تحمیل هزینه به اشغالگران قدس

تحلیل‌هایی که توسط کارشناسان رژیم صهیونیستی در مورد جنگ در غزه ارائه شده نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین در سال ۲۰۲۱ توانست هزینه سنگینی را به تل‌آویو تحمیل کند و این موازنه در ۲۰۲۲ تغییر خواهد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به دنبال شلیک دو موشک از نوار غزه به سمت ساحل تل‌آویو، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به شکست در جنگ ماه مه علیه این منطقه و اشتباه از آب درآمدن پیش‌بینی مقامات این رژیم درباره مدت آتش‌بس حاکم پس از آن اذعان کردند. این در حالی است که پس از اتفاقات اخیر در فلسطین و انتشار اخباری از شلیک دو موشک از نوار غزه به سمت سواحل تل‌آویو، کارشناس مسائل فلسطین در شبکه عبری زبان «کان» به اظهارات اهارون حلیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (آمان) پس از اتمام جنگ ماه مه علیه نوار غزه اشاره کرد.

برآورد غلط تل‌آویو!

حلیوا که در آن زمان رئیس اتاق عملیات جنگ بود، در پاسخ به سوالی درباره مدت حکم فرما بودن آتش‌بس و آرامش پس از جنگ اذعان داشت که این جنگ دستکم پنج سال آرامش و آتش‌بس را به همراه خواهد داشت. در همین راستا کارشناس شبکه خبری عبری زبان کان بر این باور است که شش ماه از اظهارات حلیوا می‌گذرد و او امروز باید بگوید که عملیات مذکور موفقیت‌آمیز نبوده است. واکنش ارتش اسرائیل به شلیک موشک‌های مذکور، حماس را چندان تحت تأثیر قرار نداد، چراکه واکنش خاصی به آن نشان نداده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در شبکه کان این کارشناس با اشاره به اعتصاب غذای هشام ابو هواش، اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هشام ابو هواش که ۱۳۹ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد و با جنبش جهاد اسلامی ارتباط سازمانی دارد، به یک نماد تبدیل شده و این در حالی است که وی هنوز زنده است.

از طرفی حیزی سیمنطوو، خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در اینباره اظهار کرد: «مشکل اصلی در رابطه با ابو هواش این است که جهاد اسلامی می‌گوید اگر او از دست برود، آنرا ترور می‌داند و پاسخ خواهد داد. بزرگترین مشکل این است که حماس نیز با آن هماهنگ است و می‌گوید که در این موضوع با جهاد اسلامی همراه است و اگر برای ابو هواش اتفاقی بیفتد، موضوع پیچیده‌تر می‌شود». لازم به ذکر است هشام ابو هواش ۴۰ ساله از ساکنان «دورا» در «الخلیل» محسوب میشود که امروزه به عنوان یکی از شاخص‌های تنش میان هر دوسوی تخاصم در سرزمین‌های اشغالی مطرح است. وی از ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ در بازداشت اداری یا به عبارت درست‌تر، شکل جدیدی از اسارت به سر میبرد.

در این میان با بالا گرفتن دوباره تنش و افزایش روزافزون آن میان هر دو طرف تخاصم در گستره سرزمین‌های اشغالی، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طی سخنانی نبرد فعلی با رژیم صهیونیستی را متفاوت از نبردهای گذشته خواند و بر برخورداری مقاومت از سلاح بازدارنده و استراتژیک تاکید کرد.

بر این اساس اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با حضور در برنامه المقابله شبکه الجزیره اظهار کرد: «حماس یک نبرد پیچیده را با دشمن اسرائیلی مدیریت می‌کند و تمامی نبردهای گذشته را مورد بررسی قرار داده تا متوجه اشتباهات و نقاط قوت خود شود و همچنین به نیازهای راهبردی لازم برای مقابله پی ببرد».

به گزارش الجزیره هنیه با اشاره به تغییر زیربنایی در حوزه توانمندی مقاومت تصریح کرد که رهبری حماس جنگ اول اسرائیل علیه نوار غزه که اواخر سال ۲۰۰۸ انجام شد را مورد ارزیابی قرار داده است. بر اساس گزارش الجزیره هنیه در گفتگو با این شبکه خبری عنوان کرد که یک طرح دفاعی مورد تایید رهبری حماس در داخل و خارج قرار گرفته است و بودجه لازم برای آن با حمایت‌ کشورهای عربی و اسلامی تامین شده است. این طرح توانایی‌ها و قدرت مقاومت را نشان داد؛ چنانکه در نبرد سال ۲۰۱۲ پس از ترور احمد الجعبری، از رهبران حماس که نیاز به پاسخی معادل این ترور حس شده بود، این قدرت نمایان شد و ما تصمیم به بمباران تل‌آویو گرفتیم. جنگ ۲۰۰۹ نبرد پایداری و جنگ ۲۰۱۲ نبرد به چالش کشیدن دشمن و جنگ ۲۰۱۴ نبردی بود برای از بین بردن حیثیت و ابهت ارتش رژیم اشغالگر با گذاشتن پای نیروی گردان‌های عزالدین قسام روی سر سرباز اسرائیلی و در نهایت جنگ ۲۰۲۱ تمرینی برای آزادی کامل بود.

هنیه در بخش پایانی گزارش الجزیره خاطرنشان کرد که به عقیده وی استراتژی کنونی آمریکا آرام ساختن جبهه‌ها در منطقه است، اما از نظرش انفجار اوضاع به دلیل تخلفات ارتش اشغالگر اسرائیل و شهرک‌نشینان آن در کرانه باختری و قدس هم بعید نیست. نوار غزه پس از نبرد شمشیر قدس ثابت کرد که مقاومت در غزه نسبت به تحولات فلسطین بی‌تفاوت نخواهد بود.

تشدید تقابل

علیرغم ادعای تل‌آویو مبنی بر کنترل وضعیت در سرزمین‌های اشغالی و همچنین تلاش برای ثبات پایدار در جغرافیای اسرائیل، اخبار منتشر شده حاکی از افزایش اقدامات مقاومت و همچنین تشدید این تقابل در مواجهه با صهیونیست‌ها است. بر همین اساس گزارش‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش تعداد شهدا، زخمی‌ها و اسرای فلسطینی بود. به شکلی که بالاترین تعداد شهدای زن از سال ۱۹۴۸ ثبت شده است و همچنین با وجود سرکوب‌های رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگی‌های امنیتی فلسطین، شاهد افزایش چشمگیر عملیات‌های مقاومت بود.

در همین حال سایت العربی الجدید در گزارشی تفصیلی عنوان کرد که  طبق گزارش آماری سالانه‌ای که جمعیت ملی خانواده‌های شهدای فلسطینی ارائه میکند، در جریان درگیری‌ها و حملات اشغالگران و شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۵۷ فلسطینی به شهادت رسیده و دستکم ۱۴ هزار و ۳۵۸ تن دیگر زخمی شدند. همچنین سربازان اسرائیلی در کرانه باختری و نوار غزه حدود ۸۰۰۰ زن و مرد فلسطینی را بازداشت کردند و همینطور در این سال ۴۴۱ عملیات شهادت‌طلبانه علیه اشغالگران و شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در کرانه باختری انجام شدند.

طبق این گزارش، تعداد فلسطینی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ میلادی در حملات اشغالگران اسرائیلی به شهادت رسیدند، به ۳۵۷ تن رسید. علاوه بر این محمد صبیحات، دبیرکل جمعیت خانواده‌های شهدای فلسطینی هم در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که نسبت شهدای زن در سال ۲۰۲۱ به ۱۹ درصد رسید که این بالاترین میزان در تاریخ جنایات اسرائیل از زمان اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ است.

در آخر باید خاطر نشان کرد که طبق آمارهای  ارائه شده، از مجموع ۳۵۷ شهید سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۵۷ شهید مربوط به نوار غزه و ۱۰۰ تن دیگر مربوط به کرانه باختری بودند. همچنین ۷۹ تن از آنها را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل داده و ۶۹ تن از این شهدا زن بودند. این آمار حاکی از افزایش اقدامات و عملیات‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی است و نشان از شکست راهبرد تل‌آویو در مواجهه با نیروهای مقاومت فلسطین و استراتژی آنها دارد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 42294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =