجرایی کردن سیاست های اشتغالزایی نیازمند تدوین طرح های اشتغالزا در قالب فعالیت های دولت با کمک بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار و کارآفرین است.

کد خبر: 44339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =