۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 42321

یادداشتی به مناسبت روز جهانی بریل

جهانی زیر انگشتان

فتانه امیری. دکترای مهندسی خلاقیت در حوزه معلولیت
جهانی زیر انگشتان

چهارم ژانویه تولد مردی است که وسیله نابینایی خود را وسیله‌ای برای دیدن نابینایان جهان کرد. لویی بریل کودک خردسالی که هنگام بازی در کارگاه پدر در اثر برخورد درفش چرم دوزی به چشمش نابینا شد و سالها تحمل سردرگمی و تلاش جهت یافتن راهی برای تحصیل او را مبدع خط بریل کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، لویس در سن ۱۶ سالگی  خط خود را با ترکیب یک تا شش نقطه ابداع کرد. نوشتن این نقاط  بوسیله قلمی به شکل درفش چرم‌دوزی روی کاغذ ضخیم صورت می‌گرفت و با اختراع این خط که شاهکاری خلاقانه بود تاثیر شگرفی برتحول زندگی نابینایان جهان برجای گذاشت.

ایده خط برجسته زمانی در ذهن لویی بریل جرقه زد که با سربازی ملاقات داشت که اطلاعات محرمانه جنگی را بصورت ۱۲ نقطه رمز گونه از دسترس دشمنان دور نگه می‌داشت. لویی با کاهش تعداد نقاط به شش نقطه که در مجموع ۶۴ حالت مختلف را ایجاد می‌کند خط برجسته بریل را برای نابینایان ابداع کرد و بدین ترتیب امکان خواندن و نوشتن را برای نابینایان فراهم کرد. این خط امکان تبدیل کلیه حروف الفبا در زبان‌های مختلف و اعداد و علایم ریاضی و نگارشی و همچنین کاراکترهای موسیقی را به نماد بریل میسر ساخته است. خواندن خط بریل در تمام زبان‌ها از سمت چپ به راست صورت می‌گیرد. خط بریل امکان سواد آموزی و رسیدن به درجات بالای علمی را برای نابینایان جهان فراهم کرده است.

باوجود این که تا به امروز الفبای خط برجسته بریل بهترین امکان برای آموزش نابینایان بوده است ولی دشواری خواندن با سرانگشتان و نوشتن با وسایل ابتدایی کار آموزش را برای معلمین، والدین و کودکان نابینا را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. این دشواری در مورد کودکان مبتلا به اختلالات همراه با معلولیت بسیار شدیدتر و گاها آموزش را غیرممکن کرده است. اختلال خواندن و نوشتن از مشکلات اساسی کودکان نابینا است. خواندن مهارتی است که وابسته به توانایی‌های شناختی، زبانی و پیش‌زمینه دانشی کودکان است. نقاط بریل نقاط صرفا برجسته نیستند بلکه از ویژگی فضایی برخوردارند و درک و پردازش این نقاط در غالب حروف و کلمات حایز اهمیت است.

نزدیک به دو قرن از اختراع خط بریل می‌گذرد ولی همچنان این خط در سطح جهان منحصر به فرد بوده و تنها امکان سوادآموزی برای نابینایان محسوب می‌شود. لویی بریل در چهارم ژانویه سال ۱۸۰۹ میلادی متولد شد و در سال ۱۸۵۲ درگذشت در حالی‌که خدمتی بزرگ به جهانیان بویژه نابینایان عرضه کرد. با توجه به اهمیت اختراع لویی بریل، روز تولد او به‌عنوان روز جهانی بریل نامگذاری شده است.

کد خبر: 42321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =