نامه صالحی امیری به رییس کمیته المپیک چین

رئیس کمیته ملی المپیک در نامه‌ای خطاب به همتای چینی خود نوشت که تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن توسط آمریکا نمونه بارز استفاده ابزاری از رویداد المپیک برای دستیابی به مقاصد قدرت طلبانه، افزایش تنش‌ها و ترویج استبداد در جهان است.

به گزارش آتیه آنلاین، سیدرضا صالحی امیری در بخشی از این نامه به ژونگ ون گو  که امروز (یکشنبه) در تارنمای کمیته ملی المپیک منتشر شده است با اعلام حمایت ایران از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ نوشت: بیانیه دولت آمریکا و تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲، اقدام خصمانه و دخالت آشکار جهت تضعیف روند برگزاری این بازی‌هاست که بیانگر موضع گیری آن دولت و برخی کشورهای همسو به منظور منتسب کردن تحریم‌ها و تعمیم آن به بازی‌های المپیک زمستانی است.

تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن و حضور نیافتن مقامات سیاسی ایالات متحده، شرکاء و متحدان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این بازی‌ها، نمایانگر افزایش تحریم‌های مستبدانه آمریکا با هدف ایجاد اخلال، نیل به خواسته‌ها و اهداف شوم آن دولت است. 

اقدام عامدانه و جانبدارانه دولتمردان آمریکا بیانگر سوء استفاده از جنبش المپیک به منظور آسیب رساندن و کمرنگ کردن حلقه اتحاد ملت‌ها است که نظیر آن در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ نیز رخ داد. تحریم دیپلماتیک اخیر این بازی‌ها از سوی دولت آمریکا نمونه بارز استفاده ابزاری از رویداد المپیک برای دستیابی به مقاصد قدرت طلبانه، افزایش تنش‌ها و ترویج استبداد در جهان است.

کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران مخالف تحریم دیپلماتیک دولت آمریکا بر بازی های‌المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن است زیرا این اقدام منجر به نقض روح المپیک و در تناقض با اصول آن است.

بازی‌های المپیک زمستانی پکن سومین رویداد جهان در سال ۲۰۲۲ است که چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) برگزار می‌شود و پایتخت چین اولین شهری که میزبان المپیک تابستانی و هم زمستانی بوده‌ است. اما کاخ سفید آذرماه امسال اعلام کرد که دولت جو بایدن با ادعای نقض حقوق بشر و در راستای افزایش فشار بر چین در ارتباط با این ادعا، این رویداد ورزشی را تحریم دیپلماتیک می‌کند اما کاروان ورزشی این کشور به چین سفر خواهند کرد. 

پکن ادعاهای آمریکا و تحریم‌های دیپلماتیک را رد کرده است. همچنین دولت آمریکا به تازگی از چین خواسته تا روادید سه ماهه برای ۱۸ تن از نیروهای اعزامی خود به این بازی‌ها صادر کند.

چن جنینگ، شهردار و رئیس اجرایی کمیته سازماندهی پکن ۲۰۲۲ که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی بوده، می‌گوید: هدف ما این است که مردم در سراسر جهان همبستگی خود را تقویت، از یکدیگر حمایت و برای آینده‌ای بهتر با یکدیگر همکاری کنند.

پیش‌تر ایران تحریم المپیک زمستانی پکن توسط غربی ها را محکوم کرد و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت «چه بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن۲۰۲۲ باشد و چه محروم کردن تیم‌های ایرانی از دسترسی به منابع مالی، همه باید سیاسی کردن ورزش را نکوهش کنند. مشتاق مشارکت در این مسابقات هستیم و همبستگی خود را با چین که هدف کارزار تخریبی قرار گرفته، ابراز می‌داریم.»

کد خبر: 42877

برچسب‌ها