پانزدهمین حراج تهران زیر ذره‌بین اصالت‌سنجی

پانزدهمین دوره حراج تهران درحالی ۲۴ دی ماه برگزار امسال خواهد شد که بزرگترین حراج هنری ایران در چند دوره گذشته هر بار با حواشی گوناگونی روبه‌رو بود.

به گزارش آتیه آنلاین، حراج تهران که  بازار اصلی فروش آثار هنرهایی همچون نقاشی، مجسمه، نقاشی‌خط و عکس است  فعالیت خود را رسما از خرداد ۱۳۹۱ با فروش (حدودی) دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان آغاز کرد و از آن زمان تاکنون چهارده  دوره از آن به تناوب هر سال یک یا دو دوره برگزار شده است.اگرچه از همان روز اولی که قرار بود حراجی بزرگی برای آثار هنری در کشور برگزار شود، همه گمان می‌کردند که با یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهای هنر روبه‌رو خواهند شد اما این حراج در دو سال گذشته بسیار مسئله برانگیزتر از دوره های قبل بود.

دوره چهاردهم

چهاردهمین حراج تهران که قرار بود تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شود  به‌دلیل مواجه شدن با پیک چهارم کرونا، نزدیک ۴۰ روز عقب افتاد و در نهایت در مرداد ماه  در حالی که وضعیت بسیار اسف‌بارتر از گذشته بود تحت تدابیر کرونایی و رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی با حضور حداقلی خریداران برگزار شد. در این دوره آثار هنرمندان نام آشنا مانند مرتضی گودرزی، سعید صادقی، جاسم غضبانپور، محمود بخشی، کاظم چلیپا، رضوان صادق زاده، ابراهیم حقیقی، فرهاد مشیری، مرحوم عباس کیارستمی، رضا کیانیان، صادق تیرافکن، حسن روح الامین، بهمن نیکو، واحد خاکدان، احمد آریامنش و ... ارائه شد و در کنار آن‌ها آثار بیش از ۹۰ هنرمند جوان‌تر قرار گرفت که با فروش کلی ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان به پایان رسید. این رقم در مقایسه با دوره گذشته که ۸۷میلیارد و ۹۴۲میلیون تومان اعلام شده بود، از کاهش فروش به میزان کمتر از نصف حکایت می‌کند و  دیگر از قیمت‌های هیجانی دوره‌های قبل مانند قیمت ۱۲ میلیاردی تابلوی آیدین آغداشلو در آخرین دوره‌ای که برگزار شد خبری نبود.

دوره سیزدهم

سیزدهمین حراج تهران نیز شامگاه ۲۶ دی  ۹۹ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد و مجموع فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان را رقم زد. اما رسیدن به این میزان فروش با شائبه‌های بسیاری مواجه شد؛ در این حراج و در یک اتفاق پیش‌بینی‌ناپذیر اثر «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو که با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، در نهایت با قیمت ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسید و توانست هم رکورد گران‌ترین اثر به فروش رسیده در این حراج و هم عنوان گران‌ترین اثر فروخته‌شده در تمام ادوار حراج تهران را کسب کند. در واقع در دوره‌های پیشین حراج تهران نیز آثار آیدین آغداشلو ارائه شده بود اما این آثار به قیمتی نزدیک به برآورد حداقلی یا حداکثری به‌فروش می‌رسید اما این بار اثر آغداشلو بیش از ۱۰ برابر برآورد اولیه چکش خورد و در همین راستا  همه بحث‌های گذشته درباره او پس از چندماه دوباره مطرح شد و  اتهام‌هایی مانند  پولشویی که در گذشته درباره حراج تهران مطرح می‌شد دوباره شدت گرفت. یکی دیگر از ابهامات این حراج به کپی بودن اثر آیدین آغداشلو بازمی‌گردد و برخی معتقدند این اثر نوعی کپی برداری از ایده پیرو دال فرانچسکو با نام دوک و دوشس است؛ اتهامی که در گذشته نیز به تعدادی از دیگر آثار آغداشلو هم زده شده اما در مورد تعریف علمی اقتباس، الهام یا کپی کردن و مصداق های آن و اینکه اثر آغداشلو در کدام دسته قرار می گیرد، اتفاق نظری وجود ندارد.

در واقع سیزدهمین دوره حراج آثار هنری تهران را می توان بدون شک یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های برگزاری آن دانست که حواشی و واکنش‌های زیادی در میان افکار عمومی به وجود آورد و پس از آن نه فقط آیدین آغداشلو که حراج تهران نیز با پرسش‌های بسیاری مواجه شد.

اصالت آثار حراج تهران را چه کسی تضمین می‌کند؟

 پس از حاشیه‌هایی که درباره اصالت آثار چکش خورده مطرح شده بود مقرر شده تا کلیه آثار ارایه شده در حراج تهران توسط کارشناسان معتبر بررسی و اصالت و انتساب آنها به پدیدآورنده اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد.روابط عمومی حراج تهران در توضیحی آورده است: «با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده درخصوص تعهد و مسئولیت حراج در قبال اصالت آثار یادآوری می‌شود، مبنای تعهدات حراج‌گزار، وفق شرایط عمومی حراج تهران است که در قرارداد فی‌مابین حراج تهران و فروشندگان و خریداران آثار هنری منعقد می‌شود و در سایت رسمی حراج نیز درج شده است. بر همین اساس ملاک ضمانت و تعهد حراج همچون ادوار گذشته به قوت خود باقی و شرایط عمومی پانزدهمین دوره حراج تهران بر روی سایت به نشانی: tehranauction.com قابل دسترس است.»در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به حواشی پیش‌آمده درخصوص میزان تعهد و مسئولیت اصالت آثار، توجه همگان را به مفاد قرارداد در مورد اصالت آثار جلب می‌کند: «کلیه آثار ارایه شده در حراج تهران توسط کارشناسان معتبر بررسی و اصالت و انتساب آنها به پدیدآورنده اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد. درخصوص آثار کلاسیک، عنداللزوم بررسی توسط کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت خواهد گرفت. علی‌ایحال با توجه به آنکه آثار ارایه شده در حراج به مدت ۳ روز جهت رؤیت متقاضیان در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد، متقاضیان این امکان را جهت بررسی‌های کارشناسی متعارف از جانب کارشناسان منتخب خود در مدت مزبور دارا می‌باشند.»روابط عمومی حراج تهران همچنین آورده است: «با حسن نیت ادامه بند ۹ ناظر بر اصالت آثار هنری مندرج در کاتالوگ که اشاره به دعوای حقوقی احتمالی فی‌مابین فروشنده و خریدار است را حذف و تعهد می‌نماید در این زمینه، شرایط عمومی حراج تهران که در سایت و قراردادهای حراج تهران آمده، ملاک قرارداد خواهد بود.حراج تهران ضمن تشکر از توجه جامعه رسانه‌ای، هنرمندان، مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری، نسبت به این رویداد اقتصادی هنر، ملاک فعالیت خود را شرایط عمومی حراج تهران مندرج در سایت حراج تهران می‌داند که ضمیمه قرارداد خرید آثار خواهد بود.»

حالا حدودا ۱۰ روز دیگر، تهران میزبان پانزدهمین دوره حراج تهران خواهد بود و آثار نزدیک به ۶۰ هنرمند در این دوره شرکت دارند. این هنرمندان عبارتند از: پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، ژازه تباتبایی، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، سهراب سپهری، محمد احصایی، فریده لاشایی، منوچهر یکتایی و ناصر اویسی و ...بر اساس کاتالوگ پانزدهمین دوره از حراج تهران بیشترین قیمت تخمین زده شده به اثری از پرویز تناولی با قیمت تخمین زده شده‌ ۱۴-۱۲ میلیارد تومان اختصاص دارد. تناولی اگرچه به لحاظ تعداد اثر در رتبه دوم قرار دارد اما اثرش بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. پس از پرویز تناولی، «یزدان» که اثری از محمد احصایی است با قیمت تخمین زده شده‌ ۴-۳ میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد.باید تا ۲۴ دی منتظر ماند و دید  که استقبال از دوره پانزدهم چگونه خواهد بود و آیا حواشی گذشته در این دوره نیز تکرار خواهد شد؟

کد خبر: 42517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =