مشاغل خانگی منتظر حمایت تسهیلاتی باشند

مشاغل خانگی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ بازار کار با قابلیت‌های مختلف مانند کم‌سرمایه‌بر بودن و بازدهی زودهنگام می‌تواند در صورت بسترسازی دولت برای حمایت‌های تسهیلاتی و قانونی و برقراری ارتباط فعالان این نوع مشاغل با کارخانجات برای سفارش‌گیری و ارتباط کاری و همچنین بازار فروش کالا درصد قابل توجهی از اشتغال و سرمایه بازار را جذب کند.

به گزارش آتیه آنلاین، در واقع هزینه پایین برای راه اندازی و استمرار اشتغال و بهره وری بالا در قالب مشاغل خانگی می توانند با تکیه بر حمایت های تسهیلاتی در راستای توسعه اشتغال و تولید گام برداشته و این بخش از بازار کار به عنوان حوزه توانمند در تولید و اشتغال نقش قابل قبول داشته باشد.

بسیاری از مشاغل خانگی در قالب فرصت های شغلی مهارت محور تعریف می شوند که حتی با صرف سرمایه اندک قابل راه اندازی و آغاز به کار است و استفاده از فرصت های اشتغال در خانه به جهت ایجاد اشتغال و فعالیت تولیدی  و خدماتی قابلیت ایجاد تعادل نسبی در بازار کار را در حوزه عرضه و تقاضا خواهد داشت.

استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبلغ ۱۶۰هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی و امور اشتغال محور در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است.

عبدالملکی می گوید: در حوزه مشاغل خانگی و خرد، دنیا به این سمت رفته و بار اشتغال را از این طریق مرتفع کند اما  متاسفانه در کشور ما بیشتر به مشاغل صنعتی سرمایه بر تاکید داریم.  

وی معتقد است که در دو لت سیزدهم  می خواهیم از ظرفیت مشاغل کم سرمایه مهارت محور استفاده کنیم.

وزیر تعاون با بیان اینکه مشاغل یاد شده مشاغل کم سرمایه بر و مهارت محور هستند، تصریح کرد: اگر حوزه مهارت محوری و مهارت آموزی را  توسعه و ترویج دهیم، می توانیم مشاغل زیادی با سرمایه کم ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مشاغل نوین هم رو به رشد و پیشرفت هستند، اظهار داشت: براین اساس آینده کشور ما از لحاظ ایجاد اشتغال برای جوانان از جمله مشاغل خانگی و کم سرمایه مطلوب است.  

وزیر کار همچنین در دومین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: در این جلسه مصوب شد تا ظرف سه روز کاری باید تایید یا رد مجوز مشاغل خانگی صادر شود و در غیر اینصورت سیستم به صورت خودکار مجوز صادر خواهد کرد.

عبدالملکی همچنین اضافه کرد: سرمایه و منابع مالی کم از خصیصه های مشاغل خانگی است و با نگاه دینی به جهت خانواده محور  بودن مشاغل خانگی، دارای مزیت مضافی هستند.

وی افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته حتی تا ۲۰ درصد از اقتصاد و اشتغال به مشاغل خانگی اختصاص دارد.

وزیر کار ادامه داد: شرکت های بزرگ بخشی از زنجیره ارزش را به خانه منتقل می کنند و این در واقع بازی برد - برد است و فرصت مناسبی برای شاغلان خانگی و کارگاه ها است.

عبدالملکی افزود: مسائل مختلف و مشکلاتی هم هست که منجر به کندی حرکت مشاغل خانگی شده است و قابل قبول نیست که در طول ۵ سال فقط ۲۴۰ هزار شغل را در این حوزه ایجاد کرده باشیم.

 تدوین حمایت‌های مالی برای مشاغل خانگی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سفر به استان هرمزگان از تدوین حمایت های مالی برای بازسازی مشاغل خانگی در کشور خبر داد.

محمود کریمی بیرانوند توسعه مشاغل خانگی را یکی از بهترین مسیرهای پیشرفت، افزایش شغل، مهارت، انگیزه و پایداری خانواده ها دانست و گفت: توسعه مشاغل خانگی در قالب فعالیت های وزارت کار در راس امور و سیاست گذاری ها قرار دارد.

وی می گوید: حمایت های مالی برای بازسازی مشاغل خانگی در حال تدوین  و  برای ابلاغ به سراسر کشور آماده است و با تزریق تسهیلات مالی، این کسب و کارها جانی دوباره می‌گیرند.

کد خبر: 43615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =