غزه، در آستانه جنگ!

برگزای رزمایش مشترک توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه آنهم در شرایطی که اسرائیل به شروط خود پایبند نبوده، نشانه نسبی از احتمال وقوع درگیری میان دو طرف آنهم به مرکزی غزه است.

به گزارش آتیه‌آنلانین، منابع خبری عبری از احتمال شکل‌گیری جنگ و درگیری جدید میان ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت نوار غزه در پی تشدید تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و نظامیان صهیونیست خبر دادند.

بازهم بوی باروت!

از این رو خبرگزاری فلسطینی سما روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که با تداوم تنش‌های امنیتی در نوار غزه و تهدید مقاومت به تشدید اوضاع علیه رژیم صهیونیستی، به دنبال تشدید محاصره غزه و عدم تعهد اسرائیل به توافقات ماه مه، ارزیابی‌های نظامی درباره رخ دادن قریب‌الوقوع یک رویارویی و جنگ دیگر میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت نوار غزه در حال افزایش است.  در همین حال، محافل نظامی اسرائیل اعلام کردند که بین رهبران شاخه نظامی حماس و رهبران ارتش رژیم اشغالگر به‌ویژه بخش فرماندهی جنوب آن یک جنگ روانی در جریان است.

این درحالی است که امیر بوخبوط، کارشناس مسائل نظامی وبسایت عبری زبان واللا با انتشار یادداشتی در اینباره نوشت: «تدارک اسرائیل برای رویارویی آتی با حماس در غزه مستلزم توجه به جنگ‌های قبلی و استفاده حماس از نیرویی با ابعاد دفاعی و تهاجمی به صورت مخفیانه و خط دفاعی آن در زیر زمین در امتداد نوار غزه است».

به گفته بوخبوط ارتش اسرائیل یک طرح نظامی دارد که مخفی نگه داشته شده است و این طرح انجام یک مانور زمینی در مقیاس بزرگ است. بحث‌های نظامی امروز در داخل ارتش اسرائیل بر درس گرفتن از جنگ‌های گذشته متمرکز است تا در صورت اتخاذ تصمیم تجاوز جدید به غزه، از این تجربه برای جلوگیری از موفقیت حماس و استفاده نیروهای آن از تونل‌های حفر شده استفاده کنند. با این حال، اسرائیلی‌ها نگران شکست حملات هوایی خود هستند و در مقابل نسبت به انجام عملیات زمینی در قلب نوار غزه نیز تردید دارند.

طبق این گزارش، محافل ارتش رژیم صهیونیستی معتقدند که طولانی شدن جنگ ماه مه و ۱۲ روزه شدن آن به دلیل اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق این رژیم برای ترور محمد الضیف، فرمانده گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس بود و در نهایت تمامی این تلاش‌ها با شکست مواجه شد.

بوخبوط همچنین در گزارش خود آورده است که ارتش رژیم صهیونیستی درصدد کسب چند تجربه در زمینه‌های اطلاعاتی، پرتاب راکت و خمپاره است، چراکه همچنان شکاف‌هایی در زمینه داده‌های اطلاعاتی دارد. با وجود گمانه‌زنی و افزایش خبرهای مربوط به اقدامات گسترده نظامی تل‌آویو، در مقابل اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه از آغاز مانور مشترک شاخه‌های نظامی مختلف گروه‌های فلسطینی تحت عنوان رکن شدید ۲ از دیروز (یکشنبه) خبر داد.

در همین حال سایت خبری العربی الجدید روز گذشته در گزارشی خبر داد که اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش شاهد مشارکت تمامی گروه‌های فلسطینی بوده و قرار است در جریان آن تعدادی از فعالیت‌های آموزشی و نظامی برای تبادل اطلاعات بین تمامی گروه‌های مقاومت به منظور اتحاد و یکپارچگی و ارتقای سرعت و قدرت نیروها ارائه شود.

بر اساس گزارش العربی الجدید در بیانیه مذکور آمده است که هدف از این آموزش‌ها بالا بردن سطح توانمندی و آمادگی جنگی گروه‌های مقاومت برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات مختلف است. لازم به ذکر است که این دومین رزمایش اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین از زمان اعلام تاسیس آن است. اولین رزمایش چند روز پس از پایان مانور نظامی گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در نوار غزه تحت عنوان «سپر قدس» برگزار شد.

رزمایش الرکن الشدید ۲ همزمان با افزایش تهدیدات گروه‌های فلسطینی در غزه علیه اشغالگران در سایه طفره‌روی رژیم صهیونیستی در لغو محاصره، افزایش نقض‌ها در حق اسراء و شهر قدس اشغالی و همچنین تجاوزات شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستاهای فلسطینی در کرانه باختری برگزار شده است.

مخابره پیام از جولان

اما در میان موضع گیری‌ها و انتشار اطلاعیه‌های مختلف از سوی هر دو طرف درگیری و همچنین اعلام ضرب‌الاجل انتشار خبر شهرک‌سازی در جولان از سوی مقامات رژیم صهیونیستی، نه تنها باعث توجه رسانه‌های بین‌المللی شد بلکه این خبر از سوی برخی از رسانه‌های غربی به مثابه شوک جدی به تنش موجود تعبیر شد. در همین جهت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در سخنانی خواستار حضور صهیونیست‌ها در بلندی‌های اشغالی جولان برای زندگی در این منطقه شد.

در همین راستا خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در نشست کابینه دولت این رژیم در بلندی‌های اشغالی جولان خطاب به اسرائیلی‌ها اظهار کرد که بلندی‌های جولان برای زندگی کردن در انتظار شماست؛ چراکه نفتالی بنت متعهد شد شهرک‌سازی در بلندی‌های اشغالی جولان را دو برابر کند».

وی در جلسه هفتگی دولت رژیم صهیونیستی که به شکل استثنایی در شهرک میفو حماه در جولان اشغالی برگزار شد، اذعان داشت: «از سال‌ها پیش رکود در سطح شهرک‌سازی جولان را شاهد بودیم ما شکاف عظیمی داریم که باید آن را پر کنیم، از این رو از امروز آغاز می‌کنیم. این همان لحظه است،‌ لحظه بلندی‌های جولان. هدف ما دو برابر کردن شهرک‌ها در بلندی‌های جولان بوده و واقعیت این است که وزیران از جناح راست و چپ اینجا با هم نشسته‌اند و این امری بسیار تاثیر گذار است. تقویت و نظارت بر جولان اصل یکپارچگی ماست و ضروری است».

بر اساس گزارش اسپوتنیک بنت بر اهمیت به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان از سوی دولت سابق آمریکا تاکید کرد و گفت: «واقعیت این است که دولت جو بایدن نیز اعلام کرده تغییری در این سیاست وجود ندارد». وی همچنین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر بر اتخاذ تصمیمات مهم در زمینه تامین مالی یک میلیارد دلاری با هدف گسترش شهرک‌سازی در بلندی‌های جولان، تاکید کرد.

این در حالی است که نفتالی بنت جمعه گذشته نیز با انتشار پیامی در توییتر درباره برگزاری جلسه کابینه خود در بلندی‌های اشغالی جولان نوشته بود: «دولت اسرائیل به منظور تصویب یک طرح تاریخی برای تحقق یک توسعه بزرگ در بلندی‌های جولان تشکیل جلسه می‌دهد». لازم به ذکر است که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم اولین جلسه خود را در هفدهم آوریل ۲۰۱۶ در بلندی‌های جولان اشغالی برگزار کرد و این اولین بار در تاریخ بود که جلسه دولت در هوای آزاد در بلندی‌های جولان برگزار می‌شد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که آنچه در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است حاکی از ادامه روزافزون تنش میان مقاومت و مقامات تل آویو است. سیر صعودی این روند میتواند خبر از آغاز مجدد بحران و شروع درگیری میان اشغالگران قدس و مقاومت فلسطین دهد. موضوعی که با وجود تحولات و همچنین شرایط فعلی منطقه میتواند به عنوان رخدادی اثرگذار بر امنیت غرب آسیا شناخته شود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 41084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =