خطر بیخ گوش سرخابی‌ها / ضمانت‌های بی‌اساس به AFC

شنیده‌ها حاکی است دو تیم استقلال و پرسپولیس این بار به طور جدی در خطر حذف شدن از لیگ قهرمانان آسیا هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، مدتی قبل کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور جدی اولتیماتومی مطرح کرد مبنی بر اینکه اگر باشگاه‌های پایتخت ایران یعنی استقلال و پرسپولیس موارد حرفه‌ای سازی بر اساس استانداردهای آسیا را رعایت نکنند، از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حذف خواهند شد. این موضوع درست در لحظه‌های پایانی با وساطت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و ارائه کردن تضمین‌های لازم به AFC موقتا حل شد اما حالا شنیده‌ها حاکی از این است که این دو باشگاه به تعهدات و ضمانت‌های خود عمل نکرده‌اند و کنفدراسیون فوتبال آسیا این بار به طور جدی تصمیم دارد، تکلیف این دو تیم ایرانی را مشخص کند. 

پیش از این کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌های ارسالی‌اش به دو باشگاه مطرح ایرانی سه دلیل عمده برای صادر نکردن مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها برشمرده است. اولی میزان بدهی داخلی و خارجی است. ادعا شده که دو باشگاه مطرح ایرانی قریب به ۲۰۰ شکایت داخلی و خارجی داشته‌اند که همین مورد حساسیت‌های AFC را برانگیخته است؛ اما مورد دوم بدهی مالیاتی باشگاه‌های ایرانی است که انباشته شده و رقمی بسیار درشت را تشکیل داده است. مشکل سوم هم مربوط به مالکیت این دو باشگاه است که دولتی است و رئیس هیئت‌مدیره هر دو هم وزیر ورزش است. حالا بعد از گذشت زمانی نزدیک به دو ماه، این موارد به قوت خود باقی مانده و کنفدراسیون فوتبال آسیا اکنون دیگر حاضر به همکاری با باشگاه‌های ایرانی نیست. سخت‌گیری AFC در این زمینه به حدی رسیده که حتی مدارک جدید را هم قبول ندارد و تصمیم دارد خیلی زود درباره این دو باشگاه به طور قاطعانه تصمیم گیری کند. 

زمانی که مشکل حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس موقتا حل شده بود، از سوی مسئولان اعلام شده که مشکل دو باشگاه حل شده است و سدی برای صدور مجوز حرفه‌ای برای آنها وجود ندارد. با این حال نامه‌ای که از کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دو باشگاه ارسال شده، نشان می‌دهد که نهایتا تا دو روز آینده، تهدید حذف عملی می‌شود و این دو باشگاه از گردونه لیگ قهرمانان آسیا در سال آتی کنار می‌روند. پیش‌ازاین کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در فدراسیون فوتبال هم عنوان کرده بود دو تیم پرسپولیس و استقلال جواز لازم را به دست نخواهند آورد؛ ولی با ورود نهادهای بالاتر، آن مجوز صادر و البته اعلام شد موقتی است و فقط سه ماه اعتبار دارد. پیش از پایان مهلت مقرر اما AFC رأسا وارد عمل شده و هشدار داده که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به همراه باشگاه گل‌گهر سیرجان، مجوز حرفه‌ای را به دست نیاورده‌اند و اگر نتوانند تا روز دوشنبه مدارک لازم را ارائه دهند، از چرخه لیگ قهرمانان آسیا کنار می‌روند.

اما در این بین تنها مشکل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیستند و به نوعی پای فدراسیون فوتبال نیز در این میان گیر است و ممکن است این مشکل محرومیت سنگینی را هم متوجه فدراسیون کند.  فدراسیون فوتبال ایران به دلیل حمایت از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مدارک مربوط به حرفه‌ای‌ بودن این دو باشگاه را تأیید کرده و آن را در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است. همین موارد می‌تواند فدراسیون را در وهله اول و فوتبال ایران را در سطحی بالاتر اسیر مشکل کند. فدراسیون اگر متهم به پرونده‌سازی در این زمینه شود، در سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن، احتمال دارد با جریمه تعلیق از سوی AFC روبه‌رو شود. در حالت بعدی، اگر اثبات شود که فدراسیون آگاهانه مدارک ناقص این دو باشگاه را تأیید کرده، آن وقت باید منتظر جریمه مالی سنگین از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.موضوعی که همه جانبه فوتبال ایران را اسیر حاشیه، جنجال و البته دردسری بزرگ خواهد کرد. 

به نظر می‌رسد مشکلات و معضلات فدراسیون فوتبال ایران تمامی ندارد و مشخص نیست این فدراسیون چه زمانی قرار است روی آرامش به خود ببیند؟ بعد از دست و پنجه نرم کردن با موضوعاتی همچون قرارداد بحث برانگیز ویلموتس، بلوکه شدن پول پاداش‌ها، عدم موفقیت در گرفتن میزبانی‌های مقدماتی جام جهانی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها و ... حالا این فدراسیون به چالش تازه‌ای برخورده است که به نظر می‌رسد، حل کردن آن برای فوتبال ایران چندان سهل نباشد.

کد خبر: 40729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =