جشنواره فیلم پرواز فردا آغاز می‌شود

دبیر علمی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز گفت: برگزاری پنجمین دوره جشنواره از فردا ۲۲ دی ماه کلید می خورد و در مدت سه روز متوالی مجموعه برنامه‌های اکران فیلم‌های منتخب، نشست‌های تخصصی و هنری و آیین پایانی جشنواره برگزار خواهد شد.  

فتانه امیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به ایده و انگیزه بنیان جشنواره پرواز عنوان کرد: معمار اردستانی همسرم با سی سال سابقه مدیریتی در مجتمع های نابینایان و خودم به عنوان مدرس و معلم و پژوهشگر پس از بازنشستگی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی به منظور ارایه خدمات آموزشی و تخصصی به کودکان و افراد دارای معلولیت نخستین آموزشگاه علمی و تخصصی ویژه دانش آموزان دارای معلولیت و اختلالات بیش فعالی، یادگیری و اوتیسم و... را در تهران در سال ۱۳۹۰ تاسیس کردیم و همین بستر آموزشی فرصتی برای ما فراهم آورد که در سال ۱۳۹۱ با بهره‌گیری از متدها و طرح های نوین آموزشی، هشت دانش آموز نابینا و چند معلولیتی را با آموزش محاسبات ریاضی، لپ تاپ و زبان انگلیسی آنها را برای رقابت در نوزدهمین مسابقات بین المللی محاسبات ریاضی در کشور مالزی آماده کنم و با پشتوانه هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی دانش آموزان مدنظر دراین رقابت ها شرکت کردند و ۳ دانش آموز نابینای ما در رقابت با ۵ هزار دانش آموز رتبه اول دنیا را کسب کردند.
ایده بینانگذاری جشنواره فیلم پرواز 
وی موفقیت دانش آموزان معلول ایران در این مسابقات در جلب حمایت معنوی و تشویق های یونسکو موثر دانست و افزود: موفقیت دانش آموزان ما مورد توجه خانم استر کیش لاروش نماینده دفتر منطقه ای یونسکو  قرار گرفت و ایشان با اطلاع از فعالیت‌های تخصصی ما در ارایه راهکارها و متدهای آموزشی از من به عنوان نماینده ایران در بزرگترین و مهم ترین مجمع جهانی کنفرانس بین المللی دهلی دعوت کرد و حضور چهار روزه‌ام در این مجمع باشکوه فرصت مغتنمی برای آشنایی با پژوهشگران بزرگ دنیا فراهم کرد که اتفاقا ایده برگزاری جشنواره پرواز نیز از حضور در این مجمع کلید خورد چرا که یقین داریم با بهره‌گیری از قدرت و اثرگذاری بالای  فیلم و سینما می توان مسایل و مشکلات معلولان را در روایت تصویری زیبایی به مردم و جامعه بنمایانیم.

جشنواره فیلم پرواز فردا آغاز می‌شود

امیری ادامه داد: دریافت مجوز برگزاری جشنواره بین المللی فیلم پرواز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در معیت همسرم پیگیری کردیم و اولین دوره از جشنواره را با دعوت و حمایت معنوی نماینده منطقه یونسکو در سال ۱۳۹۴ در برج آزادی برگزار کردیم.
«پرواز»، جشنواره تخصصی فیلم با محور معلولیت
وی در معرفی داوران جشنواره اول گفت: شهاب حسینی، کیانوش عیاری و خسرو معصومی از هنرمندان بنام و برجسته ایرانی داوران جشنواره اول بودندو در این دوره از جشنواره از دختر نابینای ۱۰ ساله مولف سه کتاب تقدیر شد و آیین افتتاحیه، کارگاه های تخصصی و اکران فیلم ها در سه روز متوالی  (۱۲-۱۰ آذر) نیز برگزار شد.
دبیر علمی جشنواره پرواز افزود: کتایون ریاحی، محمدرضا فروتن، شجاع نوری، لاله اسکندری و تعداد دیگری  از هنرمندان عزیز کشورمان داوری جشنواره دوم را به عهده داشتند در این دوره نیز از پرویز پورحسینی به عنوان پیشکسوت سینما و اصغر شاهوردی به عنوان هنرمند دارای قطع نخاع تقدیر شد و علاوه بر برگزاری مراسم افتتاحیه، اکران فیلم و کارگاه‌ها، نمایشگاهی از صنایع دستی یکی از یک هنرمند دارای معلولیت در مدت سه روز در حاشیه محل برگزاری جشنواره در خانه هنرمندان برپا شد.  
امیری دوره سوم را یکی از باشکوه‌ترین دوره جشنواره خواند و گفت: داوران این دوره هدیه تهرانی، ویشکا آسایش، رزاق کریمی، روانبخش صادقی و جابر قاسمعلی و تعداد دیگری از هنرمندان و صاحبنظران از جمله دکتر نوابی نژاد، دکتر کمالی، پروفسور پارسا و ... بودند.
وی خاطر نشان شد: در هر دوره از جشنواره نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد و ۳۰  تا ۴۰ اثر برجسته و منتخب در مدت سه روز  اکران می شدند و شش کارگاه تخصصی و هنری نیز در هر دوره برگزار شد و دبیری سه دوره اول  جشنواره را خودم عهده دار بودم و بابک نوری و شرف الدین دبیران دوره چهارم  و پنجم هستند و در دوره چهارم و پنجم خودم دبیرعلمی و داور تخصصی جشنواره هستم.
امیری افزود: دوره چهارم جشنواره از پیشکسوتان حوزه سینما دارای معلولیت ناشی از کهولت سن از جملهفردوس کاویانی، جمشید مشایخی، ژاله علو، محمدعلی کشاورز، قاضی مرادی و حاجیان تقدیر شد و کتایون ریاحی، علی رویین‌ تن، اصغر همت، شاهد احمدلو، شهره سلطانی و خودم داوری ۴۸۰ اثر رسیده به دبیرخانه را عهده دار بودیم.
دبیر علمی جشنواره پرواز تاکید کرد: فعالیت دبیرخانه جشنواره پنجم بعد از یک سال وقفه به جهت شیوع کرونا از ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و شهریورماه سال جاری با دریافت مجوز این دوره از جشنواره فعالیت رسمی دبیرخانه شروع شد و در آیین گشایش این دوره از جشنواره در آذرماه سال جاری به موازی رونمایی از پوستر جشنواره و هشت کتاب تالیفی در حوزه معلولیت، از سعید بخشعلیان فیلمساز و کارگردان جانبازی که بینایی شان را بر اثر جنگ از دست داده است تقدیر شد.  
 ۱۷۰۰ اثر دریافتی از سراسر جهان
وی دریافت آثار بسیار بالا را یکی از امتیازات برجسته دوره پنجم جشنواره خواند و تاکید کرد: خوشبختانه این جشنواره با وجود تخصصیی و محدودیت دایره سوژه ای آن با استقبال بی نظیری مواجه شده است و دبیرخانه جشنواره ۱۷۰۰ اثر از بیش ۱۰۰ کشور دنیا  را دریافت کرده است.
امیری ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات بسیارمهم، موثر و منحصر به فرد این جشنواره حضور داوران دارای معلولیت است که در دوره های پیشین حدود ۴۰ داور دارای معلولیت مشارکت داشتندو امسال نیز از ۱۹ نفر از افراد دارای معلولیت دعوت شد که با بهره گیری از فضای مجازی و با حفظ کپی رایت آثار در اختیار آن ها قرار گرفت که در منزل و محل کارهایشان آثار را مورد داوری قرار دهند و پس از اتمام داوری، قطعنامه هایی نیز صادر کرده اند و امروز هر یک از این داوران نظر نهایی‌شان  را در مورد پنج اثر از بین آثار منتخب به دبیرخانه اعلام می کنند و لیست منتخبان نهایی مشخص خواهد شد.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پرواز از فردا ۲۲ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه آغاز می شود و با برگزاری آیین پایانی آن در عصر روز جمعه (۲۴ دی ماه ۱۴۰۰) به کار خود پایان می دهد.  

جشنواره فیلم پرواز فردا آغاز می‌شود

کد خبر: 43201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =