تعاونگران راحت‌تر وام می‌گیرند

یکی از مسائل و مشکلاتی که در خصوص ارائه تسهیلات موردنیاز جامعه کار و تولید و فعالیت‌های اقتصادی به عنوان مانع مطرح می‌شود، شرایط سخت ضمانت تسهیلات و قوانین پیچیده بانک‌ها در خصوص ارائه وام‌های مختلف به تولیدگران است.

به گزارش آتیه آنلاین، البته با نگاه به اینکه صنعتگران و فعالان جامعه تولید و سرمایه‌گذاران در قالب کارآفرینی نیازمند تسهیلات با بهره‌های بانکی پایین و در دسترس هستند و دولت‌ها برای حمایت از تولید و اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی باید تسهیلات ارزان قیمت و با شرایط آسان را در اختیار تولیدکننده قرار دهند، اصل موضوع ضمانت تسهیلات بانکی در واقع یکی از آسیب ها و موانعی به شمار می رود که حتی در مواردی بدلیل سخت گیری های فراوان موجی تغییر جهت فکری سرمایه گذار از اصل کارآفرینی به سمت و سوی دیگر شده است.

طبیعتاً زمانی که بسترهای لازم جهت جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت کارآفرینی در کشور در بخش‌های مختلف از جمله سیاست‌های حمایتی در قالب تسهیلات فراهم نباشد، امکان حضور و استمرار سرمایه در بخش تولید کاهش پیدا می‌کند و به تبع شرایط موجود، فعالان تولیدی و اقتصادی به سمت دیگر حوزه های پولساز تمایل پیدا می کنند و در این شرایط امکان اشتغالزایی و رونق بیشتر تولید از بین خواهد رفت.

بخش تعاون به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد کشور که در قانون اساسی سهم ۲۵ درصدی برای آن در نظر گرفته شده است، با توجه به ظرفیت ها و توانمندیهای گسترده در صورتی می تواند ایفای نقش کافی و اثربخش داشته باشد که علاوه بر حمایت های قانونی و بسترسازی برای گسترش و توسعه فعالیت در حوزه های مختلف تولیدی و خدماتی، تسهیلات بانکی لازم با شرایط آسان در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا در حوزه تعاون

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون از اعلام آمادگی این صندوق برای اجرایی‌ کردن دستور رئیس‌جمهور در زمینه ضمانت آسان برای اعتبارات خرد تعاونی‌ها خبر داد.

«مهدی حسین‌نژاد» در نشست شورای معاونین و مدیران صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با ارائه گزارشی، آمادگی این صندوق را برای تامین ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا به‌صورت زنجیره، خوشه و اعضای تعاونی‌ها، با تاکید بر اعتبارسنجی نوین اجتماعی و با ضمانت زنجیره‌ای اعلام کرد.

به گفته وی افراد روستایی و دهک پایین جامعه در این طرح می‌توانند به‌صورت ضربدری (متقابل) ضامن هم شوند تا بتوانند به راحتی اعتبارات در نظر گرفته شده از طرف دولت را جذب کنند. همچنین براساس اساسنامه، صندوق می‌تواند حداکثر ۳۰ درصد خدمات خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی اختصاص دهد و بر این اساس صندوق در نظر دارد بخشی از منابع خود را برای تسهیل در جذب اعتبارات اشتغالزایی خرد به منظور توزیع عادلانه ثروت و عدالت‌گستری به افراد دهک پایین جامعه اختصاص دهد

 وی تصریح کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، ضمن تامین ضمانت‌های لازم برای شرکت‌های تعاونی در دولت سیزدهم، برای تامین مالی جمعی و رتبه‌بندی تعاونی‌ها برنامه‌هایی در دست اقدام داشته که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

تاکید بر تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات تعاون

پیش از این معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  از تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات تعاونی‌های اشتغالزا خبر داده بود.

"مهدی مسکنی" در خصوص خط اعتباری تسهیلات اشتغالزایی تعاونی‌ها می‌گوید: این خط اعتباری، تکمیل کننده زنجیره ارزش، توسعه عمران شهرستان، مسکن، زنان، تعاونی های برتر ملی، استانی و مصوب سفرهای استانی و ... از طریق بانک توسعه تعاون فراهم شده است و با هماهنگی انجام شده با نهادهای مالی بخش تعاون، تسهیلات مذکور با در نظر گرفتن حداکثر تسهیل و تسریع  قانونی در اختیار طرح های واجد شرایط قرار خواهد گرفت و نرخ سود تسهیلات مذکور بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار بوده و درصدد هستیم یارانه مناسبی را از محل ردیف شکل گیری و توانمندسازی تعاونی ها برای هر نوع از تعاونی ها فراهم سازیم.

 وی شرط اصلی برخورداری طرح ها از یارانه پیش بینی شده را به بهره برداری رسیدن طرح و تحقق تعهد اشتغال و مصرف صحیح تسهیلات مطابق طرح ارائه شده عنوان کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون سعی شده که حتی الامکان تسهیل قانونی در تامین وثایق و تضمینات مورد نیاز تسهیلات  برای تعاونی های واجد شرایط فراهم شود.

مسکنی اولویت در اعطای تسهیلات را تعاونی های تولیدی، دانش بنیان، دارای عضو تحت پوشش سازمان های حمایتی و طرح های مستقر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، با پیشرفت فیزیکی و عضو شاغل بیشتر و یا سرانه تسهیلات کمتر به ازای ایجاد هر شغل عنوان کرد.

معاون تعاون وزارت کار همچنین اضافه می‌کند: با هماهنگی و همراهی به وجود آمده و ابلاغ شیوه نامه مربوطه، تا پایان سال جاری طرح های واجد شرایط شناسایی و به بانک معرفی و فرآیند پرداخت تسهیلات توسط بانک انجام پذیرد و انشالله ثمره و دستاورد این تسهیلات را در هفته تعاون سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنیم.

دستور رییس جمهور در تسهیل ضمانت وام

چندی پیش سخنگوی دولت با اشاره به دستورات پنج‌گانه امروز رییس‌جمهور برای اصلاح مقررات بانکی در جهت پرداخت آسان تسهیلات به مردم گفت: احتمالاً نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان تغییر خواهد کرد.

علی بهادری جهرمی در تشریح جزئیات نشست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تیم اقتصادی دولت و مدیران ارشد بانک‌های دولتی و خصوصی و دستورات رییس‌جمهور برای اصلاح نظام بانکی گفت: یکی از خبرهای خوش این است که با دستور رئیس جمهور احتمالاً نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان تغییر می‌کند.

سخنگوی دولت همچنین توضیح داد: رییس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند و کارمندان و حقوق بگیران ثابت دولت می‌توانند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامشان قرار دهند.

آیت‌الله رئیسی در این نشست بر لزوم سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای، تسهیل پرداخت وام به مردم و اعتبارسنجی در ارائه تسهیلات خُرد به آنها به‌جای وثیقه و ضامن و همچنین استرداد سود مازاد دریافتی از مردم، واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملیک شده توسط بانک‌ها و راه‌اندازی یا واگذاری سریع واحدهای تملک شده تولیدی تأکید کرد.

کد خبر: 44147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =